Gå til innhold

Fikk melding etter og mens jeg besøkte ei nettside på telefon


Anbefalte innlegg

"Takk for at du kjope pa HD PornMobile XXX Norway"

fra 2402

 

det var akkurat dette som stod..

Når jeg besøkte denne siden (piratebay) kom det opp et pop-up vindu som jeg trykte X på. rett etterpå fikk jeg meldingen.

 

hva burde jeg gjøre?

jeg har sendt stopp og da fikk jeg denne meldingen

 

"Om du har motatt overtakserte meldinger fra dette kortnummeret så er tjenesten nå blit stoppet Mvh Netsize IPX - 80057888

[email protected] "

 

burde jeg gjøre noe mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var borti noe samme før jul, bare fra et annet nummer. Samme greia, feiltrykket på en reklame som poppet opp idet siden lastet. Jeg lukket siden umiddelbart, men mottok en sms kun sekunder etter som takket meg for kjøp av tjeneste til 150,- kr. Selv om det ikke fremgikk av meldingen var det et abonnement, noe jeg fikk bekreftet da jeg heldigvis sendte Stopp til samme nr. meldingen kom fra.

 

Jeg kontaktet Telenors kundeservice, og de kunne ikke hjelpe meg. Sendte så en epost til firmaet som var basert i Malta, og fikk kun standardsvar tilbake. Purret x antall ganger, men fikk samme mailen fra dem. De påsto at jeg hadde trykket på reklamen, trykket bekreft to ganger +++, hvilket jeg ikke hadde gjort.

 

Da regningen kom fra Telenor var plutselig kravet på 150,- kr fjernet.

 

Edit: kan også legge til at jeg sendte henvendelse til Forbrukerrådet EU eller hva det nå var - uten å få noe svar derfra.

Endret av melvin1907
Lenke til kommentar

Kan være lurt å reservere seg mot teletorgtjenester hos operatøren.

 

Jeg logget selv inn hos Onecall akkurat nå, og de gir meg jaggu mulighet til å sette en beløpsgrense for innholdstjenester. Jeg bruker egentlig ikke innholdstjenester, men i tilfelle det skulle være hendig en dag satte jeg grensen til 50 kr. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Svar ALDRI på meldinger fra firsifrede nummer. Da bestiller du bare søppel, som tapper kontoen din. Gjør som srbz sier, sperr for teletorg, og gjør det NÅ!

Lenke til kommentar

Send en skriftlig klage til Telenor også. De vil ta det opp med leverandøren og be om dokumentasjon. Er ikke skrivet de får tilbake tilfredsstillende nok stryker de beløpet og leverandøren får ikke betalt.

 

Samtidig hjelper det Telenor som kan luke ut de useriøse leverandørene og si opp CPA-avtalen om dette er noe som foregår i stor skala. Norpay fikk kritikk for noe lignende tidligere og da sa omtrent samtlige norske operatører opp CPA-avtalen med dem.

Lenke til kommentar

Sperre for teletorg og innholdstjenester var det første jeg gjorde etter jeg fikk sms'en.

Har enda ikke fått svar på mailen jeg sendte til dette *****firmaet.

Har i tillegg sendt inn en klage til Telenor, der jeg viser min svært lille forståelse for tjenester som ikke trenger bekreftelse i noen form.

Lenke til kommentar

Hvordan får de tak i mobilnummeret? Virker litt suspekt at de fikk tak i det bare ved at dere trykket på en reklame.

Jeg har sett litt nærmere på dette. Det ser ut til at mobilseslkapene eksponerer kan utlevere informasjon om kunder som besøker en nettside via mobilen til utvalgte selskaper som kan fakturere den besøkende via mobilabbonementet. I denne saken, så er det Netsize IPX som står for selve faktureringen. Dette kalles ofte one-click billing. Denne linken forklarer hvordan dette er ment å implementeres i nettjenester, (i hvertfall offisielt) http://www.netsize.com/our-solutions-2/payment/web-billing/

 

I følge videoen i linken så skal nettjenester som bruker netsize IPX sørge for at besøkende er klar over at de blir fakturert og de må bekrefte dette, men det ser ikke ut til å være noen tekniske begrensinger som hindrer nettjenester i å gjemme denne bekreftelsen i et reklamebanner. i følge Forbrukerombudet er det uansett ikke godt nok å kun trykke på en bekreftelseslink på en nettside. http://www.dinside.no/908479/naa-maa-du-bekrefte-sms-tjenester

 

En i familien ble selv utsatt for noe lignende. Den ganger utgav de seg for å være en Quiz-tjeneste. Jeg hjalp til med å sende inn en klage til telenor og de valgte å slette resterende krav og refundere tidligere fakturert beløp. Det vi gjorde var å sende en skriftlig klage. det holder ikke å kun ringe kundeservice.

 

Håper du får ordnet saken. (edit: mener trådstarter)

Endret av Panzers
Lenke til kommentar

Litt mer info som kan være grei å ha:

http://www.02139.no - oversikt over eiere av innholdstjenester

http://www.telenor.no/ - telenors infoside om innholdstjenester og hvordan man kan stoppe tjenster og klage på fakturerte tjenester.

Andre mobilseskap har nok lignende sider.

http://www.forbrukerradet.no/ - mal for klageskjema, men det er kanskje litt for optimistisk. Svindlere har som regel ikke mye respekt for slike brev.

http://www.forbrukerradet.no/ - Infor ang. rettigheter i forbindelse med innholdstjenester. legg merke til: "Avtalen er kun gyldig hvis du sender en melding tilbake."

 

Det kan også være lurt å kontakte eierne av nummeret meldingen kom fra. De kan som regel gi deg en fulstendig logg over alle meldinger fra det gjeldende nummeret. hvis du fremskaffer en slik logg og henviser til artikkelen fra Forbrukerrådet burde du ha en god sak overfor mobilselskapet.

 

Edit:

Ser ut til at noen har postet en tilsvarende sak på Telenors FB-side.

https://www.facebook.com/telenornorge/posts/10152135236789803

Endret av Panzers
Lenke til kommentar

Sendte inn en skriftlig klage via kontaktskjema. Et par dager senere ringte en vennlig frøken fra Telenor og krediterte beløpet.

 

Har forsåvidt fått svar fra innholdsleverandøren per epost også, med standard "du har bekreftet 2 ganger"-blabla svar. Noe jeg da selvfølgelig ikke har gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

"Takk for at du kjope pa HD PornMobile XXX Norway"

fra 2402

 

det var akkurat dette som stod..

Når jeg besøkte denne siden (piratebay) kom det opp et pop-up vindu som jeg trykte X på. rett etterpå fikk jeg meldingen.

 

hva burde jeg gjøre?

jeg har sendt stopp og da fikk jeg denne meldingen

 

"Om du har motatt overtakserte meldinger fra dette kortnummeret så er tjenesten nå blit stoppet Mvh Netsize IPX - 80057888

[email protected] "

 

burde jeg gjøre noe mer?

 

På min seneste Telenor-mobilbredbåndregning blev jeg fakturert 380 kroner fordi jag skulle hatt bestillt SMS-Tjenester fra 2402 Netsize Charged. Dette har jeg garantert aldrig gjort og noen tjeneste har da også aldri oppdaget i noen form.

Jeg skjønner ikke riktig : hvordan ble en SMS-tjeneste sendt til mit bredbåndsnummer?

Lenke til kommentar

Antar det er noe lignende dette.

 

Henter informasjon om nummer, operatør osv. og sender automatisk en melding som ser ut som er sendt fra mobiltelefonen din.

 

Spurte forøvrig Telenor reklamasjon om rutinene til innholdsleverandøren med kortnummer 2402, noe de tydeligvis ikke har fått tilfredsstillende dokumentasjon på: "Innholdsleverandøren er blitt stengt ned og Telenor holder igjen beløpet mot denne aktøren."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...