Gå til innhold

oppskarpning for nett

Anbefalte innlegg

hei

sendte en melding til en anerkjent landskapsfotograf angående oppskarpning av bilder for visning på nett, og fikk dette svaret;

For web sharpening try:
Create duplicate layer.
Apply Unsharp Mask at 99/0.9/0.
Resize the image to double the final size you require.
Apply Filter>Sharp
Re apply Filter>Sharp
Re size to final dimensions
Adjust sharpening using Layer Opacity
Erase any jagged edges using layer mask and brush
Noen som kan "oversette" dette til norsk? Syntes det var mye greier, mildt sagt. Men kanskje det som må til for å få optimalt resultat? Har derimot kun LR5, så må vell først skaffe meg PS?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes personlig ikke at man skal kjøre oppskarping før man har har resizet til ønsket størrelse. Men alle har forskjellige metoder. Det han sier til slutt om Layer Mask er derimot smart. Bruker selv Layer Mask ved oppskarping.

Eksempel:

Hvis jeg bare vil skarpe opp en liten del av bildet, kjører jeg først oppskarpingen, velger Layer Mask, så Hide All. Finner en passende brush, og maler frem oppskarpingen. Skal derimot mesteparten av bildet være oppskarpet, velger jeg Layer Mask, så Show All. Finner en passende brush, inverterer denne, og maler vekk ting jeg ikke vil ha oppskarpet, som f.eks. overgangen mellom fjell og himmel som ofte får en lys halo/ghost.

Jeg er som oftest veldig forsiktig med oppskarpingen, og ofte skarper jeg ikke opp i det hele tatt. Ser veldig ofte bra bilder som er for hardt oppskarpet. Ikke pent..

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Jeg synes personlig ikke at man skal kjøre oppskarping før man har har resizet til ønsket størrelse. Men alle har forskjellige metoder. Det han sier til slutt om Layer Mask er derimot smart. Bruker selv Layer Mask ved oppskarping.

Eksempel:

Hvis jeg bare vil skarpe opp en liten del av bildet, kjører jeg først oppskarpingen, velger Layer Mask, så Hide All. Finner en passende brush, og maler frem oppskarpingen. Skal derimot mesteparten av bildet være oppskarpet, velger jeg Layer Mask, så Show All. Finner en passende brush, inverterer denne, og maler vekk ting jeg ikke vil ha oppskarpet, som f.eks. overgangen mellom fjell og himmel som ofte får en lys halo/ghost.

Jeg er som oftest veldig forsiktig med oppskarpingen, og ofte skarper jeg ikke opp i det hele tatt. Ser veldig ofte bra bilder som er for hardt oppskarpet. Ikke pent..

Men når det kommer til akkurat hans metode, så trenger vell man PS? Lightroom holder vell ikke til denne metoden?

Her er hans side(blir stadig vekk imponert over skarpheten og detalj gjengivelsen i hans bilder, blant annet) ;

http://www.simonbutterworthphotography.com/

Lenke til kommentar

Men når det kommer til akkurat hans metode, så trenger vell man PS? Lightroom holder vell ikke til denne metoden?

Her er hans side(blir stadig vekk imponert over skarpheten og detalj gjengivelsen i hans bilder, blant annet) ;

http://www.simonbutterworthphotography.com/

Etter at du har eksportert til jpg fra Lightroom bør du kjør en oppskarping før visning på nett, hvor mye du skarper opp må du prøve deg fram til selv. Å anbefale slik han du lenket til over ville ikke jeg ha gjort da forskjellige bilder ikke trenger samme mengde oppskarping og blir det for mye så vises det på bildet.

Lenke til kommentar

Har derimot kun LR5, så må vell først skaffe meg PS?

Som Kenneth Solfjeld også skriver finnes det mange oppskrifter for optimal oppskarpring. Oppskriften du har fått har jeg ikke prøvd, ikke sett før engang, men kommer den fra en som kan sine ting er det ingen grunn til å tvile på at den fungerer.

Personlig ville jeg imidlertid aldri kjøpt Photoshop bare (primært) pga oppskarping. Lightroom har riktignok ikke layers på samme måte, men du kan bruke adjustment brush for å gi ekstra oppskarping til områder. Det er masse info på nettet om oppskarping i Lightroom. Ellers har Lightroom også en oppskarping som du kan bruke ved Export av bilder, sett den til "Screen" så får du en oppskarping som Lightroom-utviklerne synes er "riktig" for skjermbruk. Det forutsetter at bildet er fornuftig oppskarpet i prosesseringen.

Det du kan gjøre er å laste ned en 30-dagers testversjon av Photoshop, prøve oppskriften du har fått på noen bilder og sammenligne med en enkel eksport fra LR. Ser du forskjeller, og ikke minst synes du det ser bedre ut fra Photoshop? Husk at oppskarping til en viss grad er smak og behag, og enig med Kenneth Solfjeld at det er viktig å unngå for hard oppskarping.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg driver også og lærer meg LR for tiden og har stusset over at når man skal eksportere bilder fra LR så resizer man i samme slengen. Jeg har alltid lært at det siste man gjør er oppskarping, og hvis man behandler et bilde i LR er jo oppskarping en naturlig del av workflowen.

Når man eksporterer resizer man og da blir jo bildet resizet ETTER oppskarping. Vil dette påvirke det endelige resultatet negativt?

Jeg ser også at selve eksporten har mulighet for oppskarping, men uten at man kan kontrollere dette i særlig grad. Blir det dobbelt opp hvis man også har skarpet i LR før eksport?

Synes dette er litt forvirrende foreløpig men jeg skal lese mer om dette.

Lenke til kommentar

Jeg driver også og lærer meg LR for tiden og har stusset over at når man skal eksportere bilder fra LR så resizer man i samme slengen. Jeg har alltid lært at det siste man gjør er oppskarping, og hvis man behandler et bilde i LR er jo oppskarping en naturlig del av workflowen.

Når man eksporterer resizer man og da blir jo bildet resizet ETTER oppskarping. Vil dette påvirke det endelige resultatet negativt?

Jeg ser også at selve eksporten har mulighet for oppskarping, men uten at man kan kontrollere dette i særlig grad. Blir det dobbelt opp hvis man også har skarpet i LR før eksport?

Synes dette er litt forvirrende foreløpig men jeg skal lese mer om dette.

Mener "output sharpening" i LR er etter skalering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener "output sharpening" i LR er etter skalering.

Stemmer, det er jo hele poenget med å gjøre det som en del av eksporten. Man får en oppskarping tilpasset endelig størrelse på bildet og output medium. Man kan også velge mellom tre nivåer av oppskarping. Dette er ikke like finkornet kontroll som manuell oppskarping i Photoshop (eller LR), men en enkel måte å få en oppskarping tilpasset størrelse.

Hvis man vil går det selvsagt an å eksportere til korrekt størrelse i TIF uten oppskarping, ta det inn i LR igjen og oppskarpe der før eksport til Jpg. Antar en virtuell kopi som resizes til outputstørrelse vil gjøre samme nytte (og være mer effektivt), men har ikke testet det.

Lenke til kommentar

ok, så hvis jeg har forstått rett, så lønner deg seg alltid å skarpe opp ETTER at man har skalert ned jpg filen til visning for nett?

Mange av mine bilder mister ikke noe skarphet etter at jeg har skalert dem ned(kommer litt an på hvor mye man skalerer), men jeg sliter litt med å få den samme skarpheten og detalj gjengivelsen som mange av de proffe landskapsfotografene gjør!

Men jeg får bare prøve meg litt frem og se om jeg finner en grei og enkel oppskrift, uten å måtte kjøpe PS.

Lenke til kommentar

ok, så hvis jeg har forstått rett, så lønner deg seg alltid å skarpe opp ETTER at man har skalert ned jpg filen til visning for nett?

Mange av mine bilder mister ikke noe skarphet etter at jeg har skalert dem ned(kommer litt an på hvor mye man skalerer), men jeg sliter litt med å få den samme skarpheten og detalj gjengivelsen som mange av de proffe landskapsfotografene gjør!

Men jeg får bare prøve meg litt frem og se om jeg finner en grei og enkel oppskrift, uten å måtte kjøpe PS.

Det er mange meninger omkring dette, selv er det sjeldent jeg skalerer ned bilder for nettet, de blir lastet opp til smugmug i full størrelse, skal de brukes andre steder f.eks her på akam eller i blogg ol så henter jeg bare en link fra smugmug som er tilpasset den bruken jeg ønsker.

Nei, du behøver slettes ikke PS for å skarpe opp jpg, det kan gjøres i de aller fleste bildeprogrammer mer enn godt nok.

Du bør heller prøve deg frem selv (dersom du mener at bildene må skarpes opp, det er ingen automatikk i at det er nødvendig bare fordi du skalere ned). Ulike motiv behøver ulik oppskarping så det er ingen generell fasit. Det er og verre å skarpe opp for mye enn for lite. For mye oppskarping kan rett og slett ødelegge et ellers godt teknisk bilde. Så vær forsiktig, særlig hvis du allerede har skarpet opp råfila til nær grensen fra før av.

Vær og klar over at ulike skjermer og ulike nettlesere vil vise bildene dine ulikt. Og når du laster opp bilder rundt forbi så går dette ofte gjennom et eget program som igjen kan forandre forskjellige parametere i bildet. I tillegg vil forskjellige bildebehandlingsprogram og vise bildet ulikt, så det er en jungel slik sett.

Tor

Lenke til kommentar

De har tenkt ganske grundig igjennom dette når de laget Lightroom/PKS. Dvs at hvis du vil ha noe som "bare funker" og som får deg 90% av veien med 10% av innsatsen så er tut og kjør med Lightroom et godt råd som lar deg fokusere på det å ta gode bilder.

Som andre sier så er det mange meninger og filosofier rundt oppskarping. Ingenting kan erstatte en ekspert med gode verktøy som gjør akkurat "de rette" tingene for et konkret bilde.

Jeg bruker nesten utelukkende LR. Det jeg savner i dette henseende er lokal kontroll over andre ting enn sharpening "mengde" (dvs oppskarpe bildet generelt med en radius, øyne/hår med en annen radius), og preview av eksport skalering/oppskarping.

Når jeg eksporterer lav-oppløst for web så er kvalitet skjelden veldig viktig. Jeg er mer opptatt av hvordan full-oppløste print ser ut.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...