Gå til innhold

Ny disk vises bare i diskbehandling. Vil jeg miste filene?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Jeg har puttet en disk i maskinen, men den vises bare i diskbehandling. Disken er ny for PCen, men jeg har brukt den før og har en del filer på den jeg vil beholde.

Når jeg åpner diskbehandling får jeg opp dette:

post-144975-0-66446400-1388355758_thumb.jpg

Er det noen måte for meg å hente filene på disken mens den står i denne PCen? Vil jeg miste filene om jeg velger å initialisere disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er enten noe feil på disken, eller MBR er slettet.

Du kan prøve MBRlister (se min signatur) for å få en diagnose.

For å forsøke å få tak i filene må du bruke et recovery program som ikke er avhengig av filsystemet. Som f.eks GetDataBack.

Å initialisere disken betyr at normal tilgang til filsystemet ikke er mulig, men det er det jo ikke likevel. Hvis disken er defekt vil denne operasjonen feile.

Lenke til kommentar

Nå sporer det av. Dette har ingenting med RAID eller logiske disker å gjøre. Det er en standard dialog for initialisering av disker. Orginalt (på engelsk) står det "Logical Disk Manager", som er navnet på software komponenten i Windows.

Om Easus kan gjøre noe er ikke godt å si. Vi har jo ikke mye informasjon. Noen grunn til ikke å prøve MBRlister?

• Liker 1
Lenke til kommentar

At du får opp wizarden indikerer vel bare at widnows ikke finner en gyldig MBR/GPT.

Å initialisere disken skriver så vidt jeg husker bare ny MBR/GPT samt EOS-info på disken, så jeg vil tro at så lenge denne stemmer med slik den skulle ha vært (i.e. at du brukte samme filsystem osv tidligere) så vil du ikke miste noe (selve initialiseringen sletter ingen data).

Risikoen er jo evt at noe er feil og at du kan ødelegge mer, men er ganske sikker på at jeg har fått opp denne selv når jeg har satt inn disker med data i PCer de aldri har vært i før.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å initialisere. Du får en tom partisjonstabell, og de gamle filene er akkurat like urørte og utilgjengelige som de er nå.

Ville prøvd GetDataBack. Det er gratis å scanne disken for å se om den finner noe, men det koster penger å kopierer det ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Jeg vil være helt sikker før jeg initialiserer. Disken var delt opp i to partisjoner da jeg brukte den tidligere. Vil det ha noe å si når jeg initialiserer?

Lenke til kommentar

Nei. Du må initialisere for å få brukt disken. Og så må du lage ny partisjon(er), og formatere. De gamle filene vil ikke påvirkes av dette, men de vil bli overskrevet etter hvert som disken brukes.

Men det er jo mulig de allerede er overskrevet. Noe har jo overskrevet MBR, og det er ikke så lett å få til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Funker det bra nok å lage nye partisjoner i windows eller bør jeg bruke ett program til det? Kan filene bli enda mer borte når jeg lager partisjoner?

Er dette de valgene jeg skal få opp?

post-144975-0-98523800-1388604272_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, det er slik man lager partisjoner etter å ha initialisert en disk. Man trenger ikke noe program, det er ganske selvsagt at Windows selv kan gjøre dette.

Når man formaterer partisjonen så overskrives filtabellen. Det kan ligge igjen informasjon om navn og plasering av de gamle filene, så jeg ser ingen grunn til å gjøre det før man kjører et recovery scan.

Ser du har en annen tråd om en 3 TB disk. Se på bildet ditt i første innlegg her, der kan man velge MBR eller GPT.

WIndows 7 vil dessverre alltid velge MBR når denne dialogen åpnes. En 3TB disk må være GPT.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Ser det kom noe vesentlig informasjon i en annen tråd - dette er en 3TB disk. Men den vises som 800 GB i MBRlister. Da har du satt denne disken i en PC som ikke takler en 3TB disk.

Det betyr et det er ikke MBR vi ser, og at MBR ikke er overskrevet. Alle filene var da intakte, og initailisering har nå skrevet over en sektor et helt annet plass på disken.

Å bruke recovery program har da ingen hensikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...