Gå til innhold

Innspill på komponenter til allround + backup server

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter en stund på is så har jeg tatt opp igjen server-prosjektet mitt og ønsker innspill på komponenter i følgende lister:

AllroundDesktop med spillmuligheter: https://prisguiden.no/liste/145840

BackupServer: https://prisguiden.no/liste/145841

Tanken er at Allround'en skal brukes som hjemmekontor/spillmaskin/filserver. BackupServer skal primært kun brukes som backup av hdd'ene til Allround maskinen. HDD'ene skal settes opp som JBOD og AllWaySync skal brukes for backup (både fra laptoper til/fra Allround og fra Allround til BackupServer).

Hardwaremessig ligger tanken bak valgene at de to maskinene skal være identiske for enklere vedlikehold. BackupServer kunne nok muligens nøye seg med en i5 prosessor, 4GB RAM og svakere PSU.

Innspill mottas med takk :)

Update:

- Byttet fra GTX Titan 6GB til GTX 780Ti 3GB (Allround)

- Byttet til RAID 5/6 (BackupServer)

- Areca ARC-1223 8P

- Areca Battery Backup

- SFF 8087 til 4x SATA Host to Backplane 0,75m

- Byttet WD Black til WD Red disker

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv et Asus GeForce GTX 780Ti 3GB DirectCU II OC er langt bedre kjøp per dags dato en titan.

Harddiskene var litt dyre, selv Seagate® Desktop SSHD 4TB SATA 6Gb/s, (SATA 3.0), 64MB Cache, MLC 8GB NAND Flash, 3,5"

Seagate NAS HDD 4TB SATA3.0 SATA 6Gb/s, 3.5" internal, 64MB, 1 to 5-bays supported

Gir langt mere for pengene. Er usikker på hvordan delevis hybrid MLC Nand flash takler raid\JBOD.

ASUS BW-16D1HT er litt billigere en den blueraybrenneren du linker til.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye for innspill.

Ønsker singel core gpu så tror fortsatt titan er best for min del, selv om 780 nok både er kjappere og billigere, men skal ta en vurdering til rundt dette.

Diskene er det jeg er mest usikker på så skal prøve å gjøre litt mer research rundt dette. noen tusenlapper fra eller til gjør meg ikke så mye, men det bør selvsagt være verdt det mht. bedre kvalitet.

Plextor brennere holder jeg meg til av nostalgi :)

Apropos filsystem så kom jeg over dette tipset: "Must use AHCI mode, because NCQ will help your HDD to multitask: stream and store new data at the same time". Vet ikke om det har noe å si for valg av HDD.

Endret av Illus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...