Gå til innhold

Hvordan tjene på aksjer og spm om tjening og sparing!

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg vurderer å investere i aksjer for å tjene litt penger på det :)
Tenker da enten aksjer, eller eiendom, spørs hvor mye man må ha som startkapital og hva som kan gi best avkastning!
har ca 10.000 jeg kan bruke på det, og ser for meg å bygge opp en formue som, og se på dette som en liten ekstrainntekt. Hvordan gjør man dette med best mulig avkastning?
Vil lære så mye som mulig så jeg kan tjene så mye som mulig :)

Også til inntjening og sparing:
Jeg vurderer befalutdanning, og her er det mye sjanser for høy lønn. Men hvis det ikke går så har jeg lyst til å starte et transportfirma, import eller bildeler og selge. Men hvordan går man frem for å tjene så mye som mulig?

Vil gjerne ha en god inntekt på 600.000++, og gjerne 1 million og oppover :)
bli finansielt uavhengig med mulighet til å kunne kjøpe det jeg vil, gjeldsfri og eget hus osv. Hvordan får man til dette?

Vil da bygge opp en ordentlig bedrift med mulighet for ansettelse osv. Hvordan markedsfører man og sånt for å få en stor kundemasse, eler stor nok til å tjene penger. Har lyst til transport, hva er lønnen for dette i oslo akershus omårde?

Hvordan kan man spare mest mulig og for å tjene mest mulig på sparingen?

Beklager alle spørsmålene, men håper det er mulig å få svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-GlDE6z

Hei!

Tenker da enten aksjer, eller eiendom, spørs hvor mye man må ha som startkapital og hva som kan gi best avkastning!

har ca 10.000 jeg kan bruke på det, og ser for meg å bygge opp en formue som, og se på dette som en liten ekstrainntekt. Hvordan gjør man dette med best mulig avkastning?

Jeg vurderer befalutdanning, og her er det mye sjanser for høy lønn. Men hvis det ikke går så har jeg lyst til å starte et transportfirma, import eller bildeler og selge. Men hvordan går man frem for å tjene så mye som mulig?

bli finansielt uavhengig med mulighet til å kunne kjøpe det jeg vil, gjeldsfri og eget hus osv. Hvordan får man til dette?

Vil da bygge opp en ordentlig bedrift med mulighet for ansettelse osv. Hvordan markedsfører man og sånt for å få en stor kundemasse, eler stor nok til å tjene penger. Har lyst til transport, hva er lønnen for dette i oslo akershus omårde?

Alle vil bli rik, alle har hatt tanken på å tjene gode penger på aksjer, mange feiler noen lykkes. Kommer helt ann på hvor god DU er til å spå framtiden, ikke andre. Samt at jo mindre du bruker jo vanskeligere vil det bli å tjene gode penger på det.

Lenke til kommentar

@ Rubenevo:

Aksjer, ja investeringer generelt er vanskelig å tjene penger på. For å tjene virkelig med penger må du investere en betydelig kapital. F.eks krever en årslønn på en million en investert kapital på 15 - 50 mill kr avhengig av investeringsobjekt. Om du vil lære hvordan du tjener penger på aksjer, ja da er det bare å begynne å lese seg opp på teori. Å bruke 10 000 kr er nesten ikke vits i, du vil nesten få bedre avkastning av disse om du kjøpte deg ei motorsag og en elektrisk vedkløyver og satsa på å selge ved.

Transportfirma er i dag svært dårlig butikk - de fleste mindre norske aktører går dårlig.

Beste måten å få en inntekt på 600 000 til 1 mill er enten å satse på ingeniørutdannelse (særlig rettet mot olje), eller fagarbeid i oljesektoren (på plattform).

Finansielt uavhengig blir man ved fornuftig levesett, dvs unngå å sløse med penger, spare opp til ting man vil ha, ikke kjøpe unødvendige ting osv. Da klarer man fint å sitte med eget hus, bil etc uten gjeld før man er 50 år, og man trenger nødvendigvis ikke skyhøy inntekt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Alle tror av en eller annen grunn at det er enkelt å tjene penger på kjøp og salg av aksjer, men på mange måter er det en av de vanskeligste måtene å bli rik på.

De som har gjort det "bra" blant "vanlige" folk, har som regel hatt flaks, selv om de selvsagt ikke vil innrømme det selv.

Historisk sett har imidlertid langsiktige plasseringer i aksjer vært lønnsomt, så om du har en langsiktig horisont kan jevn sparing i aksjer vært lukrativt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Det beste for din del er nok å tenke på aksjer som et alternativ til sparing i bank og da ved å sette pengene dine i et indeksfond. Over tid kan du få en fin avkastning.

Om du skal faktisk tjene penger på aktiv forvaltning og kjøp og salg av aksjer over tid, må du regne med å legge ned en betydelig innsats i form av studier og du er heller ikke garantert å få det til. Ser du på innsatsen det vil kreve, så er du som regel alltid mer tjent med å jobbe noen ekstra timer eller drive med noe annet. Da er du i det minste garantert en inntekt.

Dette er ikke for å være negativ, men det er faktisk virkeligheten.

Om du fortsatt er interessert, vil kanskje boken til Oddmund Grøtte og Aksjeskolen fra Hegnar Media være en fin START. Lurer på om det har kommet noen flere gode bøker på norsk siden sist jeg studerte dette.

Den beste boken er Reminiscenses of a Stock Operator. Den forteller deg også litt om hva som skal til for å faktisk lykkes. Det er mer enn du tror. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Hva mener du med investering i eiendom? Skal du investere i eiendom bør beløpet være millioner, ikke tusener. Min personlige oppfatning er at eiendomsmarkedet er for usikkert. Det har allerede vært en voldsom verdistigning på eiendom de siste ti årene eller så, du risikerer at det ikke er noen mer oppgang å være med på - du risikerer å kjøpe på topp.

Når det gjelder aksjer: Ja, du kan tjene på å investere de kr 10 000 i aksjer, men motstykket er selvsagt at du kan tape. De pengene bør ikke være noe du trenger, men noe du har til overs. Med mindre du har innsikt i de ulike selskapene og bransjene og behersker fagspråket blir aksjemarkedet et rent sjansespill. Uansett er det ikke rare gevinsten du høster med en så liten investering: 10 % på ett år er temmelig bra, likevel er det bare kr 1 000 i gevinst på ett år.

Å investere i aksjefond kan da være bedre. Pengene vil da bli forvaltet og investert av fagkyndige.

Noe sier meg at du er litt i yngste laget for å legge planer om å starte bedrift. Hva vet du om bransjen og markedet? Du bør ta et skritt av gangen. Synes du bil-/transportbransjen virker forlokkende, kan en idé være å arbeide i en bedrift en tid - så lærer du bransjen å kjenne. Hvis du etter å ha gjort det fortsatt ønsker å gå i gang med egen virksomhet, kan du SÅ undersøke markedsføring, kundegrunnlag m.v.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Hva med å investere i litt diverse cryptocoins?

Fungerer nesten likt som akjser, bare mye mere ustabilt og kan tjene noe sinnsykt på det!

How-To Guide pls.

(!!!!! :dribble: :dribble: :dribble: )

Finns vel ikke noe how to guide på det.

Men kommer ofte nye cryptocoins og da er vel cryptsy det største kjøp/salg markedet :)

Og sjekk rundt på grafene til diverse cryptocoins og sammenlign med tidligere grafer og se når det er lavt og kjøp inn et lass da, så selger du når det går opp igjen :)

Men det er jo alltid en risiko for at det aldri vil gå opp igjen, og da kan man ende opp med å tape en del, men vil si at det er lettere å tjene på det enn aksjer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er jo alltid en risiko for at det aldri vil gå opp igjen, og da kan man ende opp med å tape en del, men vil si at det er lettere å tjene på det enn aksjer :)

Nååh.. det er også lettere å tape penger på det i forhold til aksjer.

Jeg vil påstå det er like lett/vanskelig å tjene penger på Bitcoins mfl. som det er å tjene penger på black jack.

Lenke til kommentar

Men om TS har kraftig pc så kan han jo mine cryptocurrencies, har selv mina til meg rundt 1000 kr :D

Men det betyr ikke nødvendigvis at du har gått i pluss. Hvis du betaler for egen strøm, må du ta høyde for det i et evt. regnstykke. Og da vil nok de aller fleste gå i minus, eller såvidt i pluss, så lenge man ikke har dedikerte set-ups og minere.

Lenke til kommentar

Men om TS har kraftig pc så kan han jo mine cryptocurrencies, har selv mina til meg rundt 1000 kr :D

Men det betyr ikke nødvendigvis at du har gått i pluss. Hvis du betaler for egen strøm, må du ta høyde for det i et evt. regnstykke. Og da vil nok de aller fleste gå i minus, eller såvidt i pluss, så lenge man ikke har dedikerte set-ups og minere.

Dyr strøm er det du bor da?

Pcen min trekker ca 400w fra veggen og total mining tid ligger vel rundt på 70 timer noe som igjen ikke blir mere enn rundt 300kr i strøm.

Dessuten bor jeg hjemme og betaler ikke strøm selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...