xxløvetannxx Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Det nærmer seg tiårsfristen for å anmelde ovegrepene. Jeg var ikke under 16 år. Noen av overgrepene er av grotesk art. Hvordan foregår avhørene? Bør jeg skrive ned alt jeg husker og ta med til politiet? Jeg vet enda ikke om jeg tør å anmelde. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Det er vel strengt tatt overgriperen som bør være redd for en anmeldelse. Anmeld det om du ønsker dette Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Anmeld det om du ønsker det og husk at det kan være andre anmeldelser av samme person allerede. Det kan være bra for deg og for andre som har anmeldt denne personen. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Ja, du bør skrive ned alt du husker og ta det med. Og du bør gå til politiet med saken, men forklar hva det gjelder kort og be om en grundig samtale med en erfaren etterforsker/politijurist før du leverer en formell anmeldelse. Selv om dette tydeligvis er en alvorlig sak, så kan det faktisk være forhold som gjør at politiet sier at denne saken klarer vi aldri å få til tiltale i og det således vil være lite hensikt med anmeldelse (dessverre skjer dette). Den som anmelder blir ikke avhørt, men avgir en forklaring. Du vil i denne type saker også kunne ha rett på bistandsadvokat, allerede under forklaring. Du kan eventuelt gå med saken til en advokat som kan denne type saker først for råd/hjelp - det vet jeg at det er en del som gjør. En advokat har taushetsplikt, og kan faktisk ikke gå til politiet med de opplysningene du gir, selv om det gjelder et straffbart forhold. Det vil kanskje være et enklere første skritt. Men du må være klar over at i så alvorlige saker som dette vil politiet på selvstendig grunnlag ha plikt til å etterforske og ta ut tiltale. Det selv om du ikke ønsker en anmeldelse. Om du vet eller tror andre kan være utsatt for overgrep fra samme person bør du opplyse om dette også. Som Andeith skriver kan det være andre som har anmeldt samme person, der f.eks saken er henlagt pga bevisets stilling. Det viktigste spørsmålet du selv må stille deg er om du hva det vil medføre for ditt videre liv om du lar være. 3 Lenke til kommentar
xxløvetannxx Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Tusen takk for utfyllende svar bolson. Jeg har jo skrevet en del, men merker at det er mye jeg ikke husker. Det jeg har bestemt meg for,er å dra på incestsenteret i morgen (har gått der en stund) og be om tid i advokatens time. En time gratis advokatsamtale. Kan sikkert få den kjapt siden tiden ikke er på min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå