Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hodetelefoner vs Øreplugger?

Blabla1

Anbefalte innlegg

Har skaffet en mobil som støtter FLAC filer (LG G2) og vil gjerne utnytte det.

Men så er det også slik at jeg trener en god del og hører på musikk mange andre steder enn hjemme.

Selv har jeg lite peiling på lyd, men er veldig spent på hvordan FLAC format lyder likevel.

Vurderer Philips Fidelio S2 ørepropper.

Er det slik at øreplugger har en veldig merkbart dårligere lydkvalitet sett bortsett fra bass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik at øreplugger har en veldig merkbart dårligere lydkvalitet sett bortsett fra bass?

Ikkje nødvendigvis. Det kjem egentlig veldig an på kva for nokon du samanliknar med. Det sagt, det kan vere veldig praktisk å bruke pluggar generelt. Eg har mine som regel alltid med meg når eg stikker ut nokon plass, i lag med lommebok og mobil. Viss ein ikkje har bruk for dei, ligg dei berre i lomma, og viss du plutselig finn ut du vil høyre på musikk, har du dei klare.

Når det gjelder FLAC og lydkvalitet, er FLAC bedre. Uansett er det ikkje mykje forskjell ein vil høyre, iallfall ikkje på såpass portabelt, "svakt" utstyr. 320kbps holder egentlig i lange baner, men FLAC er klart best å bruke til arkivering.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om du sammenligner hodetelefoner og ørepropper i samme prisklasse (fra anerkjente merker), vil du få sammenlignbar kvalitet. Hodetelefoner er typisk bedre på bassgjengivelse og romfølelse, men ørepropper kan gi deg bedre detaljoppløsning i forhold til pris.

Det finnes selvfølgelig mange unntak, men du skal i hvert fall ikke være redd for å velge ørepropper.

Lenke til kommentar

Om du sammenligner hodetelefoner og ørepropper i samme prisklasse (fra anerkjente merker), vil du få sammenlignbar kvalitet. Hodetelefoner er typisk bedre på bassgjengivelse og romfølelse, men ørepropper kan gi deg bedre detaljoppløsning i forhold til pris.

Det finnes selvfølgelig mange unntak, men du skal i hvert fall ikke være redd for å velge ørepropper.

Akkurat det jeg håpet å høre :) Detaljer er bra for jazz og rock.

Hipsteren jeg snakket med på butikken sa følgende:

Produktanmeldelser på lyd sier deg ingenting, alt har med smak.

Hodetelefoner gir mye bedre lyd enn ørepropper.

Bose sports ørepropper er absolutt tingen på detaljert lyd.

Kunne ikke tenke meg at alt han sa stemte helt..

Lenke til kommentar

Produktanmeldelser på lyd sier deg ingenting, alt har med smak.

Hodetelefoner gir mye bedre lyd enn ørepropper.

Bose sports ørepropper er absolutt tingen på detaljert lyd.

1. Jeg mener produktanmeldelser kan være til god hjelp, men det er mange anmeldelser laget av folk som enten ikke har peiling, eller som rett og slett har en merkelig smak. En anmeldelse burde uansett si noe om hvordan produktet fremtrer, så kan heller leseren ta stilling til om det er riktig i forhold til hans/hennes smak. Selv er jeg stor fan av Tyll fra InnerFidelity.com. Han har anmeldelser bestående av både objektive målinger og sine subjektive meninger. Jeg er stort sett enig med det meste han skriver, men selv om jeg ikke hadde vært det ville hans anmeldelser vært til god hjelp.

2. Jeg er ikke helt enig om en sammenligner produkter i samme prisklasse...med mindre man beveger seg helt opp mot toppmodellene, da syns jeg hodetelefoner får overtaket. Det betyr imidlertid ikke at ørepropper gir dårlig valuta for pengene, det går heller på prioriteringer.

3. Neeh...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greia er at noen produkter koster mer enn andre og man får ikke nødvendigvis det man betaler for. Om flere anmeldelser er enig om at et produkt er bra for prisklassen så er det ofte slik.

(2) Det kan godt være han mente produker i en høyere prisklasse når han gjorde sammenligningen.

Når det gjelder bose så sier anmeldelsene stort sett neeh. Men de sitter vist godt i øre ;)

Lenke til kommentar

Formstøpte er helt klart overlegne på langttidskomfort. Folk som bruker proppene toppen 1-2 timer om gangen kan fint greie seg med f.eks skumpropper som former seg etter øregangen, men skal du bruke proppene lengre enn det blir det fort irriterende.

Ørepropper kan absolutt gi god verdi for penga. Nå er jo de beste hodetelefonene bedre enn de beste øreproppene lydmessig, men portabilitet kan ofte være gull verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...