Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Starte på videregående igjen.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fullført videregående skole, studiespesialisering tidligere og er 21 år. (blir 22 i september).

Jeg har funnet ut at jeg ikke har lyst til å studere videre. Det jeg lurte på, er om jeg kunne ta videregående om igjen? Altså en annen linje. Har nemlig lyst til å bli bussjåfør, men det er det visst aldersgrense på 24 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man går ut av ungdomsskolen så har man 5 år (6 år hvis man går yrkesfag) til å fullføre videregående skole. Man har bare rett til å fullføre én gang. Dersom du allerede har fullført eller har brukt opp de 5-6 årene man har til å fullføre, så har du ikke lenger rett til skoleplass ved vanlig offentlig videregående skole. Du burde uansett ta en prat med inntakskontoret der du bor. Kanskje finnes det ledige plasser etter at alle elever med ungdomsrett er fordelt, eller de vet om andre løsninger.

Lenke til kommentar

Det er vel riktig at man ikke er rettighetselev etter at man har brukt opp studieretten, men man kan vel stadig vekk melde seg på de ledige studieplassene som måtte være tilbake etter at rettighetselevene har fått sitt.

For mange av yrkesfagene så er det en stor fordel å ha allmennfag i bunnen fra før av, i alle fall hvis man har opparbeidet seg litt reell kompetanse innenfor realfagene. (Matte, fysikk, osv.)

Det forekommer vel en del slike "slengere" som går "ny linje" innenfor elektrofagene, og det kan vel gå ganske bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...