Gå til innhold

transaksjoner i helg og helligdager


M.K.E.A.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi disse jobbene (transaksjoner mellom banker - mellom to kontoer i samme bank er det en annen sak) går til faste tidspunkter (batch), slik de "alltid" har gjort. Mye av "grunnmuren" til det elektroniske bank-Norge er software som er skrevet for 30-40+ år siden, og er rett og slett ikke egnet til å kjøres kontinuerlig.

 

Det forklarer like vel ikke hvorfor ikke disse overføringene også ikke kan skje på helg og helligdager, det er en forskjell på det og kontinuerlige overføringer.

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det kommer av at bankfolk og evt andre må på banen dersom noe feil skjer under denne prosessen, og skulle transaksjonene gått på enhver dag i året så måtte alle tilknyttet disse systemene vært i helge- og høytidsberedskap, noe som igjen er dyrt og lite populært for dem det gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke å snakke om at banken nyter godt av rentene på "ventende" transaksjoner. I tiden mellom pengene går ut av din konto og inn på mottakerens er det bankene selv som mottar rentene. De har dermed ingen interesse av å tilby kontinuerlige overføringer.

 

I England kan man få dette hos noen banker, men da selvsagt mot klekkelig betaling.

Lenke til kommentar

Det stemmer heldigvis ikke. Float-inntekt er ulovlig i Norge.

Var heller ikke jeg klar over, men ser nå at finansavtaleloven helt tilbake til år 2000 fastslår at kundens valuteringsdag skal være umiddelbart etter at mottakers bank har mottatt midlene. Da vet jeg om en norsk universitetsbok som bør skrives om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...