тurbonєℓℓo Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 (endret) Jeg har akkurat vært i Mexico (Playa del Carmen), og trivdes svært så godt der sammen med kjæresten. Vi har litt lyst til å dra til Cuba neste gang vi skal til et varmt land å kose oss, og vi lurer litt på om det blir veldig annerledes, eller så og si det samme? Hva kan dere si om Cuba? Er det veldig forskjellig fra Mexico? Anbefalinger? Noe en burde vite før man drar dit? Cuba er jo en kommuniststat og et diktatur (?), og noen fraråder å dra dit. Men er styresettet der, noe å ta i betraktning når en drar dit? Eller vil det ha liten/ingen betydning? Er dette noe å bry seg om? Noen tanker rundt det? =) (Nå er det jo arrangert reiser dit med bla. Ving og sånt, så jeg har vansker med å tro på skremselspropagandaen selv, men det er flere som sier "ikke dra dit" osv. og begrunner det med at man støtter regimet der og liknende.) Alle refleksjoner og tanker, mottas med takk. Vil vite så mye om Cuba som mulig fra de som har vært der. Historie er også interessant om man kan si noe om det også! Endret 29. desember 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Playa del Carmen har så og si ingen fellestrekk med resten av Mexico å gjøre. Det er designet og lagt opp for turister på pakkereiser. Hvis du trivdes der, så tviler jeg på at du kommer til å syntes Cuba er strålende. HVIS du da ikke drar til Cuba sitt svar på Playa del Carmen, som heter Varadero hvis jeg ikke tar helt feil. Hvis du ser etter noe i nærheten av Playa del Carmen, så tenker jeg Florida kan være et greit reisemål. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Playa del Carmen har så og si ingen fellestrekk med resten av Mexico å gjøre. Det er designet og lagt opp for turister på pakkereiser. Hvis du trivdes der, så tviler jeg på at du kommer til å syntes Cuba er strålende. HVIS du da ikke drar til Cuba sitt svar på Playa del Carmen, som heter Varadero hvis jeg ikke tar helt feil. Hvis du ser etter noe i nærheten av Playa del Carmen, så tenker jeg Florida kan være et greit reisemål. Vel, så hva har jeg i vente om jeg drar til Cuba da? Ikke det du nevnte angående Cubas svar på Playa del Carmen, men om jeg besøker et annet sted på Cuba? Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Smakløs mat, fattigdom, herlige mennesker og en spesiell kultur/historie. Også er jo Guantanamo Bay der da Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Smakløs mat, fattigdom, herlige mennesker og en spesiell kultur/historie. Også er jo Guantanamo Bay der da Ville du dratt til Cuba igjen? Eller liker du ikke Cuba? Høres jo ikke noe særlig ut der egentlig, med tanke på det du sier. Jeg hadde en forestilling om noe heeelt annet i alle fall. Men i følge deg blir jeg vel meget skuffet om jeg drar dit? =P Hva slags steder i verden vil du anbefale da? På en topp ti liste i reisemål? Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Jeg hadde heller reist et annet sted. Anbefalte reisemål kommer helt an på hvor lenge dere vil reise, hvor mye penger dere vil bruke, hvilken standard (hvor vestlig) og når på året. Vil du ha en pakketur? Eller reise med ryggsekk og ordne det meste selv? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Jeg hadde heller reist et annet sted. Anbefalte reisemål kommer helt an på hvor lenge dere vil reise, hvor mye penger dere vil bruke, hvilken standard (hvor vestlig) og når på året. Vil du ha en pakketur? Eller reise med ryggsekk og ordne det meste selv? 2 eller 3 uker. Vestlig. Penger er irrelevant nå, fordi det kommer stadig tilbud, og prisene har rast kraftig bare de siste fem årene. Jeg betalte kun 6000kr for to uker i Mexico, på et 3 stjernes hotell hvor jeg trivdes kjempegodt. Dette var en pakketur med Ving.. Standarden skal være helt passe. Jeg vil ikke ha noe mer luksus enn det jeg trenger for å trives. Rundt 3 stjerner, eller noe sånt. Pakketur... Lenke til kommentar
Heffer Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Ta deg en pakketur til Florida, fisking og dykking i mexicogulfen, dra til Disney World, nyt stranda og livet. Har ikke oversikten på hvor de forskjellige har pakketurer, men hvis det er det du går etter så er det jo bare å følge med. 2 Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Cuba er et flott reisemål, nettopp fordi det er ulikt det aller meste. For eksempel alle de urgamle bilene som kjører rundt, og gir inntrykk av at man besøker et annet tiår. Det er definitivt eksotisk. Landet bør også oppleves før det blir mer likt andre land. Havana er en svært fascinerende by, med mange gamle og interessante bygninger. Det er lett å rusle rundt og iaktta det lokale folkelivet. Man må derimot regne med at flere vil utnytte deg, ved å bli "venn" med deg på gata. Det ender med at de vil ha penger for ett eller annet. Dette er mest utbredt i Havana, iallfall var det min erfaring. Ellers er landet generelt trygt. Det er derimot ikke sikkert at folk vil snakke åpent med deg om samfunnsspørsmål. Som turist kan det derfor være en utfordring å komme helt "under huden" på folk og samfunn. Jeg hadde en av mine beste reiseopplevelser i Havana, da jeg tilfeldigvis ble med en Wesley Snipes look-a-like nedover diverse trange bakgater i nattemørket (jeg hadde avvist andre lokale folk, men intuisjonen min gjorde at jeg stolte på han her). Karen skulle vise meg en lokal fest, som var et stykke unna. Vi endte opp foran en enorm murbygning, før vi gikk opp noen etasjer. Bak ei gedigen dør åpenbarte det seg en kjempefest med lokale ungdommer og andre. Svært mange så forundret på turisten som hadde funnet veien hit. Akkurat slik jeg liker det. På Cuba finner du både fascinerende historie (bruk google), folkeliv og strender. Det er et svært bra utgangspunkt for en fin ferie. Jeg har vært i rundt 60 land, og har trolig Cuba innenfor topp fem. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Enig med Heffer - Florida. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Ta deg en pakketur til Florida, fisking og dykking i mexicogulfen, dra til Disney World, nyt stranda og livet. Har ikke oversikten på hvor de forskjellige har pakketurer, men hvis det er det du går etter så er det jo bare å følge med. Da blir det nok Florida neste gang på meg og fruen Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Cuba er et flott reisemål, nettopp fordi det er ulikt det aller meste. For eksempel alle de urgamle bilene som kjører rundt, og gir inntrykk av at man besøker et annet tiår. Det er definitivt eksotisk. Landet bør også oppleves før det blir mer likt andre land. Havana er en svært fascinerende by, med mange gamle og interessante bygninger. Det er lett å rusle rundt og iaktta det lokale folkelivet. Man må derimot regne med at flere vil utnytte deg, ved å bli "venn" med deg på gata. Det ender med at de vil ha penger for ett eller annet. Dette er mest utbredt i Havana, iallfall var det min erfaring. Ellers er landet generelt trygt. Det er derimot ikke sikkert at folk vil snakke åpent med deg om samfunnsspørsmål. Som turist kan det derfor være en utfordring å komme helt "under huden" på folk og samfunn. Jeg hadde en av mine beste reiseopplevelser i Havana, da jeg tilfeldigvis ble med en Wesley Snipes look-a-like nedover diverse trange bakgater i nattemørket (jeg hadde avvist andre lokale folk, men intuisjonen min gjorde at jeg stolte på han her). Karen skulle vise meg en lokal fest, som var et stykke unna. Vi endte opp foran en enorm murbygning, før vi gikk opp noen etasjer. Bak ei gedigen dør åpenbarte det seg en kjempefest med lokale ungdommer og andre. Svært mange så forundret på turisten som hadde funnet veien hit. Akkurat slik jeg liker det. På Cuba finner du både fascinerende historie (bruk google), folkeliv og strender. Det er et svært bra utgangspunkt for en fin ferie. Jeg har vært i rundt 60 land, og har trolig Cuba innenfor topp fem. Takker for et megetsigende og godt svar! Skal google å sette meg mer inn idet. Høres jo ganske spennende ut likevel i grunn. =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå