Gå til innhold

Å snakke med seg selv

orivos

Anbefalte innlegg

I MAT111 forelesningen i UIB opplevde jeg noe veldig rart. 3 personer snakket med seg selv mitt i forelesningen. Jeg tok det opp noen venner av meg, og de var like sjokkert over det som jeg var.

Det startet med at en person sa noe som virket noe "smart" som kommentar til noe foreleseren snakket om. Da begynte en å kommentere høylydt til seg selv, han er ikke noe spesielt dum. Så begynte en annen å holde en lang høylytt monolog med seg selv og sa følgende "hvis han hadde sagt at han var en sjørøver så hadde de trodd på han", deretter sa en kvinne til seg selv "han skal på sjukehus".

Jeg tok det opp med psykologen min, og han kunne ikke komme med en fullgod forklaring på hvorfor folk holder på slik, men at de er veldig dumme som gjør slikt.

Så jeg lurer på om dere kan gi meg en fullgod forklaring på hvorfor mennesker kan finne på å oppføre på en slik måte, da det åpenbare konsekvensene for dem er at de blir sosialt utfryst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg bruker snakke med meg selv, men som regel i stillhet, da - hvorfor skal jeg bry meg med hva andre tror og mener om dette, jeg plager ingen, ikke sant?

:)

Lenke til kommentar

Forskning viser at det er vanlig å snakke med seg selv når man er alene, så det går helt greit :) Men det er veldig sjeldent noen gjør dette når andre mennesker er til stedet, fordi man vet at folk rundt reagerer på denne type atferd.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Forskning viser at det er vanlig å snakke med seg selv når man er alene, så det går helt greit :) Men det er veldig sjeldent noen gjør dette når andre mennesker er til stedet, fordi man vet at folk rundt reagerer på denne type atferd.

Kan være at de glemte seg, og det kan være at de hadde avtalt spill, for å teste "deg", og det kan hende at de ganske enkelt ikke bryr seg

Jeg er sånn at jeg bryr meg slett ikke, men jeg går ikke inn for å være "pussig" heller - kall det for: jeg utøver min rett til å være helt fri ..

Lenke til kommentar

Jeg snakker ofte med meg selv. Som regel har jeg svært intelligente samtaler også. Men jeg unngår å gjøre det høyt i en forelesning, ikke fordi jeg vil bli utfryst, men fordi jeg ikke vil gjøre det vanskelig for medstudentene mine å følge med på forelesningen.

Det du beskriver høres nesten ut som en TV-serie der en person plutselig begynner å høre andres tanker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Snakker mye med meg selv når jeg kjører bil. Da får jeg sagt det jeg har på hjertet uten å havne i en krangel. Kona mener at jeg snakker med meg selv når hun er til stede også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...