Sh4d3y Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg har en gammel Amd Athlon xp 1600+ (1,4 Ghz), som er nesten 3 år gammel :-? . Jeg synes den er LITT treig, og vil gjerne overklokke den litt. Den kjører stabil på ca 55 grader. Jeg har en zalman "blomst" kjøler, med en 92mm vifte oppå. Hvor mye kan jeg trygt overklokke den, og må jeg kjøpe ny kjøler? Så isåfall på tsunami, eller artic copper2 eller kamikaze rev2. Mvh Bjørn-Olav Lenke til kommentar
ahdrage Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Har sjøl xp1600+@1577mhz. Den ligger idle på 48 C. Vis din ligger idle på 55C ville eg ikkje overklokket. Det er heller ikkje så mye og hente på og overklokke en xp1600+, iallefall ikkje nok til at eg ville kjøpt inn en ny kjøler. Da er det meir lønnsomt og kjøpe seg en ny cpu Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Vanskelig å si hvor mye du får klokket denne, avhenger av endel faktorer. Uansett er det nok ikke mye å hente. En 3 år gml XP er nok en Palamino(?!) kjerne, dermed får du ikke låst opp multiplier sånn uten videre. Eneste mulighet du har er å klokke opp fsb. Etter all sansynlighet er agp og pci bus avhengige av fsb frekvensen. Dermed fører haøyere fsb til høyere hastighet på div komonenter (harddisk, skjermkort, m.m.) CPU har en mulitplier på 10,5. Øker du fsb til 145mhz vil du få: 10,5 * 145mhz = 1523mhz. Da vil pci gå på 36,25mhz og agp på 73mhz. Mulig du kan presse fsb et par mhz høyere, men du øker belastningen på harddisk, skjermkort, osv, dermed senker du levetiden på disse. Mulig at du vil trenge bedre kjøling også. Uansett ville jeg ikke håpt på mye mer enn 100-150mhz. Mvh Knut Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Ok. Hvaslags cpu kan jeg kjøpe til hovedkortet mitt, har ikke noe serlig peil på hovedkort, ram og cpu :oops: Har et asus a7a226 ( http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7A266&langs=01 ) Har 512 mb pc2100 ddr minne, og har aldri oppdatert BIOS'en. Lenke til kommentar
Dator Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Med nyeste bios vil kortet støtte xp prosessorer opptil 2600+, men ikke 2500 fordi denne er basert på barton kjernen. for mer info se http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/...cpusupport.aspx Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Jeg bruker palomino prosessor, kan jeg da bruke Thoroughbred? Har ikke sett palomino på en evighet.. Lenke til kommentar
Dator Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 ja, du kan bruke Palomino, Thoroughbred og Thorton. Men det er ikke så mye vits med det hk, du vil ikke få optimal ytelse av cpu'en viss den er over ca 1,4 ghz. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 (...)Men det er ikke så mye vits med det hk, du vil ikke få optimal ytelse av cpu'en viss den er over ca 1,4 ghz. Hvorfor ikke det? Hvis hovedkortet er oppgitt til å støtte XP2600 så vil du jo få utnyttet dette. XP2600 fåes forresten i to versjoner, 266mhz og 333mhz. Til dette hovedkortet må man ha 266mhz versjonen. Hvis denne er vanskelig å oppdrive (har ikke sjekka) er XP2400 neste alternativ. K Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Ok. Jeg kan ikke bruke barton da. Hvilken cpu tror dere jeg vil få best ytelse med på hk'et mitt? Jeg ser etter noe i ca 700 kr klassen. Lenke til kommentar
Mysil2 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Ok.Jeg kan ikke bruke barton da. Hvilken cpu tror dere jeg vil få best ytelse med på hk'et mitt? Jeg ser etter noe i ca 700 kr klassen. Kjøp thorton, åpne for 512kb cache. Hvis det ikke er stabilt, lukk til 256kb. Overklokk så mye du bare hæler. Regn dette som et prosjekt Er du heldig får du ytelsen omtrent som xp2500+ ! Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 ja, du kan bruke Palomino, Thoroughbred og Thorton. Men det er ikke så mye vits med det hk, du vil ikke få optimal ytelse av cpu'en viss den er over ca 1,4 ghz. Rart det der... mit HK støtter barton men ikke thorton ... spes mtp at det er "samme" CPU Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 har ikke hørt om thorton før. hvor kan jeg kjøpe den? Er det mye forskjell fra thorton til Thoroughbred, pris, ytelse, stabilitet, varme? Lenke til kommentar
Spragleknas Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Thorton---mod----> barton Les nyhten på HW en plass! Lenke til kommentar
FrenChie Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Jeg anbefaler deg aa kjope nytt hovedkort ogsaa. Skal du kjope nye datadeler kjoper du. Amd XP2500 ca 700,- Veldig gode overklokkings egenskaper :-) Abit NF7 v2.0 ca 900,- Du burde heller kjope det enn aa bare opgradere CPU. Mvh FrenChie Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 7. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2003 tror jeg ivertfall skal vente litt med å kjøpe hovedkort, har bursdag i slutten av månden, og trenger en del penger til paintball utstyr oxo Men takk for forslag Lenke til kommentar
Sh4d3y Skrevet 8. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2003 Har aldri sett Thorton før, er den ny, har den ikke kommet i butikkene enda? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå