Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovbrudd

larssoernes

Anbefalte innlegg

Hei

En venn av meg var for et par uker siden ute på villspor. Han drakk sprit, mye sprit og ble rett og slett vekke. Han gjorde noe forferdelig dumt denne natta. Han var ikke særlig klar over noe han gjor, og handlingene ble utført i sterkt beruset tilstand.

Han gjorde følgende:

1. Gikk inn i en ulåst bil for å deretter klare å tjuvkoble bilen, utifra hva han er blitt fortalt av politiet. Han har ingen forklaring på hva han skulle med denne bilen. Men bilen sto i revers gir og havnet utfor en kant som gjor at den sto fast, så han kjørte ikke bilen på vei. Han er ikke mer enn 17 år og har ikke førerkort på bil.

2. Han løp videre og fant en russebil som sto parkert i et nabolag, han prøvde det han kunne for å komme seg inn i bilen. Ingen forklaring på hva han skulle med denne bilen heller. Han knuste 5 ruter for å komme seg inn, avsluttet med førersiden og satt seg inn der. Ingen spor i bilen på at han prøvde å starte den. Så kom politiet på stedet og han overga seg.

Har gått gjennom loven og prøvd å funne frem hvilken straff han kan få, men har ikke presise svar. Han har ikke fått igjen resultater fra blodprøver enda, men han utgjor en utåndingsprøve som tilsvarte 1 i promille, dette var 2-3 timer etter han inntok siste alkoholet. Trenger svar på hvilken straff han kan komme få og eventuelt om han får utsettelse på billappen.

Noen som kan gi meg et godt svar her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg holdt noe på med straffeloven, men for innbrudd i motorvogn kan man straffes med fengsel inntil ett år.

Straffeloven § 147

Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.

Den, der gjør sig skyldig i Indbrud, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 1 Aar. Er Forbrydelsen forøvet af nogen bevæbnet eller af flere i Forening, anvendes Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, saafremt den er forøvet i Hensigt at bane Adgang til nogen anden Forbrydelse.

Jeg skumleste gjennom noen få dommer. Var en 18-åring som hadde blitt dømt til 300 timers samfunnsstraff for innbrudd i bil blant annet. Noe rundt der vil jeg tro at straffen vil ligge.

Politijuristen kan også treffe beslutning om sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn. Dette følger av vegtrafikkloven § 24a.

Angående promille står det følgende i vegtrafikkloven § 31 b)

med bot og betinget eller ubetinget fengsel ved alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 til og med 1,2 promille eller alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften over 0,25 til og med 0,6 milligram per liter luft, eller ved nærmere bestemt konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel,

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Tja vi har jo et par lovbrudd:

- Tyveri av bil

- Forsøk på yveri av bil

- Kjøre uten sertfikat

- Kjøre beruset

- Herverk

Straff har jeg ikke anelse om.

Tipper fra noen tusenlapper i bot til noen måneder, tja, max et år i fengsel (men jeg har ikke greie på dette)

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Det er umulig å svare helt konkret på dette, da det sannsynligvis vil bli rettssak av det, og her vil strafferammen avhenge av hvilken vurdering påtalemyndigheten gjør, altså hvilke lovbrudd vennen din blir anklaget for å ha begått.

Hvis det er snakk om førstegangsforseelser er det viktig at du møter opp i retten, da man gjerne, så langt det er mulig, forsøker å få istand en avtale om samfunnsstraff. Dette betinger imidlertid at tiltalte er til stede og kan samtykke i dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...