Gå til innhold

Teleobjektiv, 70-300mm

Anbefalte innlegg

Pleier som regel å vite ka eg vil ha, men står litt fast her.

Skal gå til innkjøp av ein eller anna 70-300mm, men usikker på ka som passar meg. Skal brukes på Canon-kamera.

Viktig:

- Bildestabilisering

- Optisk bra, også på full tele

- Til fullformat

- Nogenlunde billig (helst under 4000kr)

- "Fin" flare ved liten blender

- Soft og fin bokeh

Mindre viktig:

- Stor blender (rundt f/4 går fint i vidaste vinkel)

Har sett på både Canon sin (non-L), Tamron sin og Sigma sin.

Synes Tamron sin virker bra på div tester, det er altså VC-versjonen eg har sett på. Men noken meiner versjonen uten VC er bedre optisk, stemmer dette?

Tips tas gjerne i mot. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Tamron 70-300 VC. Det er det billigste objektivet med dette zoomområdet og billedstabilisator, og representerer svært mye for pengene. Jeg er veldig fornøyd med det, og har tatt masse gode naturbilder. Jeg syns bokeh'en er helt fin, bakgrunner blir fint visket ut. Den største ulempen er at den er litt bløt på største blender på 300mm. Ellers finner jeg ikke noen konkrete ulemper.

Lenke til kommentar

Tamron sin er et trygt valg - Canons rimelige 70-300mm IS sliter med produskjonsvariasjoner. Så du vet aldri om du får en bra en eller en dårlig en. Og som bra er den ikke spesiellt mye bedre enn Tamron.

Canon har en 70-300mm f/4-5.6 IS L - den er nydelig; men stor, tung og dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tamron sin er et trygt valg - Canons rimelige 70-300mm IS sliter med produskjonsvariasjoner. Så du vet aldri om du får en bra en eller en dårlig en. Og som bra er den ikke spesiellt mye bedre enn Tamron.

Canon har en 70-300mm f/4-5.6 IS L - den er nydelig; men stor, tung og dyr.

Fordel med eit lett objektiv. Takk for svar, og blir Tamron. :)

Lenke til kommentar

Tamron 70-300 VC og Canon EF 70-300 IS er begge gode alternativer.

Det er de to av de tre mulighetene som treffer helt på ønsket. Siste mulighet er Sigma sin 70-300 OS, men den er i følge photozone dårlig. I hvert fall deres eksemplar til Nikon.

Ellers så har du noen som ikke er 100% etter ønsket men ligner:

Canons 55-250mm f/4-5,6 som skal være helt grei, men ikke passer på fullformat. Skal du ha Canons fullformat senere vil du nok uansett ha noe annet enn noen av de foreslåtte objektivene. Sats heller på et objektiv som er bra på den sensorstørrelsen du har nå og selg det hvis du eventuelt skal ha fullformat senere. Liker du dette brennviddeomfanget på 1,6x crop bør du se etter noe a la Tamrons 150-500 eller Sigmas 120-400mm til bruk på fullformat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er de to av de tre mulighetene som treffer helt på ønsket. Siste mulighet er Sigma sin 70-300 OS, men den er i følge photozone dårlig. I hvert fall deres eksemplar til Nikon.

Ellers så har du noen som ikke er 100% etter ønsket men ligner:

Canons 55-250mm f/4-5,6 som skal være helt grei, men ikke passer på fullformat. Skal du ha Canons fullformat senere vil du nok uansett ha noe annet enn noen av de foreslåtte objektivene. Sats heller på et objektiv som er bra på den sensorstørrelsen du har nå og selg det hvis du eventuelt skal ha fullformat senere. Liker du dette brennviddeomfanget på 1,6x crop bør du se etter noe a la Tamrons 150-500 eller Sigmas 120-400mm til bruk på fullformat.

Har 5D. Pluss Blackmagic filmkamera, der det kunne gått med croplinse. Men vil jo helst at den skal dekke begge to. Takk for tips uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...