Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet ikkje om dette har noke direkte om internett å gjøre utenom at det er nettet det spres via, men dei andre kategoriane er ikkje noke bedre.

anyways, nokon som vet korleis virus sprer seg på pcen?

Om det sprer seg i det hele tatt eller om det blir på samme plassen på pcen?

Kobler eg til ein USB eller ekstern harrdisk, vil den også bli "infected" med virus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virus er ikke bare virus. Det finnes utallige typer virus.

Så har du spyware, adware, rootkits, bloatware etc som på en måte er virus, men som ikke er det likevel.

Når jeg hører ordet virus, tenker jeg på gode gamle dager der virus var noe som infiserte f.eks alle .exe filer, .com filer etc på pcen. De levde sitt eget liv, hoppet fra fil til fil, alt for å prøve å holde seg i live så lenge som mulig.

Noen virus fant på å slette alle filer på disken, eller kanskje alle dokumentene osv. Noen holdt seg i ro i månedsvis og årevis, for å bare gjøre noe på en bestemt dato.

Virus i dag prøver stort sett å samle inn informasjon, i stedet for å bare slette hele disken liksom.

I informasjon ligger det penger, og det er det man stort sett er ute etter i dag. Før handlet det vel mer om ære for de som laget virus.

Så siden det finnes så utrolig mange typer virus, og alle andre typer (som ikke er virus, men som på en måte er det) så finnes det ikke noe enkelt svar på det du spør om.

Da må du nesten spesifisere hva du tror du har fått, eller hva virusprogrammet ditt (som du selvsagt har, og som er helt oppdatert) sier.

Lenke til kommentar

Tråden hører hjemme i kategorien "Antivirusprogrammer og datasikkerhet".

Spredningsmekanismen til malware er enten via utnytting av sikkerhetshull (f.eks i java) eller som trojaner (brukeren installerer det vedkommende tror er legitim programvare).

Dersom du setter inn et USB lagringsmedie i en allerde infisert pc, så kan USB'en bli infisert. Dersom USB lagringsmediet blir brukt på en annen datamaskin, så kan den nye datamaskinen bli infisert. Dette er en kjent spredningsmekanisme til noen malware.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Visste du dette:

Definisjoner for virus, spionprogrammer og annen skadelig programvare er filer som brukes til å identifisere skadelig eller potensielt uønsket programvare på PCen.

Disse definisjonene oppdaterers automatisk, men du kan også klikke Oppdater for å oppdater

Lenke til kommentar

Viruset eller kva faen det no er fekk eg via ein internett side, eg meiner eg ikkje har lastet ned noe.
Har gratis virus program som er oppdatert, kjent som Microsoft Security Essentials.

Dette viruset er veldig smart, det funker til og med på Secure moden som windows har innebygd, den som gjør at ingen driverer og slikt funker. Viruset eller malwaret slår av pcen kvar gang eg prøver å scanne pcen, både i "normal mode" og i secure mode. Den har også slowet ned pcen virker det som, siden pcen virker treigere og svarer treigere og den har gjort det slik at skjermen slår seg av og på, dette skjer svært skjeldent, og du ser det bare i 1-2 sek, at skjermen blir svart.

Okey, dette er eit malware - http://screencloud.net/v/pRtB

Edit:
kan vel egentlig ingorere at eg fekk det uten og laste ned noe, med tanke på at det er eit malware.

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar

Vet ikkje om dette har noke direkte om internett å gjøre utenom at det er nettet det spres via, men dei andre kategoriane er ikkje noke bedre.

anyways, nokon som vet korleis virus sprer seg på pcen?

Om det sprer seg i det hele tatt eller om det blir på samme plassen på pcen?

Kobler eg til ein USB eller ekstern harrdisk, vil den også bli "infected" med virus?

Det enkleste er å kjøre en gjenoppretting.

" Det er en er en æressak å ta en ny installasjon og vite hva man gjør, mot å rote rundt i timevis og ikke skjønne noe, med et dårlig resultat som følge".

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...