Gå til innhold

ombehandlet NGC 3718, NGC 3729 og Hickson Group 56

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann,

Har ikke sett bildene dine før, men dette ser veldig bra ut! Fantastisk! Har selv gledet meg over å ta (svært amatørmessige) bilder av noen planeter med 100-400mm'en, men ser at tiden som kreves for å få god bildebehandling er betydelig. Ser du skriver 1000mm her. Tar du ett bilde med 5.5timers eksponering eller 1000 bilder og stacker dem? Imponerende!

Lenke til kommentar

Takker :)

Albert: fikk godt frem strukturen ja. Kom en del støy samtidig, men på så lyssvake objekter som dette, med såppass "lite" data, så fåt det bare gå. Heller støy enn manglende info.

Per:

Det er ikke en eksponering på 5.5 timer nei, det er flere kortere som er stacket.

mer eksakt så består bildet av:

109x 2 min ISO 1600
6x 13 min 20 sec ISO 400
3x 6 min 40 sec ISO 800
1x 10 min ISO 400

Normalt holder jeg meg til en type eksponering, men dette bildet var egentlig bare en del av en "test" jeg holdt på med.

100-400 er perfekt til astro foto det. Veldig passe til flere større tåker, og månen blir som regel fin også. Men planeter blir vanskelig desvere. Da bør du ha 2-5000mm. Du kan nok få frm månene til jupiter osv, og kanskje ringene på saturn, men ikke noe mer en det.

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...