Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

stilig ungdomsbil til maks 100.000

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet kommer med omregistreringen...

b) Bevis for at kjøretøyet er trafikkforsikret. Er det tvil om forsikringsplikten, kan regionvegkontoret kreve bevis for at kjøretøyet ikke trenger å være forsikret. c)

Identitetsbevis for kjøretøyets eier. For personlig eier skal beviset inneholde fødselsnummer (11 sifre). For enheter/virksomheter skal beviset inneholde organisasjonsnummer (9 sifre).

Hadde det ikke vært jævla rart om jeg kunne forsikra DIN bil for også ramponert den og krevd forsikringspenger?

Du prøver med barnelogikk å bevise en heller tvilsom påstand.

Det kommer ikke noe problem med omregistrering, forsikring på bil går kun på kjennemerke mer enn det bryr ikke trafikkmyndighetene seg om.

Senest den 15. desember (til 17. desember) har jeg kjørt rundt med en annens bil og min egen forsikring ved kjøp av en Audi A4 -96.

Lenke til kommentar

Kan du forklare meg hvordan punkt 2-3 støtter din sak?

Hvem kjøretøy skal registreres på

Kjøretøy skal registreres på kjøretøyets eier.

For kjøretøy som er solgt med forbehold om eiendomsrett for selgeren, regnes kjøperen som eier.

Ved utleie av kjøretøy på leasingkontrakt regnes utleieren som eier.

Paragraf 2-2

Så kommer paragraf 2-3 og støtter opp under denne.

Lenke til kommentar

Du prøver med barnelogikk å bevise en heller tvilsom påstand.

Det kommer ikke noe problem med omregistrering, forsikring på bil går kun på kjennemerke mer enn det bryr ikke trafikkmyndighetene seg om.

Senest den 15. desember (til 17. desember) har jeg kjørt rundt med en annens bil og min egen forsikring ved kjøp av en Audi A4 -96.

Nei. Jeg forklarer den faktiske problematikken.

For at du skal kunne registrere en bil på deg må det foreligge en salgsmelding. Salgsmeldingen er en godkjennelese på ett salg/kjøp. Dettte kan også være vognkort del2.

Deretter er det ett kriterium at bilen haren gyldig forsikring. Derav kommer det med å stille en begjæring.

Jeg bestilte min nye 4-serie for noen måner siden, den er registert i mitt navn og derog forsikret for transportskade og ansvarsforsikring fordi det er en erklæring på at en forsikring vil bli stilt i det jeg får bilen.

Så i følge lovverket gjelder paragraf 2-2 og 2-3 og informasjonen skal samsvare for at en omregistrering blir gyldig.

Herregud ..

Lenke til kommentar

Nei. Jeg forklarer den faktiske problematikken.

For at du skal kunne registrere en bil på deg må det foreligge en salgsmelding. Salgsmeldingen er en godkjennelese på ett salg/kjøp. Dettte kan også være vognkort del2.

Deretter er det ett kriterium at bilen haren gyldig forsikring. Derav kommer det med å stille en begjæring.

Jeg bestilte min nye 4-serie for noen måner siden, den er registert i mitt navn og derog forsikret for transportskade og ansvarsforsikring fordi det er en erklæring på at en forsikring vil bli stilt i det jeg får bilen.

Så i følge lovverket gjelder paragraf 2-2 og 2-3 og informasjonen skal samsvare for at en omregistrering blir gyldig.

Herregud ..

Se innlegg 27.

Les 2-2 og 2-3 om igjen... absolutt INGENTING der sier at forsikring av bil (motorvogn) må stå i eiers navn.

Finnes grenser for tolkning.

Lenke til kommentar

Nei. For problemet blir gjentakende.

Du får ikke forsikret bilen på foreldrene dine med mindre dem står oppført som eiger.

Du kan helt fint forsikre bilen din på dine foreldre, men det registreres selvsagt hvem som er eier av kjøretøyet i forsikringsselskapets systemer. Det er da hovedbrukers bonusrett som gjelder. Det vil si at hvis Ola på 18 år kjøper bil, forsikrer den på fars navn, og Ola er hovedbruker, så er det Ola sin bonusrett som gjelder. Det betyr at han ikke kan bruke fars 75% bonus, men må starte på 20% som alle andre.

Lenke til kommentar

Priim vet enkelt å greit ikke hva han snakker om...

Nei, jeg ga deg bare lovene. Det er også nevnt her og her

Eierskifte

§ 7-2. (eierskifte)

Skifter den ting forsikringen er knyttet til eier, og ikke annet er avtalt, gjelder forsikringen også til fordel for den nye eier. Ved forsikring som nevnt i § 7-1 annet og tredje ledd gjelder dette selv om retten ikke er tinglyst eller registrert. Er det avtalt at forsikringen skal falle bort om tingen skifter eier, svarer selskapet likevel for forsikringstilfeller som inntrer innen fjorten dager etter eierskiftet.

Det som er bestemt i første ledd gjelder ikke hvor den nye eier har tegnet forsikring, og ved husdyrforsikring.

Fra forsikringsavtaleloven.

At du ikke liker ett lovverk gjør ikke det ugyldig.

Hvem kan være annen eier?

Med bilens eier menes den som står registrert i vognkortet og i Motorvognregisteret. Det er personen som i vognkortet er definert som hovedeier du må opplyse om hvis det er en annen enn forsikringstaker. Det er ikke lov å forsikre bilen for bekjente, kun for ektefelle eller samboer.

For privatleasing må dette meldes inn på e-post [email protected] eller ved å ringe 08880. Kjøpet kan gjennomføres på nett før det informeres om eier på e-post eller telefon.

Firmabiler må forsikres under organisasjonsnummeret i vår løsning for næringsforsikringer - beregn forsikring på firmabil

http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/kjopshjelp_bil_steg2pop.html

Før du sier jeg ikke vet hva jeg prater om burde du klare å vise til atjegh ar feil.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk lese alle linkene du slenger rundt deg?

"Men informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, sier at det er en forutsetning i deres selskap at det er hovedbruker som står som forsikringstaker. - Dersom det er en annen bruker, så skal dette registreres, skriver Rysstad. - Alternativet er at hovedbrukeren står som forsikringstaker og annen eier registreres på bilen."

Lenke til kommentar

Det er vel Priim som først kommer med påstander som bør bevises og ikke jeg.

Har som fortalt tidligere gjort dette flere ganger, også i senere tid.

Priim kom med påstand og lenket til et reglemang han mener er relevant. Tilbake forventer vel han enten en enighet og innrømmelse på at du har tatt feil eller faktisk beviset som taler din sak. Det er ihvertfall det jeg som leser av denne diskusjonen forventer. Ikke en repetering av hva du har gjort i livet ditt siden dette, for alt vi vet, kan gjerne være brudd på loven uten at noen av partene har vært klar over dette eller at det rett og slett er en oppdiktet historie.

Men la oss faktisk diskutere det aktuelle temaet her inne og fremlegge bevis og solide argumenter som ikke fint kan avfeies som en selvdiktert historie/løgn grunnet manglende bevis.

Siden du er så sikker i din sak, at du kan påpeke at andre som faktisk legger frem lenker til Lovdata tar feil antar jeg at du og kan legge ved sitater av forsikringsvilkårene dine og til de du har lånt ut kjøretøyet til slik at vi kan se at du har hatt loven helt og holdent på din side.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ga deg bare lovene. Det er også nevnt her og her

Eierskifte

§ 7-2. (eierskifte)

Skifter den ting forsikringen er knyttet til eier, og ikke annet er avtalt, gjelder forsikringen også til fordel for den nye eier. Ved forsikring som nevnt i § 7-1 annet og tredje ledd gjelder dette selv om retten ikke er tinglyst eller registrert. Er det avtalt at forsikringen skal falle bort om tingen skifter eier, svarer selskapet likevel for forsikringstilfeller som inntrer innen fjorten dager etter eierskiftet.

Det som er bestemt i første ledd gjelder ikke hvor den nye eier har tegnet forsikring, og ved husdyrforsikring.

Fra forsikringsavtaleloven.

At du ikke liker ett lovverk gjør ikke det ugyldig.

Hvem kan være annen eier?

Med bilens eier menes den som står registrert i vognkortet og i Motorvognregisteret. Det er personen som i vognkortet er definert som hovedeier du må opplyse om hvis det er en annen enn forsikringstaker. Det er ikke lov å forsikre bilen for bekjente, kun for ektefelle eller samboer.

For privatleasing må dette meldes inn på e-post [email protected] eller ved å ringe 08880. Kjøpet kan gjennomføres på nett før det informeres om eier på e-post eller telefon.

Firmabiler må forsikres under organisasjonsnummeret i vår løsning for næringsforsikringer - beregn forsikring på firmabil

http://www.storebrand.no/site/stb.nsf/Pages/kjopshjelp_bil_steg2pop.html

Før du sier jeg ikke vet hva jeg prater om burde du klare å vise til atjegh ar feil.

Du linker til en del retningslinjer/regler i forskjellige selskap men ingen lovverk.

I linken din til DInside sier Gjensidige at det er hovedbrukeren som forsikringen skal stå på, de nevner INGENTING om at det er eieren som skal forsikre bilen.

Lenke til kommentar

Hva med å faktisk lese alle linkene du slenger rundt deg?

"Men informasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige, sier at det er en forutsetning i deres selskap at det er hovedbruker som står som forsikringstaker. - Dersom det er en annen bruker, så skal dette registreres, skriver Rysstad. - Alternativet er at hovedbrukeren står som forsikringstaker og annen eier registreres på bilen."

Ja, og ved dette legger han trykk på at bilen skal registreres riktig i første omgang. Det er i følge loven slik at hovedbruker av bilen skal også registeres som eiger i vognkortet. Ved forsikring skal den som står som eiger i vognkortet regnes som hovedbruker. Les det siste avsnittet.

Lenke til kommentar

Du linker til en del retningslinjer/regler i forskjellige selskap men ingen lovverk.

I linken din til DInside sier Gjensidige at det er hovedbrukeren som forsikringen skal stå på, de nevner INGENTING om at det er eieren som skal forsikre bilen.

Ok, frem med teskjeden.

Når du kjøper en bil skal du først skrive en salgsmelding. Fremgangsmåten for å få en bil omregistrert (Er ganske lik den samme prossesen som ved nyregistrering) er som nevnt her

Viss du leser der, så står det at du skal bestille en ny forsikring. I følge loven om eierskifte kan du kjøre på tidligere eiers forsikring i 14 dager. Dette har jeg vist til tidligere.

I praksis bestiller mange forsikringen før dem registrer bilen, pågrunn av dette har mange forsikringsselskaper tilgang til Autosys. Der går dem inn og melder en begjæring om forsikring. Først når denne begjæringen er stilt er det mulig å få det nye vognkortet. I henhold til forsikringsavtaleloven som sier følgende

§ 7-1. (hvem en forsikring gjelder til fordel for)

Ved forsikring som ikke har tilknytning til næringsvirksomhet, gjelder forsikringen til fordel for forsikringstakeren, ektefellen og andre som er medlem av den faste husstand.

Så en forsikring gjelder alså for forsikringstaker, i følge definisjonen er forsikringstaker den som står med forsikringen

§ 1-2. (definisjoner)

I lovens del A betyr

(b) forsikringstakeren: den som inngår en individuell eller kollektiv forsikringsavtale med selskapet,

Ut i fra dette skal da bilen registeres på en eier, dersom du er eierkommer dette inn i bildet.

§ 2-2. Hvem kjøretøy skal registreres på

Kjøretøy skal registreres på kjøretøyets eier.

For kjøretøy som er solgt med forbehold om eiendomsrett for selgeren, regnes kjøperen som eier.

Ved utleie av kjøretøy på leasingkontrakt regnes utleieren som eier.

OG derettter dette

c) Identitetsbevis for kjøretøyets eier. For personlig eier skal beviset inneholde fødselsnummer (11 sifre). For enheter/virksomheter skal beviset inneholde organisasjonsnummer (9 sifre).

For Fororsikringstaker skal være den som inngår avtalen, for å inngå avtalen må du være eiger, for å kunne bli eier må du ha en forsikring eller intensjon om å tegne en (ellers blir bilen din avskiltet)

Konteksten er klar, hadde dette vært a walk in the park hadde selskapene også godtatt det, noe dem ikke gjør.

Problemet viss det hadde vært fritt frem å forsikre biler (noe det ikke er) så kunne jeg i praksis ha forsikret bilen din i mitt navn viss jeg ikke var avhengig at det ikke stemte overens med informasjonen biltilsynet har om eigerskapet, du får en kopi av dette. Det heter ett vognkort.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...