SimonHL Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Hei, jeg skal sette sammen en ny pc til kjæresten min og trenger litt hjelp til å gjøre listen billigere. Kravet er å kunne spille TERA på høy grafikk. Jeg har laget en foreløpig liste: https://prisguiden.no/liste/145648 Minnebrikkene valgte jeg fordi prosessoren visstnok skal kjøre bedre med 2133 MHz-brikker, men jeg tror jeg kan gå ned til 1600 uten å merke noe forskjell. Prosessoren skal nemlig ikke overklokkes mer enn hva en auto-clock får til. Jeg var usikker på valg av skjermkort, og valget stod egentlig mellom et 770 og 280. Tester og forum var uenige om hva som var "best", men det var klart at 290 var hakket bedre enn begge to. Det er en mye mindre prisforskjell opp til 290 enn til 780, men er det verdt det? CPU-vifta har steket litt i pris siden sist, men utifra tester skal den gi mye for pengene. Jeg har lite peiling på hvilken PSU man bør velge, men den skal være modulær. SSD'en kan jeg i verste fall utelukke. Hvor billig kan hovedkortet blir før det begynner å skorte på funksjoner man mener en ny pc bør ha? Jeg setter stor pris på hjelp! Selvfølgelig kan alt tones ned, men det er viktig at pc føles bra og takler det aller meste, når hun først kjøper ny pc. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Du kan fint gå ned til 280x tror jeg. http://www.pcpro.co.uk/reviews/graphics-cards/386179/amd-radeon-r9-280x-vs-nvidia-geforce-gtx-770 cpu vifte trenger du ikke hvis du ikke skal oc. Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 Har du noen referanser/erfaringer om det er godt nok til kravet? Nja, CPU-vifte er et must uansett etter min mening. Jeg bare lurer på hvilke komponenter jeg kan gå ned i pris på, og allikevel opprettholde kravet. Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Ja, jeg hadde et 7950 som jeg brukte til bf4 og det på high med 40-80 fps. Siden 280x er 7970 ghz så bør den holde. Siden 280 er 7950 overclocked kan du vurdrre den. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 https://tera-support.enmasse.com/app/answers/detail/a_id/175/~/can-i-run-tera%3F---system-requirements Uti fra den info jeg har fått i linken så vil jeg si følgende: -Glem CPU vifte -4 GB RAM holder. Også hvis bakgrunnsprogrammer skal kjøre mens man spiller. -Prosessor kan også nedgraderes Ved dette så sparer du en rekke penger. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Hei, jeg skal sette sammen en ny pc til kjæresten min og trenger litt hjelp til å gjøre listen billigere. Kravet er å kunne spille TERA på høy grafikk. Jeg har laget en foreløpig liste: https://prisguiden.no/liste/145648 Minnebrikkene valgte jeg fordi prosessoren visstnok skal kjøre bedre med 2133 MHz-brikker, men jeg tror jeg kan gå ned til 1600 uten å merke noe forskjell. Prosessoren skal nemlig ikke overklokkes mer enn hva en auto-clock får til. Jeg var usikker på valg av skjermkort, og valget stod egentlig mellom et 770 og 280. Tester og forum var uenige om hva som var "best", men det var klart at 290 var hakket bedre enn begge to. Det er en mye mindre prisforskjell opp til 290 enn til 780, men er det verdt det? CPU-vifta har steket litt i pris siden sist, men utifra tester skal den gi mye for pengene. Jeg har lite peiling på hvilken PSU man bør velge, men den skal være modulær. SSD'en kan jeg i verste fall utelukke. Hvor billig kan hovedkortet blir før det begynner å skorte på funksjoner man mener en ny pc bør ha? Jeg setter stor pris på hjelp! Selvfølgelig kan alt tones ned, men det er viktig at pc føles bra og takler det aller meste, når hun først kjøper ny pc. Dropp aftermarket cpu-kjøler, det er helt bak mål å kjøpe når du har begrenset budsjett - med mindre målet er en helt lydløs pc og du også kjøper stillegående psu/grafikkort/harddisk. kjøp ddr3-1600mhz minnebrikker, du har ingenting å hente i ytelse med 2133mhz brikker, de "raske" brikkene ville bli et handicap i pcen. Bruk heller pengene på raskere cpu, mer ram eller skjermkort. Finn et rimeligere hovedkort - alle de øverste i listen koster ca 7-800kr og er gode hovedkort med Z87-brikkesett. Du sparer 200kr 300kr 629kr Over 1000kr rimeligere for i praksis den samme ytelsen. Grafikkort: Min anbefaling er Nvidia Geforce GTX 770 DirectCUII til ca 2500kr (500kr mindre enn 290 på listen din). Dette oppsettet er da ca 1500kr rimeligere og jeg ville heller hatt det oppsettet enn det du har satt opp. Hvis du vil spare mer kan du gå kjøpe et rimeligere grafikkort som geforce gtx 760 og droppe SSD. Men jeg hadde sannsynligvis tviholdt på 770-skjermkortet og heller brukt mindre penger på CPU. Når du spiller blir cpuen omtrent ikke belastet, hele jobben ligger omtrent på skjermkortet. Lykke til PS: Gå for 2x4gb ram, å spare 300kr på å halvere mengden ram i maskinen er ikke særlig lurt. Du vil gjerne kunne ha oppe epost, nettleser, facebook, mp3 og lignende mens du er innpå Tera. Bruker du opp ledig minne er det omtrent snakk om minutter og ikke sekunder for å "alt-tabbe". Endret 3. januar 2014 av Pycnopodia 1 Lenke til kommentar
memberid-323818 Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 eller et 280x med vifter fra asus etc Lenke til kommentar
SimonHL Skrevet 3. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) ... Takk for bra svar! Så du mener jeg faktisk får mer for pengene ved å ikke auto clocke cpu'en, for så å spare inn på kjøleren? Jeg har tidligere opplevd å ha en standard cpu-vifte med en veldig irriterende lyd, så har alltid kjøpt aftermarket-kjøler til meg selv. Men dette er jo selvfølgelig noe jeg kan kjøpe senere hvis det er behov. Hvor mye penger er det verdt å spare på en billigere cpu? Det virker ikke som det er så stor prisforskjell i i5 4*** klassen, og det er viktig at PC'en skal føles bra nok for et par år når hun først kjøper ny. Jeg har hørt at WoW er et spill som krever en del av cpu'en din, og regnet med at det var det samme for TERA. Grunnen til at jeg vurderer 290, er fordi ikke engang mitt 680 klarer å dra TERA på maks settings. Jeg har oppdatert listen nå, og valgt det billigste hovedkortet jeg fant med integrert nettverkskort. Ser det bedre ut, eller er det flere ting jeg kan endre på? https://prisguiden.no/liste/145648 Jeg har ikke peiling på psu'er, men den skal hvertfall være modulær. Har lest at flere styrer unna CX-modellen til Corsair. Skjermkortet du foreslo trenger jo kun 300W, men er det verdt å være gnien og kjøpe en billigere psu? Avhengig av hvilket kabinett hun velger, er det mulig at den også skal forsyne lys og flere vifter. Alt som bråker mindre er bedre, men ikke noe krav. Endret 3. januar 2014 av SimonHL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå