Gå til innhold

Hvordan utvider universet seg?

Anbefalte innlegg

Nok en gang kommer jeg med noen kanskje dumme spørsmål. Jeg befinner meg i en "space spree", og lengter veldig etter svar på følgende:

- Utvider universet seg?

- Hvordan vet vi at det utvider seg?

- Hva utvider det seg i?

- Hvorfor utvider ikke jeg meg, sammen med universet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Utvider universet seg?

Ja. The Big Bang startet prosessen fra et mikroskopisk punkt som da utvidet seg i en enorm hastighet. Universet utvider seg fremdeles.

- Hvordan vet vi at det utvider seg?

Av samme årsak til at en lyd forandrer frekvens fra den kommer mot deg til den drar fra deg. (Tenk på hvordan f.eks en sirene høres ut når den kjører forbi deg)

Doppler-effekten, som det kalles, er endring av frekvensen grunnet bøyning på lyd eller lysbølgene. Alt lyset vi mottar fra utenfor solsystemet vårt, er bøyd mer og mer mot det røde spekteret. Grunnen til at stjernehimmelen ikke er stappfull av universets milliarder på milliarder av stjerner, er fordi mesteparten av de har "bøyd" seg så langt bort på det røde spekteret, at det har endt opp med å bli infrarødt. Og infrarødt ser ikke vi.

- Hva utvider det seg i?

Vi vet ikke. Vi har ikke muligheten til å observere noe utenfor universet vårt, siden vi ikke har sett forbi det ennå.

- Hvorfor utvider ikke jeg meg, sammen med universet?

Fordi det er ikke alt i universet som utvider seg, men selve universet som utvider seg. Det er som om du tok å flytta husveggen en cm for hver dag. Inventaret og møblene blir ikke strukket eller noe, men selve rommet det står i blir større.

Ellers vil jeg anbefale deg følgende:

MinutePhysics

Ta også en titt på signaturen min. Har en rekke videoer som er høyst anbefalt å sjekke. The Meaning of Life Philosophy Course.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Fordi det er ikke alt i universet som utvider seg, men selve universet som utvider seg. Det er som om du tok å flytta husveggen en cm for hver dag. Inventaret og møblene blir ikke strukket eller noe, men selve rommet det står i blir større.

Hvorfor er det slik at desto lengre borte noe er, desto fortere beveger det seg ifra oss?

http://www.youtube.com/watch?v=9N6l1E-X5jQ

Her forklarer Schmidt at det har ikke noe å si hvor du er i universet, for at det ovenfor skal gjelde. Hvordan har det seg?

Du er forøvrig en gyllen gud for det første svaret.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at desto lengre borte noe er, desto fortere beveger det seg ifra oss?

Alle punkt i universet, var en gang "Sentrum" i universet. Og når alt utvider seg, så vil det som er lengst unna, utvide seg raskere enn det som er nært deg.

Eksempel: Ta et strikk i hendene dine. Tenk deg at venstre del av strikket på venstrehånda er "Nullpunktet". Det er "Jorda", hvor vi er. Tenk deg så at høyre del av strikket på høyrehånda er "enden av universet". Så strekker du høyre hånd sakte utover.

Et par centimeter fra Nullpunktet, så beveger strikket seg i X hastighet. Noen centimeter til, så beveger det seg enda raskere. Og jo lengre ut på strikket du går, jo raskere beveger den delen seg i forhold til nullpunktet.

Greit nok forklart?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. For det rette øret vil det nok gi mening, uheldigvis skjønner jeg det ikke helt.

Jeg prøver virkelig ikke å være vanskelig. Kan jeg bare få en forklaring til?

Ta en ballong. På ballongen tegner du på tre bokstaver; A, B og C.

Så blåser du opp ballongen(Universet utvider seg). I forhold til A; så beveger C seg bort mye raskere enn hva B gjør. Hadde du skrevet på D, E og F også, ville de også beveget seg enda raskere bort ifra A enn hva B og C gjør.

I forhold til F, ville A beveget seg raskest mulig bort.

**

Alternativt har du videoen her:

Endret av Slimda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta en ballong. På ballongen tegner du på tre bokstaver; A, B og C.

Så blåser du opp ballongen(Universet utvider seg). I forhold til A; så beveger C seg bort mye raskere enn hva B gjør. Hadde du skrevet på D, E og F også, ville de også beveget seg enda raskere bort ifra A enn hva B og C gjør.

I forhold til F, ville A beveget seg raskest mulig bort.

Jeg har endelig forstått at det er slik, men hvorfor? Hvorfor beveger det seg som er lengre borte raskere?

Endret av Karl Sykes
Lenke til kommentar

Jeg har endelig forstått at det er slik, men hvorfor? Hvorfor beveger det seg som er lengre borte raskere?

Fordi det er universet, hvor vi befinner oss, som utvider seg. Siden alle punkt i universet utvider seg, vil alt bevege seg raskere og raskere bort fra et hvilket som helst midtpunkt. Så du videoen?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele rommet utvider seg uniformt, dvs like mye overalt (tror vi). Tenk deg to galakser, den ene 1 million lysår fra oss og den andre 2 millioner lysår. For å gjøre det enkelt kan vi tenke oss at vi og disse to galaksene ligger langs en rett linje, slik:

oss ------- (106 lysår) ------- galaske 1 ------- (106 lysår) ---------galakse 2

Etter en viss tid har alle lengder i rommet fordoblet seg. Da har avstanden fra oss til galakse en blitt til 2 millioner lysår, mens avstanden til galakse 2 har blitt til 4 millioner lysår. Altså observerer vi at den fjerneste galaksen har større fart bort fra oss enn den nærmeste.

Det er også instruktivt å se dette fra perspektivet til galakse 1. De ser oss og galakse 2 som to galakser med samme avstand (1 million lysår), men i motsatt retning. Etter den samme tiden har alle avstander blitt fordoblet og de ser nå både oss og galakse 2 i avstand 2 millioner lysår.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi det er universet, hvor vi befinner oss, som utvider seg. Siden alle punkt i universet utvider seg, vil alt bevege seg raskere og raskere bort fra et hvilket som helst midtpunkt. Så du videoen?

Holy bejeebus. Alt er så åpenlyst nå. Jeg så faktisk videoen, men hjernen min var bare så innmari motvillig til å akseptere det faktaen som lå rett foran meg. Tusen takk for din hjelp og tolmodighet. Ikke at det på noen som helst måte er en tilstrekkelig takk.

Lenke til kommentar

Det er en geometrisk egenskap. Dersom avstanden fra A til B er 4, og avstanden fra A til C er 8, og alle avstandene blir fordoblet iløpet av en tid på 2, hvilket objekt beveger seg da raskest utifra pespektivet til A? Hva med perspektivet til B? Til C? Hva om det også er et objekt C med avstanden 16 til A, og også D med avstanden 32, hvordan er den relative hastigheten for alle disse da? Tegn det opp, så ser du :)

Edit: Kom visst mange innlegg før jeg postet. -trygve sin forklaring er som vanlig heltmaks!

Edit 2:

Det kan jo være at vi utvider oss, men at siden alt annet også utvider seg merker vi det ikke. Kanskje vi er dobbelt å høye som var var for 1000 år siden? :hmm:

Dersom vi også hadde utvidet oss, i samme tempo, så hadde det relativt sett ikke vært noen utvidelse overhodet. Men rent matematisk er det ingenting ved utvidelsen av rommet som impliserer at universelle krefter og sammenhengen mellom disse skal skalere også, slik sett kan vi si at det i alle fall er ingen grunn til å tro at noe slikt foregår. Også var 1000 år en så kort tidsperiode at akkurat det kan vi positivt avkrefte :)

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Hele rommet utvider seg uniformt, dvs like mye overalt (tror vi). Tenk deg to galakser, den ene 1 million lysår fra oss og den andre 2 millioner lysår. For å gjøre det enkelt kan vi tenke oss at vi og disse to galaksene ligger langs en rett linje, slik:

oss ------- (106 lysår) ------- galaske 1 ------- (106 lysår) ---------galakse 2

Etter en viss tid har alle lengder i rommet fordoblet seg. Da har avstanden fra oss til galakse en blitt til 2 millioner lysår, mens avstanden til galakse 2 har blitt til 4 millioner lysår. Altså observerer vi at den fjerneste galaksen har større fart bort fra oss enn den nærmeste.

Det er også instruktivt å se dette fra perspektivet til galakse 1. De ser oss og galakse 2 som to galakser med samme avstand (1 million lysår), men i motsatt retning. Etter den samme tiden har alle avstander blitt fordoblet og de ser nå både oss og galakse 2 i avstand 2 millioner lysår.

En bedre forklaring enn det kunne jeg ikke bedt om. Tusen takk!

Lenke til kommentar

Utvider rommet innen galaksene seg? F.eks. utvider rommet mellom jorda og månen seg? Eller rommet mellom melkeveien og den nærmeste galaksen?

Gravitasjonskreftene mellom planetene og sånt innenfor ethvert solsystem er sterkere enn spredningen av universet. Om mange, mange, mange, mange, mange år, vil nattehimmelen vår være helt svart, da alle stjerner har flyttet seg for langt unna.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...