Tutti Frutti Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Hei, jeg har endelig funnet en måte å trene på som jeg virkelig liker, nemlig løping. Jeg har hørt at det ikke er bra å trene det samme hver dag, men jeg vet ikke om noe annet jeg kan gjøre, så da blir det løping hver gang. Så jeg lurer, hvorfor er det ikke bra å drive med samme type øvelse hver dag, og hva slags "skade" kan dette gi? Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 (endret) Du bør variere treningen for å få trent de forskjellige muskelgruppene i beina, forsåvidt også i resten av kroppen. Du kan lett variere treningene ved å ha forskjellig fokus hver gang. Dette innebærer da å ta langturer der du løper jevnt og lenge, ha lange og korte drag (intervaller), bakkeløp, styrketrening, trene løpeteknikk osv. Kort sagt så er det gode muligheter for å variere treningen. Du kan også vurdere å begynne med en "løpesport". orientering, terrengløp, maraton og spurt er noen eksempler. Har litt dårlig tid nå, skal se om jeg kan komme med et litt mer komplett og utfyllende svar senere i kveld. Tråden kan flyttes til riktig sted av en moderator. Endret 28. desember 2013 av Grankongen Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Tusen takk grankongen, det var til stor hjelp Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Det går fint å løpe to dager etter hverandre så lenge du justerer volumet og intensiteten deretter. Det vil si, ikke beinharde intervaller hver eneste gang, men noen lette og noen tyngre økter. Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Ok det jeg pleier å gjøre Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Løping i seg selv er ikke så krevende for beinmuskulaturen som det er for det kardiovaskulære systemet. Muskelfibrene blir ikke rekruttert på samme nivå som de ville blitt under en tung beinøkt på treningssenteret, så jeg tror ikke du skal tenke på at det kommer til å sette en stopper for din progresjon i noe betydelig grad - i hvert fall ikke om det er distanseløping det er snakk om. Det skader angår, bør du ha løpesko og det kan være lurt å tøye ut i noen minutter etter økten er ferdig. Underlag er også en viktig faktor ettersom mye løping på asfalt er kjent til å skape kneproblemer hos mange. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Løping i seg selv er ikke så krevende for beinmuskulaturen som det er for det kardiovaskulære systemet. Muskelfibrene blir ikke rekruttert på samme nivå som de ville blitt under en tung beinøkt på treningssenteret, så jeg tror ikke du skal tenke på at det kommer til å sette en stopper for din progresjon i noe betydelig grad - i hvert fall ikke om det er distanseløping det er snakk om. Det skader angår, bør du ha løpesko og det kan være lurt å tøye ut i noen minutter etter økten er ferdig. Underlag er også en viktig faktor ettersom mye løping på asfalt er kjent til å skape kneproblemer hos mange. Tøying er ikke skadeforebyggende. Tøying gjør man kun for å øke mobilitet. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Tøying er ikke skadeforebyggende. Tøying gjør man kun for å øke mobilitet. Og nettopp ved bedre mobilitet unngår man en rekke skader som strekk, etc. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Og nettopp ved bedre mobilitet unngår man en rekke skader som strekk, etc. Har sett flere studier som konkluderer med ingen forskjell i skader hos de som tøyer vs de som ikke tøyer etter løping. Men det du sier kan være sant og økt mobilitet er ikke en ulempe men det er ikke must å tøye etter løping eller annen trening. Lenke til kommentar
Eloquent Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Har sett flere studier som konkluderer med ingen forskjell i skader hos de som tøyer vs de som ikke tøyer etter løping. Men det du sier kan være sant og økt mobilitet er ikke en ulempe men det er ikke must å tøye etter løping eller annen trening. Er klar over det, og jeg tøyer aldri selv, men mange idrettsutøvere sliter med strekk pga. mangel på mobilitet. Rask dragning av en muskel over dens tilbøyelighet ender ofte i strekk. Ved uttøyning vil du være mer fleksibel og dermed redusere sjansen for å få strekk, og dette er særdeles viktig for løpere. Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Har lært at du tøyer for å unngå muskelskader som stølhet og kramper. Takk for tips alle sammen gleder meg til å komme i ordentlig god form i 2014 Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Om du skal løpe en del så anbefaler eg deg på det sterkeste å holde deg unna asfalt og slike harde underlag så godt det lar seg gjøre. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Har lært at du tøyer for å unngå muskelskader som stølhet og kramper. Takk for tips alle sammen gleder meg til å komme i ordentlig god form i 2014 Stølhet nei, kramper kanskje. Lykke til Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Stølhet nei, kramper kanskje. Lykke til Har hørt stølhet også, kan godt hende at dette ikke stemmer. Tusen takk Lenke til kommentar
fenele Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Her har du kilder Uansett skader det ikke å tøye som jeg og Eloquent ble enig om men greit å vite hvorfor man tøyer da. Lenke til kommentar
Chelseafc Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Finn et treningsprogram på bodybuilding.com der er det mye bra. Jeg kjører denne uka (varierer på øvelse og muskelgrupper fra uke til uke etter formen) har jeg tatt dåelig en uke på rygg tar jeg den dobbelt neste uke foreks. Men de jeg kjører er: Dag 1 Bryst +cardio Dag 2: rygg Dag3 :fri Eller cardio Dag4: bein Dag 5 skuldre Dag 6 bryst og tricep. Eller dag1: bryst og tricep -> rygg bicep-> bein skuldre Alle er forskjellige og mange vil mene min split er dårlig, men jeg har trent fra jeg var 16-21 år og nettopp nå har jeg funnet ut hva som fungerer optimalt for meg. Lenke til kommentar
Jahdu Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 (endret) Er ingen fitness-guru, men er nok veldig individuelt mtp. form. Hvis man f.eks. løper mye, kan en løpe hver eneste dag. Noe som er lettere å komme til, ettersom vi bruker beina så mye som vi gjør. Er nok ingen god idé for de fleste å trene andre muskelgruppen, etter hverandre. Men for de godt trente på den bestemte muskelgruppen, vil kroppen som regel være mer mottakelig for treningen. Ja, alle trenger hvile, men det er fortsatt en forskjell vil jeg tro. Endret 3. januar 2014 av Jahdu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå