Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ørepropper i skum, voks, silikon - erfaringer?

Grimmert

Anbefalte innlegg

Kanskje ikke et direkte helsespørsmål, men søvn har jo mye med helse å gjøre så jeg velger å spørre her.

Lurte på om noen har erfaringer med forskjellige typer ørepropper som man får kjøpt på feks apoteket. Greia er at jeg bor i blokk og desverre ikke på toppen, så jeg har naboer på alle kanter. Og det er som det ofte er i blokk, naboer av alle slag. Studenter, barnefamilier, uføre osv. og alle døgnrytmene er mildt sagt forskjellige. Jeg har klagd et par ganger til styret angående støy etter kl. 23, men det har vist seg vanskelig å gjøre noe med. Samtidig trives jeg veldig godt i en fin leilighet til fin pris i et ganske sentralt strøk, så jeg vil med andre ord ikke flytte.

Men jeg er ganske var for lyder om natten, og bruker alltid lang tid på å sovne, selv når det er helt stille. Og er det lyder i tillegg, noe som jeg har funnet ut er umulig å unngå i en blokk, så blir det problematisk. Har derfor skaffet meg ørepropper som jeg sover med. Jeg bruker noen vaskbare fra Quies, laget av polyurethane skum som ifølge pakningen skal gi en lydreduksjon på 35 dB. Det fungerer veldig bra på enkelte lyder som knirkete gulv og slike ting, og mindre bra mot andre lyder som feks dunkelyder. Så jeg lurte på om noen har prøvd andre typer propper som kanskje i teorien kan fungere bedre? Eller er en lydreduksjon på 35 dB det man kan forvente på det beste? Propper som tilsvarer hørselvern hadde jo vært ypperlig, selv om det nok ville gitt helt andre problemer :dribble:

Et annet problem er jo at de sitter best og fungerer best når de er skitne, motbydelig nok. Når de er rene så spretter de tilbake til vanlig form omtrent før man får puttet de inn i øret, og det blir ikke skikkelig tett. Så det finnes kanskje bedre løsninger enn skum?

Endret av Grimmert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker de i voks som kommer med bomull rundt dem , medium store kuler man former selv.

Men husk en ting ikke sett de for langt inn eller gjør sånn at de presser utover, da kan du få smerter med tiden som ikke går vekk med det første..

Plugger funker ok, men de i voks stenger alt ute vertfall min erfaring.

Lenke til kommentar

Igjennom jobben så fikk jeg formstøpte ørepropper i silikon med 5 og 15 desibelsfilter. Kan bytte ut filteret ved behov. Leste litt i brosjyren og de som støper sånne propper lager propper til alt mulig egentlig. Mc-propper(beregnet for å ha på inne i hjelmen), sovepropper(beregnet for å sove med), forstøpt propp til headset osv.

Soveproppene skulle vist dempe ganske bra lyder ute. http://www.horselslaben.no/index.php/produkter/sov-i-ro-propper 35 dB demping er ganske bra. Jeg synes mine 5 dB er en grei demping. Veldig grei investering, også slipper du irritasjonen med å forme de billigproppene hver gang. Mine er bare å vri inn så sitter dem fast i løpet av ett halvt sekund. Og bare dra ut igjen etter bruk.

Det jeg la merke til var at det kanskje ble for stille når jeg skulle prøve å sove med mine industripropper. Ble liksom så "tomt"

Endret av Jetfighter
Lenke til kommentar

Jeg bruker de i voks som kommer med bomull rundt dem , medium store kuler man former selv.

Men husk en ting ikke sett de for langt inn eller gjør sånn at de presser utover, da kan du få smerter med tiden som ikke går vekk med det første..

Plugger funker ok, men de i voks stenger alt ute vertfall min erfaring.

Hvilket merke er det og hvor kjøper du dem? Da jeg var på mitt lokale apotek sist så var det dårlig utvalg og jeg endte opp med de jeg nevnte i åpningsinnlegget. Har vært innom et par av apotekene sine nettbutikker og finner kun propper i voks uten bomull.

Igjennom jobben så fikk jeg formstøpte ørepropper i silikon med 5 og 15 desibelsfilter. Kan bytte ut filteret ved behov. Leste litt i brosjyren og de som støper sånne propper lager propper til alt mulig egentlig. Mc-propper(beregnet for å ha på inne i hjelmen), sovepropper(beregnet for å sove med), forstøpt propp til headset osv.

Soveproppene skulle vist dempe ganske bra lyder ute. http://www.horselslaben.no/index.php/produkter/sov-i-ro-propper 35 dB demping er ganske bra. Jeg synes mine 5 dB er en grei demping. Veldig grei investering, også slipper du irritasjonen med å forme de billigproppene hver gang. Mine er bare å vri inn så sitter dem fast i løpet av ett halvt sekund. Og bare dra ut igjen etter bruk.

Det jeg la merke til var at det kanskje ble for stille når jeg skulle prøve å sove med mine industripropper. Ble liksom så "tomt"

Takker for tipset. Får sjekke det ut og se om de har noe tilbud i nærheten av der jeg bor. Man finner jo ut at det er enkelte ting som man blir ekstra irritert over. Vær og vind, trafikk, fly, litt tv-støy osv. plager meg ikke særlig og da holder det at disse lydene blir dempet. Men knirking fra stoler og gulv, og høy dunking far andre leiligheter blir jeg sykt irritert over. De proppene jeg bruker nå fjerner faktisk all knirking, men dunkingen er det verre med. Men det er kanskje urealistisk å håpe på total stillhet..

Lenke til kommentar

Du får ikke bedre propper enn 35 db. Lydene går også igjennom selve kraniet. For øvrig går det fint å sove med hørselvern hvis du ligger på ryggen.

Det kan jo også hende at proppene lover mer enn de holder, og at andre propper med 35 db funker bedre. Du kan også få spesialstøpte propper som passer ørene dine perfekt, men de er ikke nødvendigvis så myke.

Link: http://starkey.no/

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Hvilket merke er det og hvor kjøper du dem? Da jeg var på mitt lokale apotek sist så var det dårlig utvalg og jeg endte opp med de jeg nevnte i åpningsinnlegget. Har vært innom et par av apotekene sine nettbutikker og finner kun propper i voks uten bomull.

http://www.apotek1.no/produkter/quies-orepropper-voks-reiseforpakning-2par-864707p

fant bare i reisepakke, men får de i pakker som er større.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...