Bruker-297147 Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 (endret) Jeg har tenkt å ta meg en tur til Tokyo rundt i enten Mars eller April. Har sett på flybilett priser og fant noen rimelige og gode for ca 6500-7000 kroner. Hotell har jeg også funnet meg men jeg har ikke bestilt noen av dem forrdi det er noen ting som får meg til å ikke reise dit. Det er jo at jeg har en VELDIG følsom mage og tarmsystem og fort blir satt ut av spill når det kommer noe helt ukjent inn dit hvis du skjønner. Særlig ved reiser. Og jeg vet såklart at man trenger reiseforsikring som jeg allerede vet om. Men det er bare at jeg er utrolig redd for å få matforgiftning eller diarè i utlandet for jeg kan enten språket eller noen til å ''passe'' på meg. OG det med at jeg også har laktoseintolleranse så vet jeg ikke om jeg kommer ha det så gøy hvis jeg ikke får spise alt det jeg får øye på. Men jeg kommer såklart ikke til å spise blekksprut eller ål eller hval da for jeg bare synes at det er ekkelt. Og det med at jeg er muslim så kan jeg ikke spise ramen for det har ofte gris i seg (lært det fra naruto) eller drikke sake, som mange ofte gjør...Men jeg vil virkelig dra for jeg ELSKER virkelig pokemon og min drøm er å dra til Pokemon Center i Tokyo der jeg kommer til å kjøpe bøttevis med pokemon ting og masse annet anime og Nintendo og Sony relatert. Har også lyst å dra til Ghibli Museumet.Vil også se det typiske som å dra til templer og se Mount Fuji.Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre og jeg trenger deres tips og råd. Endret 28. desember 2013 av DenStøggeEpla Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Where to bigin... La oss begynne med maten, siden det er veldig viktig for deg. Det serveres ikke "blekksprut og ål" på ethvert gatehjørne. Ikke sushi heller, for den sakens skyld. Men, gris serveres over alt og er en viktig del av kostholdet. Hvis du vil gjøre det enkelt, er det ikke noe problem å finne McD, Sybway, eller andre vestlige spisesteder. Halal er nok ikke dagligdags i Japan, uten at jeg skal si det for sikkert. Å se Fujisan gjøres enklest fra Lake Kawaguchi. For å komme dit, tar du toget fra Tokyo til Otsuki, og derfra igjen toget til Kawaguchiko. Så er det enten å gå, eller hoppe på en turistbuss, til du får den utsikten du vil ha TIL fjellet. Å komme seg opp til toppen er ikke mulig utenom sesong (juli til oktober). Jeg har akkurat vært en liten tur i Tokyo, så om du har konkrete spørsmål, er det bare å spørre. Lenke til kommentar
Bruker-297147 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Skal beklage på forhånd for skrivefeil og mange dumme spørsmål.Det er ikke viktig for meg om det er HALAL slaktet ( noe som jeg tviler det er i japan). Så lenge det ikke er svinekjøtt, alkohol eller fullt av laktose så går det fint for meg. Men så lenge maten ikke er altfor ekstrem og understekt så vil jeg gjerne spise den, for jeg har tenkt å spise mye mat på gate resturanger og vanlige resturanger. Men burde jeg ta meg probiotika fa apoteket i Norge eller må jeg kjøpe det der. Er det også lett å bli matforgiftet der? eller er det rent og pent som i vesten?Er 10 000 kroner nok til en fin ferie der? For jeg har ikke tenkt å gå inn på alle Gucci og Lous Vuitton butikkene for å si det sånn. Blir masse kultur besøk og anime relaterte kjøp.Er det frekt hvis jeg spør noen geishaer om jeg kan ta et bilde meg dem?OG hvordan kommer jeg meg rundt omkring i byen med tog. Må jeg kjøpe et kort som jeg scanner? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Japanere flest er ikke flinke i engelsk. Hvis du vil være 100% sikker på å ikke få i deg gris, sørg for at du vet hvordan det staves (og kanskje sies/uttales) på japansk, så du kan se på menyer eller spørre betjeningen om det er gris i maten. Japan er et land som er veldig hygienisk. Understekt mat er nok ikke veldig utbredt. Jeg hadde ingen problem, og kan noen ganger være følsom selv. Lær deg å spise med pinner. Japanere vet knapt hva en gaffel er. Med mindre du drar til turiststeder, skal du ikke regne med å se en geisha. Og, på turiststeder, er de nok vant til å bli tatt bilde av. Hvor lenge skal du være der? 10.000,- burde holde greit som lommepenger for to uker. Kollektivtilbudet i Tokyo er blandt verdens beste. Det går tog og t-bane over alt. Ikke noe problem. Enkeltbilletter koster fra 10-20 kroner. Lenke til kommentar
Bruker-297147 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Japanere flest er ikke flinke i engelsk. Hvis du vil være 100% sikker på å ikke få i deg gris, sørg for at du vet hvordan det staves (og kanskje sies/uttales) på japansk, så du kan se på menyer eller spørre betjeningen om det er gris i maten. Japan er et land som er veldig hygienisk. Understekt mat er nok ikke veldig utbredt. Jeg hadde ingen problem, og kan noen ganger være følsom selv. Lær deg å spise med pinner. Japanere vet knapt hva en gaffel er. Med mindre du drar til turiststeder, skal du ikke regne med å se en geisha. Og, på turiststeder, er de nok vant til å bli tatt bilde av. Hvor lenge skal du være der? 10.000,- burde holde greit som lommepenger for to uker. Kollektivtilbudet i Tokyo er blandt verdens beste. Det går tog og t-bane over alt. Ikke noe problem. Enkeltbilletter koster fra 10-20 kroner. Jeg skal faktisk bare være der i 5 dager eller seks dager. Så 31.Mars til 5.April. Men har du anelse om hvordan man kan huske hvor hotellet sitt er? fordi jeg ser på alle disse navna på hotell og distriktene de ligger i, og de stedene jeg vil besøke er i rare distrikter som jeg aldri vil huske navnet på. Jeg burde kanskje ta med meg en mini notatbok for å huske navn. Men har du vært på Pokemon Center i Tokyo? hvis du har vært dær så ville det vært fint om du kunne fortelle om hvor stort det er. Har sett mange youtube videoer om Pokemon Center men de gir meg ikke så mye informasjon. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Jeg leide og hadde tilgang til trådløst internett hele perioden jeg var der. Google maps på iPhone fungerer veldig bra og forteller deg hvilke tog osv osv du må ta for å komme deg dit du skal. Info her; http://www.globaladvancedcomm.com/pocketwifi.html Ellers har du HELT SIKKERT tilgang til internett på hotellet. Ikke tenk distrikter. Tenk bydeler. Typ Shibuya, Shinjuku, Odaiba osv osv. Og ja, det kan lønne seg veldig å gjøre en del research før du drar avgårde, og å ha ting notert så du vet litt mer hvor du skal og hva du skal se. Jeg har ikke vært i Pokemon Center, så det kan jeg ikke si noe om. Beklager. Lenke til kommentar
TheRealL Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Bare tipser om at SAS har tilbud til Asia for tiden, så kan være mulig du får en enda billigere reise: http://www.sas.no/Tilbud-og-priser/USA-og-Asia/?WT.seg_4=start_usa-og-asia_u52;wt.ac=start_usa-og-asia_u52 "Tilbudene gjelder for reiser fra 4. februar - 16. juni 2014*, og du må bestille senest 2. januar. * Tilbudet gjelder ikke for reise i perioden: 10. apr. - 23. apr. 2014. Seneste hjemkomst 30. juni 2014.". Sånn ellers så anbefaler jeg at du leier et 3G modem mens du er der borte (som johanf nevner) så du har tilgang til Google Maps (om du har en smarttelefon). De lærer grunnleggende engelsk på japanske skoler, men de bruker det nesten aldri, så det går i glemmeboka, og et kart gjør det mye enklere å spør om directions. Vær forberedt på at du ikke nødvendigvis får GPS signaler. Det fikk ikke vi. Alle taxiene og bilene kjører rundt med en ekstra antenne for å få det da det er så mange skyskrapere og annet som blokkerer signalene. Jeg har vært på Pokemon Centeret. Størrelsesmessig er litt vanskelig å svare på da jeg ikke husker det presist. Kanskje 500 kvm. De hadde veldig mye rart der, men det var i stor grad de nyeste Pokemon sesongene. For å komme deg rundt så kjøper du billetter for X antall stopp. Vær forberedt på at kartene over automatene så står alt av stedsnavn skrevet på Kanji. Om du har et 3G modem så kan det være til hjelp å laste ned Google Translate og bruke den, da den kan lese Kanji som du tar bilde av. Hvis ikke spør, de er veldig hjelpsomme så langt de kan. Bruk kroppen til å forklare om noe er uklart, jeg har aldri bevist brukt så mye kroppsspråk som jeg brukte iløpet av mine 2 uker i Japan. F.eks. kan du peke på kartet og si "A-ki-ha-ba-ra" og se litt lost ut, så vil de fleste forstå hva du mener. Komme seg tilbake til hotellet...well..hotellet vårt var rett over en metro-stasjon, så jeg bare kom meg til den, også til hotellet. Men jeg husker når vi skulle ta taxi tilbake dit en gang, det gikk ikke helt greit da han ikke viste hvor hotellet var. I slike tilfeller er Google Maps og kart svært nyttig. Anbefaler en liten notatbok med ord. Vi brukte ~300kr over mobilnett for å finne ut hva "salt" var på japansk (shi-o)... Sånn bortsett fra det så anbefaler jeg turen, det er en episk reise. Personlig planlegger jeg å gjennomføre en ny reise til høsten i 3 uker, om jeg får samlet nok penger til det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Spennende destinasjon og du kommer dit for under 5k nå med SAS. Det er en veldig trygg destinasjon og det er nok større sjangse for å bli matforgiftet i Oslo. Mange asiatere er også laktoreintolerante så det er vanlig med mat uten melkeprodukter der. Utfordringen er å lese menyer og kart som som oftest ikke finnes på engelsk. Det er imidlertid endel som har menyene som plastfigurer som du kan peke på. Og det er sjelden noen klarer forklare på engelsk hva det er eller hvor du skal gå. Her får man virkelig bruk for alle kommunikasjonsevner man har. Bilde jeg tok fra Sinkhansen i mars i år: 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Jeg hadde ikke noe problem med GPS på min iPhone i oktober. Lenke til kommentar
Bruker-297147 Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Tusen takk for alle svar! dere har gitt meg utrolig gode svar som passer perfekt til det jeg lurte på. Takknemlig for det. Godt nytt år! Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 God tur! Har selv lyst å reise til Japan en gang, men akkurat nå har jeg ikke penger til det, dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå