Gå til innhold

er det full hardisk som gjør dataen treig?

Nordmann3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

systemdisken er disken hvor operativsystemet er installert. hvilket operativsystem har du og hvor mye ledig plass har du på disken merket C:\?

Lenke til kommentar

Med 24,7 GB ledig plass er det ikke det som forårsaker treg PC. Det er de resterende 161,3 GB som gjør maskinen treg.

Antageligvis er det en skikkelig opprydning du trenger. Når man laster ned programmer, spill osv trykker man gjerne utkritisk "OK" på alt i installasjonsveiviseren. Da kan man fort svare ja på å få med mye bloatware, adware, verktøylinjer og skrot som gjør mye ugang.

Gå inn i "Programmer og funksjoner" og avinstaller alt du ikke kjenner igjen og ikke trenger.

Kjør gjerne en runde med CCleaner og et godt antispywareprogram. Malwarebytes Anti-malware er bra.

Bruk diskopprydningsverktøyet i windows også. Fjern gamle systemgjenopprettingspunkter for å frigjøre plass på harddisken. Slå av Dvalemodus også hvis du ikke bruker det. Frigjør mye plass det også.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

Mye kan gjøre en datamaskin treg.

Jeg kan jo nevne noe. Virus er en ting, unødvendige filer, for lite minne, for dårlig prosessor, dårlig GPU (Lagg) og en rekke andre ting. Datamaskinen din burde ikke bli betydelig tregere med den diskkapasiteten som du har. Hvis du gir oss spesifikasjoner på maskinen, alla prosessor, RAM osv også sier du om du opplever maskinen som treg og hva du bruker den til normalt så er vi mye nærmere ett svar til hjelp for deg :)

Lenke til kommentar

Noen ting jeg fant på egenskaper på datamaskin:

Kvaliffisering: 4,7

Intelcore i3-2310m cpu

2.10Hz

Installert minne: (ram) 4,00 gb

Systemtype: 64 biters operativsystem

Windows home premium

Ser ikke ut til at dette skal gjøre maskinen din treg med disse spesifikasjonene. Det jeg tror at du bør gjøre er å rydde litt opp på maskinen din. Slett alt du ikke har bruk for osv. Dette gjør at maskinen kan jobbe mer effektivt for deg ;)

Lenke til kommentar

På hvilken måte opplever du at maskinen er tregere enn før? Hvilken modell er maskinen?

Det er mye som kan gjøre en maskin tregere enn når den var ny. En fragmenter harddisk, mange oppstarts programmer o.l. som stjeler ressurser eller virus. Med litt mer info kan det sikkert peiles inn hva som forårsaker tregheten.

Minne som du lurer på i denne sammenhengen kalles som nevnt tidligere RAM. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å lese om det på wikipedia da det fort blir overveldene. Kort sagt så er det maskinens arbeidsminne. En slags korttidshukommelse. Dersom du skriver et dokument så er det lagret i RAM helt til du velger å lagre det (på harddisk)

edit: Du må ikke slå av maskinen hver gang, men gjør det en gang i blant. Etter hva jeg mener å huske så blir windows uresponsivt dersom man har veldig lang oppetid, men ikke ta meg på ordet. Uansett, restart maskinen og se om det hjelper.

Endret av Chris93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...