Per69 Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 (endret) Heisann, jeg var en gang der du er nå, og kjøpte mellomringer for makro. Det fungerer til en viss grad. Etter noen år kjøpte jeg makroobjektiv 100 2.8 makro. Mulig jeg har oversett det i teksten over, i så fall beklager jeg, men: Det som ingen fortalte meg er at en 50mm 1.8 som akkurat nå koster 700 kr kan, akkurat som alle andre objektiv, snues. Da får du ekstrem makro. I tillegg får du meget god lysstyrke. For å utnytte dette kan du kjøpe en Lens reversal ring som gjør at du kan benytte filterringene til å skru objektivet på kameraet "feil vei". Ringen koster i skrivende stund ca 30 kroner fra DX. NB du må passe på at du får rett dimensjon på filterringene;) Dette er slik jeg forstår det den billigste måten du kan få høy-kvalitets makro. Bildene kan bli minst like gode som med "ekte" makro, problemet er at du må tett på det du skal fotografere. Men du har ingen elektrisk kontroll over objektivet. 50 1.8 objektivet er i seg selv et godt og fint objektiv også for annen fotografering, og det er egentlig veldig billig;) Dersom du skal ta bilder av insekter kan du da benytte kjøleskaptrikset (som jeg aldri har brukt) men poenget er at du tar insektet i en boks, kjøler det ned til noen få grader. Da står det stille en stund slik at du kan ta bildet ditt. Så stikker det jo forhåpentligvis av. Hvor etisk riktig det er kan man diskutere i en annnen tråd, og det har sikkert blitt gjort. Endret 29. desember 2013 av Per69 Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Heisann, jeg var en gang der du er nå, og kjøpte mellomringer for makro. Det fungerer til en viss grad. Etter noen år kjøpte jeg makroobjektiv 100 2.8 makro. Mulig jeg har oversett det i teksten over, i så fall beklager jeg, men: Det som ingen fortalte meg er at en 50mm 1.8 som akkurat nå koster 700 kr kan, akkurat som alle andre objektiv, snues. Da får du ekstrem makro. I tillegg får du meget god lysstyrke. For å utnytte dette kan du kjøpe en Lens reversal ring som gjør at du kan benytte filterringene til å skru objektivet på kameraet "feil vei". Ringen koster i skrivende stund ca 30 kroner fra DX. NB du må passe på at du får rett dimensjon på filterringene;) Dette er slik jeg forstår det den billigste måten du kan få høy-kvalitets makro. Bildene kan bli minst like gode som med "ekte" makro, problemet er at du må tett på det du skal fotografere. Men du har ingen elektrisk kontroll over objektivet. 50 1.8 objektivet er i seg selv et godt og fint objektiv også for annen fotografering, og det er egentlig veldig billig;) Dersom du skal ta bilder av insekter kan du da benytte kjøleskaptrikset (som jeg aldri har brukt) men poenget er at du tar insektet i en boks, kjøler det ned til noen få grader. Da står det stille en stund slik at du kan ta bildet ditt. Så stikker det jo forhåpentligvis av. Hvor etisk riktig det er kan man diskutere i en annnen tråd, og det har sikkert blitt gjort. Tusen takk for tips. Jeg har nå kjøpt meg en 58 mm reversal ring til kitlinsen min. Er det like bra med kitlinsen som med den linsen du nevnte? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Oi, det var kjapt! Har ikke sett Reversal ring nevnt tidligere her. Husk at det er noen annet enn mellomring. Jeg er usikker på hvilket kit objektiv du refererer til. Husk at linse er ett enkelt glass, mens objektiv består av mange linser. Er det sigma 18-250 du har som kit objektiv? Uansett, kit objektivet er ikke like lyssterkt som Canon 50 1.8. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 29. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2013 Det er canon 18-55 linse jeg har som kitlinse. Jeg testet ved å holde linsen bakfrem og det ble makroefekt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 (endret) Tusen takk for tips. Jeg har nå kjøpt meg en 58 mm reversal ring til kitlinsen min. Er det like bra med kitlinsen som med den linsen du nevnte?En 50mm montert bak fram er veldig interessant som makroobjektiv, og en lyssterk 50/1.8 er også fin til mye annet, som portretter. Den kan monteres bak-fram på kitobjektivet ditt (18-55'en) med en 58mm/58mm reverseringsring. Du kan også montere en 50mm (eller kitobjektivet) bak fram rett på kameraet med reverseringsring 58mm til EOS-fatning - her kan man også vurdere belg. Endret 29. desember 2013 av Trondster Lenke til kommentar
LAEN Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Det er canon 18-55 linse jeg har som kitlinse. Jeg testet ved å holde linsen bakfrem og det ble makroefekt. Husk at når du reverserer et objektiv som man ikke kan sette blender på manuelt så vil alle bilder du tar bli tatt med full blender og dybdeskarpheten blir ekstrem liten. Følg brukerveiledningen under for å sette blender før du snur objektivet. http://www.youtube.com/watch?v=X7VjWEgXmgs#t=0 Bildet under har jeg tatt med et Canon 60D og reversert Canon EF-S 18-55mm kitt objektiv forhåndsoppsatt til F13. Bildet er av en Fuglelusflue (Ornithomyia avicularia) Endret 1. januar 2014 av LAEN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå