Velosiraptor7 Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Jeg er veldig interessert i makrofotografering men har ikke penger til en makrolinse. Så bestilte jeg makro filtere på norsk bestillingsside. Er disse bra alternativ? De heter phottix. Fra før av har jeg en sigma 18-250 macro hsm, men de sier på nettet at det ikke egentlig er makrolinse. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Jeg er veldig interessert i makrofotografering men har ikke penger til en makrolinse. Så bestilte jeg makro filtere på norsk bestillingsside. Er disse bra alternativ? Det er et fint sted å begynne....for en rimelig penge. Så finner du mer ut av om du har lyst til å makrofotografere... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 (endret) Det er neppe den helt store bildekvaliteten med makroforsats - du kan også vurdere mellomringer. Og nei - Sigma 18-250 er ikke det helt store makroobjektivet. Men - prøv det ut og se hva du synes. Endret 27. desember 2013 av Trondster Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2013 Pappa har bestilt mellomringer for 99 kroner til meg. Er det dårlig kvalitet da? Før kostet de 199 kroner men prisen var satt ned. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Det er kjekt med mellomringer med elektriske kontakter så du kan styre blender på objektivet. Ikke sikkert dingsen til 99 har dette. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2013 Det er kjekt med mellomringer med elektriske kontakter så du kan styre blender på objektivet. Ikke sikkert dingsen til 99 har dette. Ok. Men går det Ann å styre blenderen manuelt uten å måtte ha elektriske kontakter i mellomringen? Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2013 I tillegg har pappa bestilt meike fc100 Flash ring til meg. Er det en bra macro ring? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 I tillegg har pappa bestilt meike fc100 Flash ring til meg. Er det en bra macro ring? Den er nok grei nok, men du må nok fotografere i M "manuell" og lære deg dette. Hovedsakelig må du holde deg under 1/250 sec på lukker, bruker du raskere lukkerhastighet vil ikke blitsen klare og henge med og du får svarte striper på bildene. bruk gjerne iso 200 og blender f/5.6 til og begynne med, så kan du justere utifra de innstillingene. Har du ikke lest guiden "lukker, blender, iso og sånt" anbefaler jeg og lese den. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Nå har jeg bestil macro adapter for canon på dealexstreme. Den kostet meg 50 kroner. Den fikk mange gode tilbakemeldinger. Men jeg tenkte ikke på om den amerikanske versjonen passer den europeiske kameramodellen eos 650d. Passer den tror dere? Brorden min har et sony kamera og kjøpte linse i USA til det europeiske kameraet sitt som passer. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 De forskjellige fatningene er de samme i hele verden. Ellers er det lurt å også legge ved linker til ting du vurdere å kjøpe - forskjellig billig jall kjenner vi ikke nødvendigvis igjen ut fra navnet. Hvis du vil ha kjøpsråd er det ofte også en ide å spørre om råd før man kjøper og ikke etter. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Ok. Men går det Ann å styre blenderen manuelt uten å måtte ha elektriske kontakter i mellomringen?Til Canon vil du slite med dette. Det finnes et triks med å låse blenderen ved å holde nedblendingsknappen mens du tar av objektivet, men da er objektivet låst til denne blenderen til du setter det på kameraet igjen. En mellomring med elektroniske kontakter er klart å foretrekke. Kenko lager et fint sett. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 De forskjellige fatningene er de samme i hele verden. Ellers er det lurt å også legge ved linker til ting du vurdere å kjøpe - forskjellig billig jall kjenner vi ikke nødvendigvis igjen ut fra navnet. Hvis du vil ha kjøpsråd er det ofte også en ide å spørre om råd før man kjøper og ikke etter. Ok. Takk for råd. Her er linken til produktet. http://dx.com/p/macro-lens-adapter-for-canon-2325 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Ok. Takk for råd. Her er linken til produktet. http://dx.com/p/macro-lens-adapter-for-canon-2325Dette er mellomringer uten elektronikk, så du vil ikke kunne styre blenderen. Bruker du stor blender får du lysere søker men veldig lite dybdeskarphet. Blender du ned får du mer dybdeskarphet men veldig mørk søker. ..Men hadde du ikke allerede bestilt mellomringer? Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Dette er mellomringer uten elektronikk, så du vil ikke kunne styre blenderen. Bruker du stor blender får du lysere søker men veldig lite dybdeskarphet. Blender du ned får du mer dybdeskarphet men veldig mørk søker. ..Men hadde du ikke allerede bestilt mellomringer? pappa hadde bestilt til meg, men den som jeg bestilte er større i mm sån at forstørrelsen blir bedre. Og jeg bestilte denne i tilfelle de mellomringene fra nordicimport ikke virker som de skal. Virker mellomringene jeg bestilte ute i sola der blomsterfluene og biene er i sommerhalvåret, eller med sån makroring blits inne når jeg tar bilder av andre småting? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 De virker som med all mulig annen makrofotografi - du skal ha masse lys - sollys (direkte eller helst indirekte), blits og/eller høy ISO. Prøv deg fram. Pass også på at jo mer mellomringer du legger på jo kortere blir fokusavstanden - og den blir fort for kort til at det gir mening. 1 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Ok. Takk for råd. Her er linken til produktet. http://dx.com/p/macro-lens-adapter-for-canon-2325 Jeg har Nikonversjonen av de. De er ok til prisen. Man kan få en del redusert kontrast på grunn av indre refleksjoner i noen tilfeller, ellers er kvaliteten kun avhengig av objektivet. Ergonomien er ganske dårlig og det er litt tilfeldig hvilken side som blir opp på objektivet. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Jeg har Nikonversjonen av de. De er ok til prisen. Man kan få en del redusert kontrast på grunn av indre refleksjoner i noen tilfeller, ellers er kvaliteten kun avhengig av objektivet. Ergonomien er ganske dårlig og det er litt tilfeldig hvilken side som blir opp på objektivet. Ok. Hva betyr ergonomi? Hva menes med at det er tilfeldig hvilken side som blir opp på objektivet? Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 28. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2013 Å-ja! nå forstår jeg. Det betyr at konstruksjonen er dårlig bygd og at det er tilfeldig om den lille prikken viser under eller over når objektivet er skrudd på plass. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Ja, langt mer kronglete å bruke enn for eksempel Kenko sine ringer. Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 28. desember 2013 Del Skrevet 28. desember 2013 Det er vel ikke blenderringer på nyere objektiver, så du må nok kjøpe et gammeldags manuelt objektiv i tillegg. Se på ebay eller bruktmarkedet på foto.no; burde finnes noe der som passer og som ikke koster mer enn noen få hundrelapper. Ellers behøver du lys - mye av det - som betyr blits. Objektiv, mellomringer, kamera og kanskje en solblender vil kaste en skygge som utelukker alt blitslys når fotoobjektet bare er en ti-tyve cm. fra frontelementet. Blitslyset må derfor komme fra fronten av objektivet, ikke bakfra. Har du ikke annet enn den innebygde blitsen, kan du forsøke følgende løsning: http://www.flickr.com/photos/herindur/9274344185 Dette fungerte helt greit for meg som en nødløsning. ;-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå