Gå til innhold

Tips til laptop og ekstern skjerm til redigering?

Anbefalte innlegg

Min erfaring er at harddisken ofte er bremsen, spesielt på laptop. En 1TB 5400rpm disk er som regel ikke så veldig rask, og kan ofte gjøre at det føles at ting 'henger' under redigering.

Jeg ville foreslått å bytte den ut med en SSD i første omgang.

Godt å se at det er fler enn meg som har opplevd det samme. Bytte til SSD er et godt forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at harddisken ofte er bremsen, spesielt på laptop. En 1TB 5400rpm disk er som regel ikke så veldig rask, og kan ofte gjøre at det føles at ting 'henger' under redigering.

Jeg ville foreslått å bytte den ut med en SSD i første omgang.

For lasting av bilder og generering av previews i LR er jeg enig i at en treg disk har mye å si, men når bildet først er lest inn og man gjør enkle operasjoner på det (som TS beskriver) har ikke diskytelsen så mye å si før PS går tom for minne eller bildet skal lagres igjen. Med 8GB på maskinen skal det en del til før det skjer (selv om scratch-disken muligens brukes likevel).

Jeg har stor tro på SSD-oppgradering for nye og mellomgamle maskiner, men jeg ville ikke gjort det uten å feilsøke oppsett/maskin først.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke akkurat påstå at ett harddisk bytte er ett drastisk steg. Forskjellen i ytelsen kan dog oppleves som dramatisk. Når filene begynner å få litt størrelse, så klarer ikke en 2,5" 5400RPM disk å henge med, og med mindre man da har nok minne til å laste alt rett i minnet, så får du en flaskehals.

En defragmentering kan kanskje hjelpe noe, men hvis det først skal 'renses' opp på en harddisk så er uansett alternativet en formatering.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke akkurat påstå at ett harddisk bytte er ett drastisk steg.

Ikke for deg kanskje, for meg tok det endel timer før jeg fikk laptopen min opp og gå igjen, for TS tror jeg dette blir et drastisk inngrep og gjøre selv.

Uansett så burde TS får en med kompetanse til og ta en grundig analyse av maskinen før man gjør noe mer.

Lenke til kommentar

For lasting av bilder og generering av previews i LR er jeg enig i at en treg disk har mye å si, men når bildet først er lest inn og man gjør enkle operasjoner på det (som TS beskriver) har ikke diskytelsen så mye å si før PS går tom for minne eller bildet skal lagres igjen. Med 8GB på maskinen skal det en del til før det skjer (selv om scratch-disken muligens brukes likevel).

Jeg har stor tro på SSD-oppgradering for nye og mellomgamle maskiner, men jeg ville ikke gjort det uten å feilsøke oppsett/maskin først.

Nå skrev vel TS at h*n ikke har prøvd PS enda, men jeg kan si meg enig i argumentet der.

Jeg har hvertfall selv opplevd at LR bremses godt av en treig disk, særlig når man beveger seg over/rundt 20mpx. Det kan gjelde både lasting av previews, samt ved litt redigering.

Kan godt si meg enig i at litt feilsøking uansett er en god ide før man i det hele tatt bytter ut noenting, særlig når man faktisk vurderer å kjøpe noe nytt, men første punkt for en økning i ytelse vil uansett være en reinstallasjon samt bytte til SSD.

Akkurat ved slike ting som TS beskriver, så har jeg flere ganger opplevd at det er disken som er problemet. Eneste løsning har vært diskbytte og evt. bytte til raskere disk.

Lenke til kommentar

Ikke for deg kanskje, for meg tok det endel timer før jeg fikk laptopen min opp og gå igjen, for TS tror jeg dette blir et drastisk inngrep og gjøre selv.

Uansett så burde TS får en med kompetanse til og ta en grundig analyse av maskinen før man gjør noe mer.

De aller fleste må uansett regne med noen timer før laptopen er oppe og gå igjen, med mindre man bare skal ha en clean install.

Jeg mener at det ikke er ett såpass drastisk steg, når alternativet er å bytte hele laptopen.

Uansett enig i at TS bør få en kyndig person til å ta en titt, men jeg tipper at jeg vet hva svaret blir.

Lenke til kommentar

Jeg er enig at en 5400rpm disk kan være en alvorlig sinker.

CPU/GPU kombien som tidligere nevnt kan også være en sinker, ikke bare for det opplagte, men en maskiner er ofte satt opp i Windows hvor OS velger når det skal utnytte alle fire kjerner i CPU mens den vanligvis bare bruker to. Det er ikke alltid Win gjør det rette valget her, så CPU blir unødvendig strupet.

På min ganske kraftige Laptop har jeg satt Win til alltid kjøre fire kjerner.

Alternativ til å kjøpe ny Laptop er en raskere Hybrid HDD, men det kan være vel så lønnsomt å kjøpe en ren SSD.

En Samsung SSD 840 EVO 500GB koster bare 2.500.- selv om Laptop'n ikke kan utnytte farten så er det billigere enn å kjøpe ny maskin. Da har man god plass til programmer pluss en hel del lagringsplass. Back-up/arkivering eksternt trenger man allikevel.

Hvis ny maskin er det som er "begjært" så hadde jeg gått for en kraftig maskin som man ikke føler vil trenge oppgradering på mange år.

En ASUS G750JX 17.3" til 13.495,-, har 256 GB SSD, 750 GB HDD, 16GB RAM og full HD Matt skjerm.

Veier 4.5Kg, så det er ikke noe man drar frem å tilbake til jobb hver dag, men.......

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...