Gå til innhold

Tips til laptop og ekstern skjerm til redigering?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en laptop og en ekstern skjerm som jeg kan bruke til bilderedigering på hobbynivå, samt vanlig kontorarbeid. Tanken er å ha en god og stor skjerm til å jobbe på hjemme, samtidig som skjermen på den bærbare skal være god nok til å jobbe på når jeg er på ferie og slik.

Jeg har ikke noen følelse for hva slags spesifikasjoner jeg ser etter - jeg er ute etter en maskin som er sterk nok til å håndtere bildene uten å bruke en evighet på alt, og som har god nok grafikkløsning. Samtidig trenger jeg ikke noe på proffnivå heller.

Har dere noen tips til konkrete produkter eller spesifikasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at en 24 tommers ekstern skjerm holder. Laptopen bør vel ikke være mindre enn 15 tommer, tenker jeg. Vekt har ingen betydning.

Har ikke lyst til å si noen makspris. Tenker det er bedre å spare til noe som er bra nok, heller enn å kjøpe noe billigere og dårligere. Men som sagt, det er til hobbybruk, så man trenger ikke å gå for proffmodellene.

Lenke til kommentar

Dell har noen greie IPS 24" skjermer som ikke koster skjorta.

Så er det redigering, snakker vi og enkel bilderedigering eller litt avansert Photoshop redigering som krever mye prosessorkraft så som video.

Du burde minimum ha 8gb minne og helst en SSD harddisk samt matt skjerm på laptopen, et dedikert skjermkort er også greit.

Jeg liker Dell laptoper siden de er relativ enkle og har et fint medfølgende update-system som fungerer fint for oss som ikke er datanerder, du finner ofte noen gode på tilbud hos dustin.no jeg kjøpte en med 750gb harddisk og monterte inn en ekstra SSD som nå inneholder operativprogrammet og redigering samt disken på 750 til backup/lagring.

Foreksempel denne Dell latitude 17" skulle fungere greit sålenge det ikke er avansert redigering/spilling.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar med konkrete tips!

Jeg kommer hverken til å spille eller drive med video. Men jeg har planer om å lære meg bruk av layers i photoshop, det krever vel en del av maskinen? Vil allikevel den du linket til fungere til slik bruk?

Lenke til kommentar

Tror du overvurderer hvor kraftig maskin som skal til for å redigere bilder i PS.

Så lenge du ikke skal drive med video kan du bruke nær sagt hva som helst produsert de siste 3-4 årene.

Bestem deg heller for en maskin du liker innenfor budsjettet ditt som er praktisk til kombibruken foto/kontor og om du eventuelt skal bære med deg maskinen mye.

Merker som gjerne er valgt av fotografer (utenom Mac) er Asus, Msi, Dell og Lenovo og muligens Samsung.

Maskin med SSD+HDD og matt skjerm er en fordel.

Beregn i budsjett for en ekstern Back-Up løsning + ekstra skjerm>(Dell er foreslått og beste løsning)

Sjekk heller her ved å poste konkrete forslag som du har funnet for å få råd om plusser og minuser ved de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar

Tror du overvurderer hvor kraftig maskin som skal til for å redigere bilder i PS.

Så lenge du ikke skal drive med video kan du bruke nær sagt hva som helst produsert de siste 3-4 årene.

I utgangspunket enig i den anbefalingen, PS krever normalt ikke all verden av ressurser. Men redigering på "hobbynivå" kan være så mangt. Hvis det er RAW-format, kamera med mange megapiksler og/eller man bruker mye layers i PS er det fordel å ta i litt.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen fra dere andre også!

Jeg synes det er kjempevanskelig å komme med konkrete forslag siden jeg ikke har noen formening om hvor kraftig maskin som kreves til mitt bruk. Kan jo heller si litt mer om hvorfor jeg ikke er fornøyd med det jeg har i dag.

Kameraet mitt har 24 megapiksler. Jeg tar ikke så mange bilder i raw, men noen få blir det. Den PC'en jeg har i dag kostet rundt 5-6000, har en AMD quad-core A6 prosessor, 8 Gb Ram og 1000 Gb HDD. Har testet ut litt ulike redigeringssoftware (ikke PS enda, men Elements m.fl.).

Jeg har bare gjort enkle endringer på raw-bildene mine enda, bare trukket i ulike spaker for å endre hvitbalanse, farger, skarphet osv, og croppet litt. Og jeg synes alt tar sååå laaaang tiiiid! Jeg blir sittende å vente i flere sekunder for hver ting, virker det som. Det er ikke noe bedre med bildene fra et eldre kamera med bare 12 Mp. Og da har jeg ikke en gang begynt på de mer avanserte tingene som layers og slik...

Det skal vel ikke være slik,vel? Vil den Dell'en som Nautica linket til over her være sterk nok til å få disse tingene til å gå kjappere? Eller trenger jeg en bedre prosessor?

Som nevnt tar jeg ikke så mange bilder i raw, men jeg ønsker å lære å gjøre både enkle og mer avanserte ting med dem. Skal hverken redigere film eller game.

Vekt og størrelse spiller ingen rolle. Pris er også til en viss grad underordnet. Jeg har brukt såpass masse penger på kamera, objektiver og software at det blir for dumt å ikke få brukt det optimalt fordi jeg skulle spare noen få lapper på laptopen...

Lenke til kommentar

Skal vi se...

A6-3420M, står det her.

Forøvrig er grafikkløsningen AMD Radeon HD 6520G + 7670M med 1 Gb dedikert minne, om det skulle være relevant.

CPU ytelsen på din maskin er oppgitt til 2084 i PassMark test. Min HP laptop er 3 år og yter 2304. ATi Mobility Radeon HD 4250. Ellers er specen veldig lik.

Jeg har ingen problemer med å kjøre Photoshop Elements 12 samtidig med Lightroom 5.3 og åpne rawfiler på 74,1MB...

Maskinen viser da et forbruk på 4GB internminne...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

CPU ytelsen på din maskin er oppgitt til 2084 i PassMark test. Min HP laptop er 3 år og yter 2304. ATi Mobility Radeon HD 4250. Ellers er specen veldig lik.

Jeg har ingen problemer med å kjøre Photoshop Elements 12 samtidig med Lightroom 5.3 og åpne rawfiler på 74,1MB...

Maskinen viser da et forbruk på 4GB internminne...

Betyr det at din og min PC yter omtrent likt, eller er den forskjellen mellom 2084 og 2304 veldig stor i denne sammenheng?

Må du sitte og vente på maskinen når du redigerer? I stad forsøkte jeg bare å croppe et raw-bilde, og det tok så lang tid før endringen skjedde at jeg trodde jeg hadde gjort noe feil. Det skal vel ikke være slik? Eller har jeg helt feil forventninger? For i så fall hjelper det jo ikke så mye med en ny laptop, akkurat.

Lenke til kommentar

1. Betyr det at din og min PC yter omtrent likt,

2. eller er den forskjellen mellom 2084 og 2304 veldig stor i denne sammenheng?

3. Må du sitte og vente på maskinen når du redigerer?

4. I stad forsøkte jeg bare å croppe et raw-bilde, og det tok så lang tid før endringen skjedde at jeg trodde jeg hadde gjort noe feil. Det skal vel ikke være slik?

5. Eller har jeg helt feil forventninger?

6. For i så fall hjelper det jo ikke så mye med en ny laptop, akkurat.

1. Ja

2. Nei

3. Nei

4. Nei

5. Nei

6. Nei

Testet på en lommepc med 4GB RAM og CPUytelse=315, Elements 11 og samme rawfil....

Åpning av filen tok ca. 1 min. 15sek. - cropping ingen venting....ca.1-2 sek

Det kan virke som din laptop bør sjekkes... ;)

Lenke til kommentar

Det kan virke som din laptop bør sjekkes... ;)

Enig, med den specen TS allerede har bør enkel redigering være helt uproblematisk. Jeg bruker av og til en 6+ år gammel laptop med to-kjerners prosessor og 3GB RAM, og selv den fungerer for enkel bruk med både LR og PS.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Virker ikke som maskinen din kjører optimalt med den programvaren du bruker. Tid for å rense opp i maskinen og optimalisere den for max ytelse?

Det er mulig at CPU/GPU gjør alt arbeidet og at den ikke bruker 7670M GPU'n i det hele tatt.

Sjekk om 7670M er i bruk når du driver med bilder og eventuelt finn ut hvordan du setter maskinen til å bruke GPU og slår av GPU/CPU kombinasjonen. Kanskje det hjelper litt.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at harddisken ofte er bremsen, spesielt på laptop. En 1TB 5400rpm disk er som regel ikke så veldig rask, og kan ofte gjøre at det føles at ting 'henger' under redigering.

Jeg ville foreslått å bytte den ut med en SSD i første omgang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...