Charlie Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 (endret) Har en bekjent som jeg i en lengre periode har hjulpet med drifting av IT utstyret på en bilforretning i Trondheimsområdet. Fredag før jul måtte selvfølgelig PSU i ene serveren takke for seg. Dette har vell egentlig vært litt forutsett, men som mange kjenner til har det bare blitt lappet sammen og problemet forskyvet frem i tid. Har bestilt ny PSU fra ebay slik at kan få opp serveren igjen, men det er ønskelig å få inn ny maskinvare nå. Jeg har ikke jobbet med Windows siden Windows 2000/3ish, og trenger derfor litt hjelp til å sette opp. Det er åpent for å få inn ekstern hjelp, men har ingen kontakter i IKT miljøet så jeg er usikker på hvem som kan levere. Om bedriften: Det er ca 40 PCer (90% Dell) med Windows XP/7 og ca15 printere av div merke. Kanskje være klokt å oppgradere til minimum Win7. Det er en god del eldre som jobber der, så Win8 kan gå utover produktiviteten deres Har hørt at det finnes en type enhet/device lisens der man altid har tilgang til nyeste, samt det gamle på x-antall enheter. Men mulig det passer bedre for +100enheter bedrifter? Trenger også ny Office-lisenser, nyeste som er lisense på pr nå er Office2003. Det er to stk servere, Windows 2000 server med AD og Windows 2003 server med fil, print og et par bedrifts applikasjoner. Disse applikasjonen kan greit kjøre på egen Win7 guest os. Har også en Ubuntu som windows serverene rsync'er backup til. Ønsket hadde vært å kjørt servere virtualisert, over to fysiske maskiner (HA) som ikke er bundet om ene skulle ryke og man ikke får tak i samme maskinvare (Slik situasjonen er pr dag) Har kjørt VMWare hjemme (ESXi) og jobber til daglig med drift av Linux så foretrekker det over Windows sitt hypervisor. DHCP og GW styres av ekstern leverandør. Dette pga endel applikasjoner går over VPN til de. Om noen kan tipse meg om firmaer som kan levere noe slikt, eller andre tips om innkjøp/oppsett utifra ønsker. Budsjettet er ikke fastbestemt, men så lenge det er forsvarbart med tanke på fremtidlig drift så blir det godkjent. Endret 27. desember 2013 av Charlie Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Hvem som kan gjøre jobben i Trøndelag aner jeg ikke, men "noen" med kompetanse på RH/Linux/ClearOS bør kunne sette opp et virtualisert system, som er kurant å betjene for en med middelsgode kunnskaper. Jeg har satt opp noen ClearOS i små/mellomstore bedrifter som typisk har ikke-kyndige brukere som har behov for sentral styring/lagring, Win-domene og derved win-klienter, m.m. Dette settes opp etter behov, og det aller meste kan styres via webklient. Jeg har i utgangspunktet med utdannelse på MS plattform, men ser at i praksis så er ClearOS (og evt andre tilsvarende Linuxpakker) rimeligere og mindre vedlikeholdskrevende enn tilsvarende fra MS. Utfordringen er å finne et firma som i det hele tatt har noe kunnskap på Linux.De jeg har satt opp, har hovedsaklig maskinvare plukket ut av meg, bla.a. Intel hovedkort/nettverkskort, som jeg stort sett har funnet å være særs stabilt over tid, men SVJV er Intel blitt historie nå, på HK-siden? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 (endret) Ønsket hadde vært å kjørt servere virtualisert, over to fysiske maskiner (HA) som ikke er bundet om ene skulle ryke og man ikke får tak i samme maskinvare (Slik situasjonen er pr dag) Har kjørt VMWare hjemme (ESXi) og jobber til daglig med drift av Linux så foretrekker det over Windows sitt hypervisor. For å få til dette trenger du to fysiske servere, et delt lager (enten et DAS kabinett med uttak for flere servere, serverne må ha et passende HBA-kort, eller et NAS/SAN) og en VMware-lisens. For SMB-segmentet er Essential Plus lisenspakken til VMware midt i blinken. Denne inkluderer lisenser for totalt 6 CPU (nok til 3 fysiske 2-veis servere), ubegrenset mengde RAM og en lisens for vCenter Server. Da får du akkurat det du er ute etter, HA og migrering av VMer mellom fysiske servere (vMotion). Den er ikke spesielt dyr heller. Jeg har satt opp en sånn løsning for en bedrift tidligere, og det fungerer alldeles utmerket. Nå jobber jeg med store VMware-miljøer, samt RHEL/CentOS. Edit: man kan si hva man vil men pr nå er VMware kongen på haugen hva virtualisering angår. VMware har et bunnsolid management, og i en virtualiseringsløsning er managementet det aller viktigste. Har man tidligere kjørt enkeltstående ESXi-servere med gratislisenser er det null problem å migrere til et lisensiert VMware-oppsett. Endret 30. desember 2013 av stigfjel 1 Lenke til kommentar
Charlie Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 @fikse: det du svarer er dessverre ikke helt det jeg var ute etter. @stigfjel ga meg litt bedre grunnlag. Med andre ord kunne jeg kjørt opp esxi free på en fysisk server i starten også oppgradere til større oppsett ved behov. Når man ser på nåværende oppsett så er jo det også overkill utifrå bruken. Men tanken med redutanse var å kunne få en feil uten nedetid iogmed at jeg hjelper til på min fritid er det fint om det ikke må fikses på dagen. Føler også vmware er et godt førstevalg, så takk for oppsummering rundt lisensene som passer best:) Da mangler jeg tips på valg av hw, Microsoft lisenser og oppsettet av server (ad) Har foretrukket Dell pga fungerende onsite neste arbeidsdag garanti, men med to stk fysiske faller dette kravet litt bort. DAS/SAN har jeg heller ingen stor erfaring med, men vært borti nfs/samba. Det er ikke krevende dataflyt pr dag, enkle apps med Access databaser og mssql, bilder av bilskader pluss småting. Er Backup av hele VMware guest mulig i betalversjonen? Virket knotete i esxi free, spesielt av kjørende guest. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Kjøp en HP Proliant server DL 320/360/380. Kan hende de koster litt mer, men det får du igjen på ekstremt solid HW og enorm tilgang på reservedeler. Invester i en carepack også. Joda, det koster penger, men det er så uendelig mye billigere over tid når en slipper å bruke masse konsulent-tid på feilsøking, feilretting og redning av havarerte data. Husk dobbel strømforsyning! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. januar 2014 Del Skrevet 10. januar 2014 Er Backup av hele VMware guest mulig i betalversjonen? Virket knotete i esxi free, spesielt av kjørende guest. Nei, det er det ikke. Man kan opprette snapshot, men skal man ta backup av en hel VM, dvs å klone hele VMen må man ha en lisensiert VMware-løsning, med et vCenter. Dessuten, for å benytte seg av all ny funksjonalitet som ESXi 5.5 tilbyr må man også ha lisens. Man kan installere ESXi 5.5 uten en kjøpt lisens, men da får man maks 5.1 funksjonalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå