Gå til innhold

Skjermen vil ikke ut av stand-by mode!

Anbefalte innlegg

Har akkurat handle pc.

T-Bird 1,4

Abit KG7-Raid

512 MB DDR

IBM 60GXP 60GB

Point of View Geforce 3

Hansol 920EF Hitachi ergo flat 19' skjerm

Skrudde alt sammen etter boka, og når jeg skrudde på pc'en for første gang ville ikke skjermen ut av stand-by mode. Det er som om det ikke kommer signal fra skjermkortet. Har prøvd med 2 andre skjermkort, ett AGP og ett PCI. Samme skjer på begge to.. Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt! Er ikke noe sånt at kablenen ikke er festa ortlig eller no.. Har også testet skjermen på en annen maskin (en av de to maskinene jeg lånte skjermkortet fra), og det funker kjempe. Det høres ut som om maskinen funker som den skal, alle vifter sviver (også skjermkort) og lydene høres riktig ut. Bortsett fra at PC-speakeren hyler ut en "alarm" lyd. Har hørt at dette kan være fordi hovedkortet ikke registrerer skjermkortet?

Vet noen hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har prøvd både agp pci er det nok noe galt med skjrm/skjermkabel. Det kan være en setting på hovedkortet men det tviler jeg på da jeg har samme hovedkortet selv og kjenner det ut og inn.

Prøv med en annen skjerm som du hvet funker. Kanskje det har noe med og gjøre at du har lcd skjerm hvis du har det.

Athlon RuleZ

BobboZ

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-19 00:12, germ skrev:

Har akkurat handle pc.

T-Bird 1,4

Abit KG7-Raid

512 MB DDR

IBM 60GXP 60GB

Point of View Geforce 3

Hansol 920EF Hitachi ergo flat 19' skjerm

Skrudde alt sammen etter boka, og når jeg skrudde på pc'en for første gang ville ikke skjermen ut av stand-by mode. Det er som om det ikke kommer signal fra skjermkortet. Har prøvd med 2 andre skjermkort, ett AGP og ett PCI. Samme skjer på begge to.. Jeg skjønner ikke hva jeg har gjort galt! Er ikke noe sånt at kablenen ikke er festa ortlig eller no.. Har også testet skjermen på en annen maskin (en av de to maskinene jeg lånte skjermkortet fra), og det funker kjempe. Det høres ut som om maskinen funker som den skal, alle vifter sviver (også skjermkort) og lydene høres riktig ut. Bortsett fra at PC-speakeren hyler ut en "alarm" lyd. Har hørt at dette kan være fordi hovedkortet ikke registrerer skjermkortet?

Vet noen hva som er galt?

Har du lydkort eller bruker du onboard lyd?

Lenke til kommentar

En hylende pc-speaker skyldes som regel defekt Ram eller cpu (Statisk elektrisitet?). Sjekk om det står noe i boka til HK for å tolke signalet fra pc-speakeren.

Har også vært borti PC-er som ikke starter pga konflikter mellom kortene. Prøv å starte maskinen med kun skjermkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har 512mb ram, er ikke reg/ecc. Har dette noe med saken å gjøre? Det er en brikke, jeg har prøvd å ha den i slot 1 og 4. Skjermen har jeg prøvd på en annen pc så den er ok. Er ute av byen så ejg skal prøve det på nytt når jeg kommer hjem i kveld. Skal også prøve å ta ram brikken til en kamerat av meg. Noen andre som har noen forslag så er jeg evig takknemlig! Takk for hjelp til nå! Men har ikke fått prøvd noen av tipsene enda fordi jeg har vært ute av byen som sagt. Jeg bruker ett soundblaster live 5.1 lydkort, har det noe med saken å gjøre?

germ

T-Bird 1,4

Abit KG7-Raid

Geforce 3

IBM 60GXP 60GB

[ Denne Melding var redigert av: germ på 2001-10-21 13:05 ]

Lenke til kommentar

Har hatt AKKURAT det sammer problemt med et epox hovedkort.

hadde bare satt en jumper feil.

det var en 200 fsp prossesor jumperen stod på 133 MHz.

sjekk hva jumperen for dram clock eller noe sånn står på! i ditt tillfelle SKAL den stå på 133 MHz!

Lenke til kommentar

Jeg har en lignende maskin med samme feil.

Min maskin.

Hovedkort : Abit SA6

Skjerm kort : Abit Siluro T400 (MX400)

Skjerm : Hansol 900P.

CPU : Pentium3 550/100Mhz.

Jeg kjørte maskinen på 733/133 Mhz.

Jeg opplevde at skjermen ikke klarte

å låse seg opp fra strømsparefunksjonen.

Men det virket som resten fungerte som det skulle.

Det var bare bildet på skjermen som ikke fungerte.

Så jeg byttet skjermdriver fra Abit sin orginale

til NVidia sin siste driver.

Og da kom den tilbake fra "spare" funksjonen.

Men skjermen er veldig ustabil.

Noen ganger går den til standby mode (80% av max)

Og noen ganger går den helt til Suspend mode (15W).

Men den er som sagt veldig ustabil med tanke på farger.

Noen ganger så får jeg bare svart/hvit i bios/oppstart og under MsDos i win98.

Men farger under selve Win98.

En ting du kan gjøre er å forandre på innstillingene

i Power Managment i BIOS.

Og en annen ting jeg har opplevd er at når jeg får

s/h i bios så fungerer "spare" funksjonen helt perfekt. Og omvendt.

Så hvor problemet ligger er jeg ikke sikker på.

Hilsen Ole O.

Tips meg om du finner løsningen.

Email [email protected]

Lenke til kommentar

Jeg hadde også samme problemet. Jeg fant ut at problemet ikke var hovedkortet, cpu eller ramen. Problemet var at en av PCI kortene ikke fungerte helt som den skal, hadde bare litt flaks at jeg dro ut en av PCI korta uten grunn, men etter dette starta maskinen som den skal. Prøv å se om det er en av PCI korta dine som er feil. Dra en av dem ut og se om det hjelper, hvis ikke setter du den tilbkake og prøver å dra ut en annen.

Lenke til kommentar

Det er mye mulig at diameteren på kontakene mellom

skjermen og skjermkortet ikke passer godt nok sammen.

Jeg har selv en Hansol 900P.

Og det virker som det er veldig mye "slakk" i selve

koblingen(D-Sub Mini 15 pin).

Jeg prøvde en overgang som passet bedre for

å få bedre kontakt ,og da fungerte det bedre.

Men du kan også ta og forandre på innstillinge i

BIS sin PowerSave funksjon.

Jeg har skjermkort Abit GF2 Siluro T400.

Ole

Lenke til kommentar

Hei Ole!

Det er ikke så lett å komme inn i biosen når skjermen er svart! Har prøvd med to skjermer. Og tre skjermkort som sagt. Skjønner ingen ting. Har prøvd alle forslagene jeg har fått tror jeg, untatt å bytte ram og cpu. Skal prøve dette til onsdag tror jeg.

Germ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...