Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av dynamo.


betty71

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge de passer og det ikke er en veldig spesiell dynamo så burde ikke merket ha noe å si. Jeg bytta fra Paris Rohne til Iskra på første bilen min.

Så det du sier er at hvis amp er det samme så går det? Hvordan vet jeg hva som gjør den spesiell da? Er jo bare en vanlig dieselbil, med en del elektronikk. Fikk nemlig tilbud om dynamo fra en bilopphogger, fra samme bil men en annen årsmodell. Men de sa at jeg måtte høre med forhandler.....og de er ikke åpne nå i romjula.

Lenke til kommentar

Den må passe fysisk på motor samt ha riktig reimhjul. Ellers gir de fleste ut ca. 14V regulert.

 

I tillegg til samme eller høyere amp selvfølgelig.

 

Edit: Hvis den bare har B+ og en tilkobling til (husker ikke navnet) så er den mest sansynlig ikke spesiell. Altså helt vanlig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Interessant. Er det sannsynlig at en Lucas dynamo fra 70-tallet vil passe i min Peugeot fra 2004?

Det feiler ikke dynamoen i bilen min noe, men jeg er bare nysgjerrig på hvor standardiserte disse greiene er.

 

Nja, jeg er enig et godt stykke på vei i at mye sikkert kan brukes om hverandre.

Men vil hevde at det også finnes en del fallgruver her. Først og fremst må det jo passe mekanisk, og ha noenlunde tilsvarende effekt. Tilbake på 70-tallet var det generelt lavere effekt, V-belte remhjul, og var vel fremdeles heller ikke helt uvanlig at biler fortsatt hadde ekstern spenningsregulator i form av en egen boks som satt i "plenumkammer", på innerskjerm, eller andre steder.

 

Fra ca 2000 begynte mange biler med enveis-clutch (eller enveis-clutch + torsjonsfjær) på dynamo-remhjulet. I følge produsentene må man aldri sette en dynamo med fast remhjul i en motor konstruert for enveis-clutch. Så det er også en faktor som bør stemme.

 

Til slutt, såvidt jeg vet er reguleringen på mange moderne biler direkte eller indirekte en funksjon av ECU (motorstyringen). Isåfall vil jeg anta at en helt annen dynamo ikke nødvendigvis vil fungere smertefritt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til slutt, såvidt jeg vet er reguleringen på mange moderne biler direkte eller indirekte en funksjon av ECU (motorstyringen). Isåfall vil jeg anta at en helt annen dynamo ikke nødvendigvis vil fungere smertefritt...

Flere eldre biler hadde/har også styring av ladespenning. Der bruker de den ledningen jeg ikke husker navnet på i farta. D+ eller noe. Men nye biler med intelligent ladestyring og veldig høy ladespenning har muligens spesielle dynamoer og/eller regulatorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...