Gå til innhold

D&D projektor.

Anbefalte innlegg

Så jeg har bestemt meg for å lage et lignende oppsett som dette her.

Det er snakk om en prosjektor som henger i taket og lyser ned på et bord.

Problemet er at jeg ikke helt har oversikten over hva jeg trenger for spesifikasjoner på prosjektoren. Det jeg vet er følgende.

Vil henge ca 150cm over prosjekterings flaten.

Det vil være annet strølys i rommet. Men gardiner kan dras for og dører lukkes.

Vi kommer til å sitte rundt et bord.

Skal vise stort sett statiske bilder.

Jo høyere oppløsning jo bedre.

Budsjett et sted mellom 3-5000kr.

Dette er godkjent av fruen.

Jeg er bosatt i Tønsberg og har stort sett tilgang til expert, komplett og elkjøp. Mulige butikker andre steder i vestfold.

På en skala fra 1-10 over data ferdigheter er jeg vel 5-7 jeg klarer å leke litt avansert med dem. Men jeg har ingen nevneverdige nettverks eller programerings ferdigheter.

Så er det noen som har noen gode forslag til kjøp? Viktige spm jeg bør stille meg selv? Oppklarende spm? Gode programmer jeg kan benytte meg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Den første utfordringen blir jo opphenget. Tradisjonelt er jo prosjektorer laget for å stå på bord eller henge opp/ned men vet ikke om det er oppheng å få tak i eller om du må lage en kasse den kan henge på siden av. Til dette kommer jo også IR mottaker som nå blir stående opp mot taket vekk fra fjernkontrollen.

Dette kan slite ut vifter og lagre, så hadde sjekket om noen er bedre egnet til å monteres feil vei.

Det neste punktet er jo at man bør ha en løsning på kabler som gjør at de ligger pent uten å være i veien. Kanskje de kan ligge ned mot et bord ved siden av som laptop kan stå på.

Prosjektorer har dyre pærer, ikke uvanlig med pærer til 3000,- pr stk. Det finnes nå LED prosjektorer, men de har mindre lys og krever mørkere rom. Du burde testet ut slike om de er gode nok. Mener de er vifteløse også, så stillere å jobbe under og ingen driftsutgifter.

Betjeningsmessig er det som å betjene en TV. Koble laptop til en inngang (hdmi, s-video eller annet), velge inngang på prosjektor (slik du velger inngang på TV) og velge utgangen på PC istedenfor skjerm.

Ut over det så må den jo festes skikkelig så den ikke ramler i hodet på noen. Det må også vurderes om det holder med en kabel eller om man skal ta hensyn til flere tilkoblingsmuligheter.

Til slutt så har jo en prosjektor ikke høyttaler, så det er kun bilde du får fra den.

Lenke til kommentar

Takk for info og spm.

Planen er sålangt å lage til en krok løsning i taket. Slik at den kan tas ned og opp igjen ved behov (fruen har ingen ønsker om en permanent løsning).

Ledningene er også tenkt å la henge i kroker i taktet til over riktig laptopp slik at de ikke henger i veien.

Jeg er også ganske fingernem så jeg kommer nok til å bygge meg en kasse for selve maskinen. Som selvfølgelig tar høyde for vifter og ledninger, knapper ol.

Lyd er heller ikke noe problem, laptoppen kommer til å bli koblet opp imot lydanlegget som ellers er i stua. Jeg er stort sett kun ute etter bildet.

Takk for ideen om Led projektor. Kan være kjekt å ha noe som bråker litt mindre og slikt ja.

Jeg overveier å kjøpe denne.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser OK ut men kjenner ikke til modellen. IR mottaker i front så den biten er løst. Hadde nok gått for en permanent løsning, eventuelt et vippesystem hvor prosjektoren kan vippes opp når den ikke er i bruk og eventuell brukes mer tradisjonelt om man ønsker. Plundrete å ta opp og ned for hver gang, men konefaktoren teller selvsagt mye :-)

Jeg har kun sett overflatisk på casio led prosjektorene:

http://www.casio-projectors.eu/no/technicalhighlights/

de var mye omtalt når led prosjektorene kom. Ser de støtter trådløs kommunikasjon mellom pc og prosjektor, så om man vil kan man da kutte ut signalkabler for å få det penere.

Ut over det heter det visst "tilt" når prosjektorfestet skal tiltes. Ser det er ganske dyre løsninger, så er du handy kan du spare endel der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...