Gå til innhold

Flytting av steam-bibliotek

Anbefalte innlegg

Hei! Når jeg bygde pcen min tidligere i år hadde jeg bare en SSD. Nå som jeg har installert HDD i tillegg, er det noen lettvint måte å "merge" bibliotekene sammen? Har nemlig noen spill på harddisk og andre på ssden, og med 5mbit download vil jeg ikke måtte laste ned 150GB på nytt. Og siden 100GB ligger på ssden kaster jeg bort litt av plassen.

Endret av Hayabuuza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et tips er å bruke Steam Mover i stedet for Steams innebyggede funksjon. Da kan du flytte frem og tilbake så ofte du vil og Steam tror alt er installert på C:\ uansett :)

... Noe som kan bli et problem dersom C:\-driven begynner å bli full, og du vil ha et spill til som det "ikke" er plass til - Tror jeg ihvertfall, i og med at den bruker junction points og at Steam nettopp tror at de fortsatt er på C:\ disken. Nå har jeg ikke brukt Steam Mover selv men prosessen er ikke så alt for vrien å gjøre selv.

Spill til Steam kommer jo i en Steam\steamapps\common\ mappe, så det er bare lage en slik mappestruktur på disken du vil ha dem på.

Evt. installér et eller annet lite spill, og velg en annen disk enn C:\ når du innstallerer, så ser du hvordan mappestrukturen blir. Spillene blir jo samlet i Steam uansett hvor de er på PC'n.

F.eks. har jeg en mappe slik: D:\Games\Steam\

og dermed også D:\Games\Steam\steamapps\common\ som de fleste spillene er i.

(Men har også samme struktur på C: driven, har de spredt på 2 disker).

Deretter kopierer (ikke flytter!) du de spill-mappene du vil flytte over til Steam\steamapps\common\ mappa du laget. (Går bare på Steam klienten - høyreklikker et spill i lista - properties - Local files tab'en - browse local files knappen, for enkel navigering til den innstallerte spillmappa).

Så avinnstallerer du det / de spillene i Steam som er på disken du vil flytte i fra (Høyreklikk - "Delete local content..." - Det er jo da viktig at du har kopiert mappene til spillene først... ellers må de lastes ned på nytt selvsagt).

Og til slutt innstallerer du de samme spillene igjen, men denne gangen velger du den andre disken du vil ha dem på. Steam vil da oppdage innhold som allerede eksisterer, kan ta noen minutter alt ettersom hvor stort det er osv., men du slipper å laste det ned på nytt.

post-134673-0-49951200-1388146274_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Well... bare en liten heads-up, ovenstående metode funker ikke alltid, nei.

Muligens "min" feil, kjøpte noen DLC til Bioshock Infinite, og den begynte å laste ned med en gang uten at jeg trengte å trykke noe "install" el.l. Satte den på pause, flyttet Bioshock Infinite mappa over til en annen disk da den gamle var nesten stapp full. Avinstallerte, innstallerte, men tilsynelatende brukte den den gamle disken igjen, så jeg avbrøt og av/påinnstallerte igjen. Og Steam slettet den nye mappa med Bioshock! Fortsatt var det tilsynelatende den gamle disken den brukte. men etter en stund oppdaterte den plasseringen i "browse local content" (så det hadde sikkert ikke vært nødvendig å avbryte innstalleringen og prøve om igjen, men er usikker på om dette er grunnen. Litt merkelig uansett).

25 gig ny nedlasting..

Neste gang: ikke slette men bare flytte gamla mappa ut av Steam mappa inntil alt er i orden?

EDIT: Første gang det har skjedd meg i de åra jeg har hatt Steam. Selvsagt rett etter å ha postet en hvordan flytte spill-post :p

Endret av z0rglub
Lenke til kommentar

Cluet her er "appmanifest"-filene som ligger i SteamApps-mappen. Hver av de tilhører et spill og du må flytte den OG mappa med spillet over til det andre librariet. Gjør du det skal resten gå av seg selv. Bare avslutt Steam før du flytter. Du trenger heller ikke avinstallere noe i Steam først.

hvilken appmanifest som hører til hvilket spill finner du ut med å bruke en text/hex-editor e.l.

Lenke til kommentar

Cluet her er "appmanifest"-filene som ligger i SteamApps-mappen. Hver av de tilhører et spill og du må flytte den OG mappa med spillet over til det andre librariet. Gjør du det skal resten gå av seg selv. Bare avslutt Steam før du flytter. Du trenger heller ikke avinstallere noe i Steam først.

hvilken appmanifest som hører til hvilket spill finner du ut med å bruke en text/hex-editor e.l.

Mulig du har rett, men kan ikke si det har vært nødvendig å tenke på før. Steam har alltids funnet spillene og lagt de til spillbiblioteket med den metoden. Tar det som et engangs-(aktig?) tilfelle, muligens pga DLC oppdatering satt på pause mellom flyttingen, uten at jeg vet om det var grunnen da. It was a fluke :p

Lenke til kommentar

Før kunne jeg bare flytte filene uten å tenke noe serlig mer. Når jeg da lastet ned på nytt sjekket den alle filene som allerede var nedlastet og jeg slapp å laste ned alt en gang til.

Men de siste gangene jeg har prøvd den metoden så sjekker den alle filene før den begyhnner å laste ned ALT på nytt. Prøvde så å flytte appmanifest filene i tillegg og da dukket spillet automagisk opp uten å måtte sjekke noe som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...