Norbmag Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Hei jeg har skrevet en novelle og læreren min fra Østerrike mener tydeligvis at den er veldig dårlig, selvom den kanskje ikke vær av det beste mener jeg at hun gir helt usaklig dårlig karakter, så hvis noen her som har litt god norsk kompetanse kunne lest igjennom den for meg og gitt en kjapp vurdering hadde det vært flott.I følge henne har jeg dårlig med sjanger trekk og ett uvariert språk og dårlig ordforråd og en dårlig tekst, men en god ide om handling. dette var en novelle hvor vi kunne skrive om hva vi ville og det er studiespessialiserende vg1 som er nivået. Frimurernes Adam og Eva Sofie står naken med en giftig Kobra rundt halsen som hun holder i mot den mystiske mannen i en mørk kappe, som står på helt på kanten på toppen av Big Ben klokken. Ian kommer løpende inn og ser dem, Sofie lukker øynene og alt blir mørkt som natten.… Sofie sitter i en blå Ford Mondeo 2013 modell på vei til frimurer losjen for å bli en av de første kvinnelige medlemmene. Hun har med seg en sprøyte som brukes til å paralysere dyr, og har fått beskjed om å møte mesteren sin utenfor London zoo. Når hun kommer frem ser hun han fort, han står med en rød gull kappe over seg, og har på seg en gull ring med ett 33 tall på. Hun parkerer og går i mot han, og han forteller at de trenger en sjelden giftig Kobra slange for å gjennomføre innvielse ritualet. Dette er grunnen til at de skulle møtes i dyrehagen og ikke i frimurerlosjen. Den første prøven hennes vil være å få tak i Kobraen. Sofie går nervøst rundt i London zoo, og leter etter den grufulle giftige slangen, også ser hun den. Den har ett morderisk blikk og vinger, slik at den ser ut som en engel fra helvete. Sofie tar opp sprøyten og sniker seg inn bak døra til der de mater slangen, også går hun inn i buret med ett stykke kjøtt som hun har forgiftet. Slangen hogger tennene i kjøttstykket, og blir lammet med det samme. I dette øyeblikk ser vakten henne og Sofie tar slangen rundt halsen og løper alt det bena orker i mot mesteren hennes som venter i bilen. Ian sitter i bilen sin på vei hjem fra blomster butikken med 100 roser som han skal dekorere huset med, som en overraskelse til Sofie. Han venter henne hjemme klokken 4, og indrefillen av svin, og sjokolade fondanten står klar og venter. Da klokken slår 6 begynner Ian å bli urolig han har hørt mange skrekk historier om frimurerne, og det at de tar inn en kvinne stusset veldig i tankegangen hans, frimurer losjen var trossalt bare for menn. Når klokken slo 7 så begynte han å bli redd for Sofie. Han kaster seg inn i den splitter nye Ford Mustangen sin, og bryter de fleste lover i trafikken på vei til frimurerlosjen. Da han kommer fram står det en frimurer historiker utenfor losjen, som nettopp har vært og prøvd å få vite om noen av de hemmeligste ritualene deres. Ian løper bort til han kort pustet og andpusten og spør han om han er har sett en liten blond kvinne i 20 års alderen komme inn her i dag. Historikeren forteller han at frimurerne aldri tar inn kvinner fordi dette har vært forbudt i alle år, og frimurerne har sterke røtter som skal holdes. Men det er en ting, som de faktisk bruker kvinner til forteller historikeren. Men dette er noe som enhver frimurer mester skal vite, så det vil være veldig rart hvis hun har fått en invitasjon hit. Men i så fall så er hun i stor far, og vi har ingen tid å miste, hopp inn i bilen min så kjører vi dit som er det neste høye nok stedet dette kan utføres. Sofie og mesteren kjører i mot det store klokke tårnet Big Ben. Mesteren tar opp ett eple av gull og forteller Sofie at når han spiser dette eple skal hun la slangen angripe han, så han kan komme seg ut av edens hage, slik som det står skrevet at Adam gjør. «Vi har ingen tid å miste, hvis vi ikke er der før midnatt så er kona de borte for alltid Ian». Du skjønner det ritualet som denne 33 grads mesteren har tenkt til å utføre, er egentlig en test som de mektigste frimurerne lagde, for å finne ut om mesterne virkelig forsto det at Gud og frimurerne ikke hadde noe til felles. Det går ut på at Adam og Eva står nakne på ett av de høyeste punktene i område, også skal Eva holde en giftig Kobra rundt seg og den skal angripe mesteren som er Adam, også når Kobraen biter seg fast i mesteren skal han dra med seg Eva ut av Edens hage, også skal det oppstå en portal til visdommens verden når de flyr nedover Big Ben. Dette skal da gi mesteren kraften til å kunne lage en ny verden, som han skal kunne styre og bestemme hvordan skal være. «Men nå er vi framme ved tårnet Ian, skyndt deg opp!». Ian kommer løpende opp og ser det står en naken person med kappe over seg, og med den giftige Kobraen rundt halsen. Den holder den mot den andre mystiske mannen i mørk kappe, også hopper slangen mot han som står på kanten og biter han i brystet, og begge faller hundre meter ned til den våte asfalten. I raseri og ute av besinnelse, tenker ikke Ian seg om og, løper bort til Sofie og dytter henne ut av det høye kloke tårnet. Han får fort besinnelsen igjen, og først når Sofie flyr nedover klokke tårnet og ut av edens hage, ser han at han har dyttet Sofie ut av tårnet. Han ser henne inn i øynene på mens hun flyr i luften, og setter seg gråtende på kne, og ber i mot den regnfulle mørke svarte himmelen, at Sofie overlever. Lenke til kommentar
mafsa Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 (endret) Vanskelig å si. ville maks gitt den karakter 3. Litt tung å lese samt en del skrivefeil her og der. Endret 27. desember 2013 av mafsa 1 Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Kan jeg spørre hvilken karakter du fikk? Vil gjerne vite hva du mener med usaklig dårlig karakter... Lenke til kommentar
Gloria Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Er ikke uenig med tilbakemeldingen hennes. Lenke til kommentar
kwah Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) ville gitt den en 4/5 Endret 1. januar 2014 av kwah Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Jeg må dessverre si meg enig med den læreren Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Læreren din vet hva hun snakker om, selv om hun er fra Østerrike. Hva har forresten det med saken å gjøre? Det er vanskelig å si om novellen din i det heletatt er en novelle. Som læreren din sa så er det lite med sjangertrekk her. Det er også vanskelig å si hvilken sjanger det ellers kunne vært. Du har heller ikke et godt nok ordforråd til å fortjene noe bedre enn en ''usaklig dårlig karakter''. Det heter for eksempel gullring, ikke gull ring. Det heter klokketårnet ikke klokke(kloke) tårnet. ''Han ser henne inn i øynene på mens hun flyr i luften'', hvorfor skriver du på mens og ikke bare mens hun flyr...? Ideen bak det du har skrevet er ikke dårlig. Utgangspunktet er godt, men etter å ha lest teksten vet jeg ikke helt hva du prøvde å få fram. Jeg vet ikke hva temaet er, og skjønte ikke slutten. Jeg mener teksten ikke har noe kontekst, noe som er avgjørende for å få en høyere karakter. Men stå på videre, ta til deg kommentarene fra læreren din og du vil raskt se forbedring. Med andre ord så skal det ikke så mye til for å få en bedre karakter enn det du fikk. Les gode noveller, noveller som har fått gode karakterer og også noveller skrevet av kjente forfattere. Anbefaler deg også å lese novelleanalyser slik at du får et inntrykk av hvilke virkemidler som brukes i en novelle og dermed hvilke sjangertrekk man finner i noveller. 1 Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) du skal ha Honnør for god fantasi, men jobb videre med hvordan du uttrykker deg. Heldigvis, var ikke dette EKSAMEN besvarelse Endret 1. januar 2014 av matte geek Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Du hadde med noenl novelletrekk. Men kan si meg enig i at innholdet ikke er det beste jeg har lest. (Forøvrig langt fra det verste jeg har lest også!) Du kan ha med mere sammenligninger og metaforer. Siden dette også er novelletrekk og dermed forbedrer kvaliteten på novellen. Endret 1. januar 2014 av Tutti Frutti Lenke til kommentar
Norbmag Skrevet 2. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2014 Takk for alle svar. Det gav meg en god forklaring på hele greia.Fikk: 2 Lenke til kommentar
belius Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 (endret) Fokuser på tilbakemeldingen og hva du må gjøre for å få et bedre resultat neste gang.Norsk er ikke avsluttende før våren Vg3, så du har ingen grunn til å bekymre degover en lav karakter på dette tidspunktet. Et siste tips er at du må fokusere mer på å skrive kortere setninger. Det du skriver blir som oftest alt for tungt.I tillegg er du ikke konsekvent i språket, dette gjelder også skrivefeil. (kloke tårn...... klokke tårn). Jeg synes det er enklere å skrive ut teksten for å så rette den for hånd, i motsetning til å bare lese og rette direkte på dataen. Prøv det ... og ikke skriv novelle/essay/kåseri viss du ikke er 100% sikker på at du treffer sjangeren. Dette er noe du må vurdere ut i fra hver enkelte oppgave.Bare å bomme på sjangeren trekker deg ned 2-3 karakterer. (sjangertrekk ved analyse og tolkning osv er ofte enklere å treffe enn novelle) Endret 2. januar 2014 av belius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå