Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] 13k i minus etter Paypal-svindel

gurubashi arena

Anbefalte innlegg

Det ordna seg visst. Nå har jeg altså 13000 KR på Paypal-kontoen som sikkert forsvinner etterhvert. Fikk 3 slike mailer:

We've finished reviewing your unauthorized activity claim and you'll

receive a refund for the transaction amount. It may take up to 5 business

days for the funds to appear in your account.

Jeg skulle fungere som et mellomledd i noen transaksjoner på Paypal. Fikk inntrykk av at han jeg snakket med visste om begrensningene ved kontoen min, og at det var snakk om et par hundre dollar (uten at han snakket om noe beløp) Jeg verifiserte kontoen med et Spendon-kort. Jeg er 15 år gammel. Nå vil de ha legitimasjon.

thu. 26. dec. 2013 : You have received 2,500 or more in total payments to your PayPal account in this calendar year. PayPal is required by law to comply with European Union Anti-Money Laundering regulations by collecting information from customers when they reach this limit. Until you provide us with the information we need your account will be limited. You won't be able to send or withdraw any money using PayPal, however, you may still be able to receive payments. Please go to the Resolution Centre for more information on what you need to do. When PayPal limits an account, your funds may be held until we've confirmed your identification as per the User Agreement.

Han overførte altså for mye penger til meg.

Hva skal jeg gjøre? Har litt noia :) Balansen er på -13000 NOK

Endret av alexwb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvitvasking av penger?

Spør du om råd på jussforumet bør du legge ut litt mer info slik at vi vet at vi ikke bidrar til ulovligheter.

Hvorfor er du mellomledd?

Spurte han, svaret var "exchanges", antok at det var snakk om Bitcoins eller noe.

Trodde at jeg skulle få penger/varer fra to parter og utlevere til begge parter

Endret av alexwb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det lov å diskutere slikt på forumet? Dersom det er ulovligheter er det strengtatt fyfy.

Spurte han, svaret var "exchanges", antok at det var snakk om Bitcoins eller noe.

Kan vel ikke motta BTC med Paypal, eller er det jeg som ikke er riktig oppdatert her?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Er det lov å diskutere slikt på forumet? Dersom det er ulovligheter er det strengtatt fyfy.

Kan vel ikke motta BTC med Paypal, eller er det jeg som ikke er riktig oppdatert her?

For øyeblikket vet jeg ikke om det har foregått ulovligheter. Jeg lurer simpelthen på hva jeg skal gjøre og hva Paypal vil og kan gjøre. Man kan kjøpe BTC for penger, penger kan håndteres med Paypal

Endret av alexwb
Lenke til kommentar

Hvor har det skjedd noe ulovlig? At noen er mellomledd for kjøp/salg har aldri vært ulovlig. Det er ikke noe som tilsier at det har skjedd noe slikt her heller.

Paypal er pålagt å kreve legitimasjon og videresende denne informasjonen for at hvitvasking ikke skal skje. At de ber om slik informasjon tilsier på ingen måte at noe ulovlig har skjedd. Det er bare en beløpsgrense som slår inn.

Det du må gjøre er å sende inn legitimasjon. Eksempelvis kopi av passet ditt, eller bankkort med bilde. Du blir også henvist til en side som vil gi deg mer informasjon om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor har det skjedd noe ulovlig? At noen er mellomledd for kjøp/salg har aldri vært ulovlig. Det er ikke noe som tilsier at det har skjedd noe slikt her heller.

Paypal er pålagt å kreve legitimasjon og videresende denne informasjonen for at hvitvasking ikke skal skje. At de ber om slik informasjon tilsier på ingen måte at noe ulovlig har skjedd. Det er bare en beløpsgrense som slår inn.

Det du må gjøre er å sende inn legitimasjon. Eksempelvis kopi av passet ditt, eller bankkort med bilde. Du blir også henvist til en side som vil gi deg mer informasjon om dette.

På passet mitt står det klart og tydelig at jeg er født i 1998. Hva skjer hvis jeg sender det? Uansett har jeg jo minusbeløp på kontoen nå, ettersom han jeg "handlet" med krevde tilbake pengene fra en tidligere transaksjon, og de pengene hadde jeg allerede sendt videre (mellomledd). Har fått 10000 og mistet 12000.

Takk for svarene btw, selv om det første var litt vel krast.

Endret av alexwb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

kreves det 18 års grense på paypal da? du får jo tilbakebetalt den negative differansen når paypal frigjør pengene de midlertidig har holdt tilbake for å få sjekka ID.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

men spørsmålet er vel mer hvorfor de trenger et mellomledd. er dette folk du faktisk kjenner i det virkelige liv? eller blir du bare utnytta i tilfelle en av de blir tatt og du sitter med svarte per, for det er det du risikerer når du står som selger/kjøper

Lenke til kommentar

på kontoen nå, ettersom han jeg "handlet" med krevde tilbake pengene fra en tidligere transaksjon, og de pengene hadde jeg allerede sendt videre (mellomledd). Har fått 10000 og mistet 12000.

Takk for svarene btw, selv om det første var litt vel krast.

Høres jo ut som standard nigeria-svindel. - Du bør i det minste prøve å kreve tilbake pengene du har sendt videre.

Lenke til kommentar

men spørsmålet er vel mer hvorfor de trenger et mellomledd. er dette folk du faktisk kjenner i det virkelige liv? eller blir du bare utnytta i tilfelle en av de blir tatt og du sitter med svarte per, for det er det du risikerer når du står som selger/kjøper

Ble kontaktet via et nettforum, hvor kulturen er slik at man er mer til å stole på hvis man har mer "rep" (en mybb plugin som gjør at man kan gi pluss-og minus-rep til hverandre). Jeg har mye rep. Skulle få en liten andel av det jeg trodde var en liten og kjapp handel

Høres jo ut som standard nigeria-svindel. - Du bør i det minste prøve å kreve tilbake pengene du har sendt videre.

Får vel prøve det. Skal jeg ta unauthorized transaction eller vanlig "dispute"? Unauthorized=noen har brukt kontoen min, dispute=fikk ikke varen

Endret av alexwb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

at du løy på alder fører vel ikke til stort annet enn at kontoen din stenges, og reservert beløp tilbakebetales til avsender. den negative balansen er jo en annen sak, men du får legge frem saken for de og se hva de skriver. du kan sånn sett ikke kreves for den negative summen (tror jeg) men dine foreldre vil bli belastet (tror jeg, jeg er langt ifra 100% sikker innenfor den type lovgivning)

Lenke til kommentar

at du løy på alder fører vel ikke til stort annet enn at kontoen din stenges, og reservert beløp tilbakebetales til avsender. den negative balansen er jo en annen sak, men du får legge frem saken for de og se hva de skriver. du kan sånn sett ikke kreves for den negative summen (tror jeg) men dine foreldre vil bli belastet (tror jeg, jeg er langt ifra 100% sikker innenfor den type lovgivning)

Hvis alle transaksjoner reverseres, ender jeg vel i 0?

mye info her http://vgd.no/forbruker/data-og-internett/tema/1761265/tittel/paypal-negativ-saldo

Dette får ting til å se litt lysere ut (vet ikke om de virkelig er det)

I følge Vergemålsloven, §§ 1 og 2., kan den som er umyndig, ikke selv råde over sine midler eller binde seg ved rettshandel, med mindre annet særlig er bestemt.

Med umyndige mener denne lov mindreårige og umyndiggjorte.

Det er avtalemotparten sin risiko og ansvar å forsikre seg om at den de inngår avtaler med er myndig.

Lenke til kommentar

men denne dealen hørtes rimelig sketchy ut, vet du selv hva du har stått som kjøper og selger for?

Tenkte ikke så mye over det. Vet ikke, nei. Han som kontaktet meg hadde veldig hastverk med å komme i gang. Er enig i at det virket rimelig sketchy. Var noen ting jeg burde tenkt gjennom

Noen som vet hvordan jeg kan kontakte paypal per e-post?

Endret av alexwb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...