osljrmad Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Hei! Er det noen som har erfaring med hvilke temperatur en AMD Athlon XP1600+ (1.4GHz,266MHz), ikke bør overskrid? CPU'en er installert på et MSI K7T-266 PRO2-RU-hovedkort. Har montert 2 ekstra kabinettvifter; en for inn-luft og en for ut-luften, samt at viften i power'et også drar luft ut. På CPU'en er det montert en vifte med kobber-element fra Zalman. Denne skal takle hastigheter opp til 2 GHz+ og ble anbefalt på det sterkeste av en ekstrem hardwarenerd hos Komplett Data. Uten at det har noe betydning, kostet viften til informasjon 699,00,- kr (!!) Med hovedkortet følger det med bl.a. et program som overvåker temperaturen i kabinettet og CPU'en, samt vifte hastigheter o.l. Problemet mitt er at PC'en henger -og eller restarter pga høy varme. I visse tilfeller holder CPU'en 60 grader Celsius og kabinettet 45. Etter å ha opplevd dette noen ganger har jeg tatt av dekselet på kabinettet og satt PC'en under et åpent vindu. Høres helt latterlig ut, men det er det som må til for at PC'en skal holde seg stabil og ikke gå varm. Etter dette, er temp'en ca 40 grader på CPU og ca 30 grader i kabinettet. Til informasjon er det ikke overklokket på noe som hels vis. Av annen info er det installert et 3Com nettverkskort og et GeForce 3TI 200 AGP kort, brenner og ordinær CD-ROM + 2 harddisker. Kabinettet er av typen midi, med god plass og lite kabelkluss og derfor mye plass for luft. Altså er dette en helt ordinær konfig og det er forhåpentligvis noen som har forslag til hva man bør gjøre. Hadde satt pris på at det kun kom seriøse svar. På forhånd takk!! Lenke til kommentar
gthaman Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Høyst merkelig. Prøv en annen vifte hvis du kan. Men at kabinettet ligger på 45C er meget rart. Jeg kjører hissigere deler (se sig) enn deg og jeg har 30C system og 53C cpu på full load. Jeg er klar over at dette er noe varmt, men jeg har valgt en stille vifte på 27 db. Test en annen vifte. Jeg har aldri hatt tro på noe uten vifte (untatt vannkjøling) Men denne kabinett varmen din var jevlig høy. Amd Athlon XP 1800 @ 1610Mhz 512 DDR WD 100GB 7200 Rpm Abit kr7a Raid Chieftech Dragon Midi Tower Blue SB audigy player Geforce 3 Ti 500 Plextor 24/10/40 Creative 12X DVD 704/128 ADSL (BLÆH) WinXP Pro [ Denne Melding var redigert av: gthaman på 2002-02-16 18:23 ] Lenke til kommentar
Petitzo Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Jeg har samme hovedkort og samme prosessor som deg og benytter meg av en billig coolermaster vifte ! Det rare er at jeg har en temp på ca 33 grader Idle !! Hvordan din klarer å bli så sinnsyk varm vil jeg si er et mysterium. Hvordan kan forresten Kabinett tempen være 30 grader når du har den i vinduet ? Jeg må nesten tippe at det er noe galt en plass her. Jeg ville fort ha sagt at det var sensoren som var på trynet, men når du sier at systemet faktisk henger seg, blir jeg forundret !! Hmm dette var mystisk !! Lenke til kommentar
Petitzo Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 En ting til... Jeg har prøvd andre programmer som måler cpu temp enn det som fulgte med hovedkortet... Da viste tempen 98 grader !!! Har du tatt på vifta noen gang ? Kan det være noe annet som gjør at maskinen restarter seg ? Lenke til kommentar
Petitzo Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Med tatt på vifta mener jeg kjent på temperaturen med hånda på vifta Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Hvordan kan det bli 45 grader i kabinettet? Tror det er systemtemperatur du mener, den måler temperaturen på brikkesettet... Har du pasta på mellom prossesor og kjøler? Detter har mye å si på kjøle effekten.. lykke til. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 http://www.overklokking.no/guides/goopguide/index.html Tror denne siden kan forbedre tempen din betraktelig.. Men åssen i huleste får man casetemp på 45'C!? Har du glemt å plugge i kontaktene til viftene? Lenke til kommentar
msh Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Prøv programmet Vcool. kan laste ned fra http://www.vcool.de Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Har du giddet å legge kjølepasta på CPU? Hvilket tower har du? Mini,midi eller big? Har alle viftene strømtilkobling? Hvilke kabinettvifter har du? Hvordan er de plassert og hvilken vei blåser de? Mange spørsmål men... Alt har med kjøling å gjøre. Sveinl Lenke til kommentar
HAG Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Hvilket operativsystem er i bruk? Har sett at PC Alert III ikkje kan brukes sammen med Win XP - gir problem. Har MSI K7T-266-Pro2-RU kort med xp1700+ og Win98 i Chieftech Midi. Med 2 12dB Papst + Cooldrive 4002 på 5V foran (innblås), 19dB Papst og Enermax (nedjust.) på avsug bak og Pal 8045 med 26dB Papst på sug som prosessorkjøler. Mine temp. fra PC Alert er system 32 og CPU 45 celsius, temp i rommet ca. 23 grader, får høgere syst. temp med blås på kjøleren. Sitter systemtemp føler nært CPU på dette kortet? har runde kabler og kjører systemet uklokka. Lenke til kommentar
Jeez Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Du har ingen ovner ståande forran inntaket framme på kabinettet? Ellers høg romtemperatur? Jeez Lenke til kommentar
HAG Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Høg romtemperatur, bor i blokk, kommer litt ned med åpent vindu, ikkje før. Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 bråker ikke cooler master noe inni helvetes mye det er et hellicopter black delta bråker mindre hellicopter .v. papst Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Du har fått mange gode råd. Etter min mening er det kabinetttemp som er problemet her. CPU skal jo avkjøles av luften i boksen. Luften i kassa skal ikke være mye over 30. Vifter som står lavt eller i front skal suge, og de som står høyt eller bak skal blåse ut. Kanskje kabinettet står slik at sirkulasjonen hindres. For nær vegg e.l. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-16 18:28, SirHartge skrev:Hvordan kan det bli 45 grader i kabinettet? Tror det er systemtemperatur du mener, den måler temperaturen på brikkesettet... Jeg gjentar.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå