Gå til innhold

Bør vi privatisere hele utdanningsektoren? Debatt om ansvar og livssyn i en liberalistisk skole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke youtube filmer som blir postet i hytt og pine, ikke statsfiendlige sine, ikke liberalister sine og heller ikke konspirasjonsteorterikere sine.

Da må vi hele tiden gjenta det som blir sagt der. Du får ikke den innsikten du ville hatt om du gjorde det, om de som mener noe annet enn deg.

Jeg vil ha håndfaste kilder som faktisk viser til at restriksjonene ikke har oppstått av en grunn og at markedet fungerte bedre før dem kom. Dersom du klarer å vise til at ting fungerte vesentlig bedre før restriksjonene ble innført og dette er udiskutabelt. Då kan vi heller si oss enige.

Skal se hva jeg finner.=)
Lenke til kommentar

Da må vi hele tiden gjenta det som blir sagt der. Du får ikke den innsikten du ville hatt om du gjorde det, om de som mener noe annet enn deg.

Skal se hva jeg finner.=)

Du kan skrive ett utdrag i tekstformat.

Fint, for da har jeg en overraskelse til deg etter du har jobbet deg halvt i hel med å finne frem om både fiskekvoter og andre kvoteringer og reguleringer.

Lenke til kommentar

Privatskole = Automatisk gode karakterer?

http://www.aftenposten.no/amagasinet/--Denne-gutten-skal-bli-Norges-forste-somaliske-direktor-7427207.html#.UtB4vrR5H3s

Fordi på offentlige skoler må man ta prøver + prøver + prøver + prøver, innleveringer + innleveringer + masse innleveringer av oppgaver og lekser. Også måtte man ha mange toppkarakterer på alle prøver for å oppnå toppkarakterer. Hvordan funker dette i det private skole markedet?

De har ikke prøver og innleveringer i privatskoler? Bare kun eksamen?

Offentlig skole: 5, 5, 5, 4, 4, 3 = karakter 3

Privat skole: Bekjentskap og penger = karakter 5-6?

Rikmannen i aftenposten skryter av innvandrere som ikke kan norsk, mens alle innvandrere som født og oppvokst i Norge er dumme? Litt dårlig norsk logikk på sitt beste her.

Endret av eXalpha
Lenke til kommentar

Privatskole = Automatisk gode karakterer?

Nei. Privatskole betyr bare at skolen ikke er eid av det offentlige.

Enkelte privatskoler har ikke engang karakterer. De har prøver osv, hvor da lærer viser hvor man tar feil, for eksempel, for å hjelpe elevene med å rette opp de feilene ev.

Poenget med skole er jo læring, ikke karakterer.

http://www.aftenposten.no/amagasinet/--Denne-gutten-skal-bli-Norges-forste-somaliske-direktor-7427207.html#.UtB4vrR5H3s

Fordi på offentlige skoler må man ta prøver + prøver + prøver + prøver, innleveringer + innleveringer + masse innleveringer av oppgaver og lekser. Også måtte man ha mange toppkarakterer på alle prøver for å oppnå toppkarakterer. Hvordan funker dette i det private skole markedet?

Det kan fungere på samme måte, men ikke nødvendigvis.

Det kommer helt an på tilbudet, og hva lærerne på skolen mener er mest hensiktsmessig osv.

Å vurdere kunnskapen til folk i form av tall, er jeg litt usikker på om er den beste måten å gjøre noe på egentlig.

De har ikke prøver og innleveringer i privatskoler? Bare kun eksamen?

Sannsynligvis... Hovedpoenget er jo å lære bort noe?

Og så må jo du bevise at du har lært noe?=)

Offentlig skole: 5, 5, 5, 4, 4, 3 = karakter 3

Privat skole: Bekjentskap og penger = karakter 5-6?

Nei. Sånn er det naturligvis ikke.

Rikmannen i aftenposten skryter av innvandrere som ikke kan norsk, mens alle innvandrere som født og oppvokst i Norge er dumme? Litt dårlig norsk logikk på sitt beste her.

Er vel ikke det som blir sagt her?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er rimelig og ikke er irrelevant for om noe er kriminelt eller ikke. Det er ikke tyveri så lenge man ikke har tatt noe som man ikke er blitt en gitt. Bakeren kan kreve helt sinnsyke summer for brødet sitt. Det er hans produkt, og han kan gjøre med det som han vil. Han kan også velge å ikke selge det til noen, og beholde det for seg selv.

Jeg må bare si det: Du har en nesten rørende naiv forestilling om hva liberalisme er. Ingen av de store tenkere i liberalismen argumenterer som du gjør. Du er mer katolsk enn paven. Du mangler forståelse av de helt grunnleggende ting om frihet og marked.

Ingen frihet er ubegrenset. Eiendomsretten er aldri total og betingelsesløs. En baker som nekter å selge til en befolkning rammet av hungersnød, blir en drapsmann om det medfører dødsfall. En landeier som nekter forliste passasjerer å ta seg inn på hans øy slik at de drukner, er en drapsmann i ethvert sivilisert sted på denne jord. Ingen ekte liberalist vil argumentere imot dette.

Du argumenterer som om verden var bebodd av bare deg. Prøv å ta med én person til i ligningen. Det kompliserer bildet såpass at regnestykkene dine mister sin gyldighet.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei. Privatskole betyr bare at skolen ikke er eid av det offentlige.

Dette er en sosialdemokratisk oppfatning av hva "privatskole" betyr. I liberalismen er det komplett og fullstendig irrelevant hvem som eier noe som helst, inkludert skolen. Hvordan kan det være frihet ellers? Full eiendomsrett er jo kjernen i liberalismen, så da vil det være å bevege seg bort fra liberalismen å innføre begrensninger i hvem som kan eie noe. Det som betyr noe, er hvem som finansierer den. En skole betalt av det offentlige er ikke privat enten det er staten eller private som driver den.

Lenke til kommentar

Jeg må bare si det: Du har en nesten rørende naiv forestilling om hva liberalisme er.

Ad hominem-argument

Ingen av de store tenkere i liberalismen argumenterer som du gjør.

Hvordan argumenterer de?

Du er mer katolsk enn paven.

Ad hominem-argument

Du mangler forståelse av de helt grunnleggende ting om frihet og marked.

Jaha? Hva er det jeg ikke forstår?

Ingen frihet er ubegrenset.

Det har jeg ikke sagt. Det jeg har sagt er at min frihet slutter der din begynner.

Eiendomsretten er aldri total og betingelsesløs.

Stemmer. Jeg har ikke sagt dette heller, dermed må det jo være en stråmann?

En baker som nekter å selge til en befolkning rammet av hungersnød, blir en drapsmann om det medfører dødsfall.

Nei. En baker kan ikke styre hele markedet.

Hvem av oss som er virkelighetsfjerne er opp til leserne å avgjøre.

Hvem av oss som mangler forståelse også...

At alt står og faller på en baker, er så usannsynlig at det ikke er verd å ta i betraktning.

En landeier som nekter forliste passasjerer å ta seg inn på hans øy slik at de drukner, er en drapsmann i ethvert sivilisert sted på denne jord. Ingen ekte liberalist vil argumentere imot dette.

Nei. Derfor gjør ikke jeg det heller.

Se på denne. Se hele video-snutten:

Du argumenterer som om verden var bebodd av bare deg.

Jeg argumenterer som om verden er fult av grådige og egoistiske mennesker som kun tenker på seg selv og sine interesser. Og som om verden også er fult av mennesker som er det motsatte. Altså at verden består av svært mange som både er lik meg selv og ulik meg selv...

Prøv å ta med én person til i ligningen. Det kompliserer bildet såpass at regnestykkene dine mister sin gyldighet.

Her vet jeg ærlig talt ikke hva du snakker om. :) Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Les linken din selv før du poster den. Du kan ikke ha forstått innholdet. :)

Skatteflyktning er en av dem her inne som ser slike ting raskest, og som er raskest ute med å påpeke at denne logiske feilen blir begått av forumdeltagerne. Jeg setter faktisk pris på at han gjør det, da det gjør folk mer oppmerksomme på at de har gjort denne feilen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...

I disse dager når utdanningsnivået er på bunn. Hva er argumentene imot privatisering?

Klasseskiller sier APe mannen? Alle skal med andre ord utdannes til å bli idioter. Jo dummere folket er, jo færre problemer for eliten.

Snakket ikke demokratiets forfedre om den opplyste velger? Noe sier meg at det er et fåtall på stortinget som har lest politisk filosofi...

• Liker 3
Lenke til kommentar

I disse dager når utdanningsnivået er på bunn. Hva er argumentene imot privatisering?

Klasseskiller sier APe mannen? Alle skal med andre ord utdannes til å bli idioter. Jo dummere folket er, jo færre problemer for eliten.

Snakket ikke demokratiets forfedre om den opplyste velger? Noe sier meg at det er et fåtall på stortinget som har lest politisk filosofi...

Typisk "den" siden å ha et sykelig fokus på svakere elever. Jovisst ville det blitt større forskjeller med private skoler, da det ville gått prestisje i å la de flinke utvikle seg. Det er dog noe jeg ser på som et GODE heller enn et onde. Det er helt riktig å sette noen ressurser på å forhindre frafall, men ikke på en slik måte at de sterke holdes igjen, som jo er det som skjer i dag - spesielt i grunnskolen.

Private skoler ønskes velkommen av meg, men helst med sentrale læreplaner som angir kompetansemål med lengre mellomrom. Akkurat der er kanskje ikke dagens skole så ille, med tre/fireårsintervaller - med unntak av at det godt kunne vært ordnet annerledes på VGS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...