Gå til innhold

Debian 7.3 - treg disk og nett


petterg

Anbefalte innlegg

Det er visst enda flere merkverdigheter med denne maskina.

 

Spec er 8-kjerne amd, 32GB ecc ram.

Det skal ssd inn i den, men den ser ut til å ha forsvunnet i posten. Så jeg prøver meg litt med en 3TB sata. Tanken er at sata'n skal brukes som lagring, mens ssd'n skal brukes til VM'er.

 

Saken er at ytelsen på denne fysiske debianinstallasjonen er dårligere enn på en debian 6.noe jeg kjører virtuelt på en w7-host, på en pc fra 2005! (4GB ram, Intel D820 cpu, samme 3TB sata disk som på den nye pc'n.) Og her er disken i tillegg kryptert med truecrypt!

 

Jeg får f.eks. maks 95mbit nettverk uten noen vm'er kjørende. Det gjelder både på realtek og intel nettverkskortene.

Og diskhastighet i VM'ene ser ut til å stoppe på 60mbit med virtio, 10mbit med ide.

 

Switchen indikerer at interfacet kjører 1GB.

 

Til sammenligning, den virtuelle debian'en på den gamle pc'n klarer fint å ta i mot 400mbit over nett og skrive dette fortløpende til disk. 400mbit-grensen kommer av at det maks av hva routeren min klarer igjennom brannmur.

 

Hvor starter man debug?

 

Edit: for ordenskyld: KVM har kun tatt i bruk realtek-kortet.

Endret av petterg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer ikke å få helt sammenheng i det du skriver, så litt vanskelig for meg å se hvor skoen trykker. Det høres ut som nettverkytelse er rimelig klar synder, men om den kan forklare alt (eksempelvis hastighet på installasjon av programmer) må nesten du hjelpe til med å finne ut. Dersom du får 100Mbit når du skulle ha 1Gbit linje, så kan det være fullgod forklaring, og skyldes kanskje driver. Du kan teste nettet med iperf (kanskje det var det du gjorde?). Hvis du mistenker andre syndere vil jeg foreslå å bruke phoronix-test-suite på forskjellige deler av systemet for å avdekke eventuelle problemer.

Lenke til kommentar

Fant noe i dmsg....

root@deboct1:~# dmesg |grep error
[ 5.021058] hda_codec: cannot build controls for #0 (error -16)
[ 5.021553] snd_hda_intel: probe of 0000:01:00.1 failed with error -16
[ 6.200126] EXT4-fs (dm-0): re-mounted. Opts: errors=remount-ro

Hva betyr error -16?

 

hda hadde visst ingenting med disken å gjøre - det er lydkort. Om det funker eller ikke spiller jo ingen rolle

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å få helt sammenheng i det du skriver, så litt vanskelig for meg å se hvor skoen trykker. Det høres ut som nettverkytelse er rimelig klar synder, men om den kan forklare alt (eksempelvis hastighet på installasjon av programmer) må nesten du hjelpe til med å finne ut. Dersom du får 100Mbit når du skulle ha 1Gbit linje, så kan det være fullgod forklaring, og skyldes kanskje driver. Du kan teste nettet med iperf (kanskje det var det du gjorde?). Hvis du mistenker andre syndere vil jeg foreslå å bruke phoronix-test-suite på forskjellige deler av systemet for å avdekke eventuelle problemer.

 

Mye tyder på driverproblem ja, siden den stopper på nøyaktig like under 100mbit.

Programinstall er testet fra iso som installcd. Altså les og skriv på samme fysiske disk

Lenke til kommentar

Kjørte samme nettverkstest med en annen switch... samme modell men gammel firmware. Der får jeg 980Mbit på realtekkortet og 680mbit på intel. Dette er på hosten.

 

Andre maskiner har ingen forskjell i ytelse mellom de to switchene.

Det ser altså ut til å være noe så sært som kombinasjonen av debian 7.3 og den firmwareversjonen av switchen som ikke funker sammen. Det merkelige er altså at problemet oppstår på begge netverkskortene. Og ingen av kortene har det problemet i esxi.

 

I guest er det ingen forskjell med switchebytte. Der er det diskytelsen som begrenser.

Lenke til kommentar

Når det gjelder nettverksytelsen er det supert om du legger inn en bug hos debian. Vanskelig å si hvor mange som rammes, men det er uansett en alvorlig bug. Supert om du gidder teste med litt flere kjerner, eksempelvis installer kjerne fra testing og se om du fortsatt får råtten ytelse. Ideelt sett kan du kjøre en bisect å finne ut akkurat hvilken commit som må backportes for å fikse dette i 7.3.

 

Når det gjelder diskytelse må du gi mange flere detaljer før det er mulig å gjøre seg opp en mening. Eksempelvis:

-hvordan er native disk ytelse med debian på maskinen

-hvilket format bruker du på virtuell disk

-hvis du bruker virtio, har du sjekket at den funker

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...