SeaLion Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Nam, søte gode karameller. Så hvis denne typen karameller er gode, hvordan kan utrykket "å få seg en karamell" i betydningen å bli slått, å slå seg eller få et elektrisk støt, ha oppstått? Gode idéer for årsakssammenheng mottas med takk. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Jeg tror det har sammenheng med det som foregår når man lager karameller.Det varme sukkeret i pannen blir svært varmt, og plutselig kan det sprute opp ei boble som treffer hånda di, og jeg kan huske at da vi sniklagde knekk (karamell) i min barndom, så kalte vi det å få seg en karamell.Jeg kan forsikre om at det gjorde like vondt som å få strøm. Siden i livet koplet vi det å komme borti strømkontakter med det å få seg en karamell.Samme følelsen kan man også få om noen kliner til deg midt i trynet.Jeg er ikke sikker, men hva tror andre ? 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2013 Morsom forklaring! Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 En annen mulig forklaring: Hvis det egentlige uttrykket er "få seg en kilevink", kan det være at lavt utdannede personer har funnet det for vanskelig å uttale dette. I stedet har de gjort det til et slanguttrykk der kilevink ble byttet ut med karamell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå