Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til å oppgradere grafikk fra Sapphire HD 5970

1337acab

Anbefalte innlegg

Har hatt dette korte nå siden 2009 å tenkte å oppgradere da jeg merker det henger litt på bf4, men er ikke sikker på hvilket kort jeg skal ta, skal ikke ha 2 gpu er på korte, har sett på r9 280x men vet ikke om det blir nå stor forskjell med bare 1 kort...? Om dere hadde HD5970 å skulle kjøpt nytt hva hadde du handlet? hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn da har jeg bestilt sapphire radeon r9 290x så får håpe spillopplevelsen blir bedre har slitt med microstuttering endel på bf, men regner med det er crossfire som jør det.

Vær obs på at dette kortet blir meget varmt om det er referansekjøler.

Lenke til kommentar

Ville ikke anbefalt standard 290(x) til noen uten vannkjøler

Har hatt en sånn referanse kjøler før og aldri mer

Hei, vet ikke om korte har stock kjøler men iforhold til hd5870 som jeg hadde har dette korte 3 vifter det andre 1 å det bråker litt mere men drar lett ultra på bf4 med 70+ fps hele tden 1920 x 1080p litt rundt 50-70 fps i 1440p har ikke stilt noe på korte enda.

Endret av 1337acab
Lenke til kommentar

Hei, vet ikke om korte har stock kjøler men iforhold til hd5870 som jeg hadde har dette korte 3 vifter det andre 1 å det bråker litt mere men drar lett ultra på bf4 med 70+ fps hele tden 1920 x 1080p litt rundt 50-70 fps i 1440p har ikke stilt noe på korte enda.

Standard/ref kort har 1 vifte bak på kortet som blåser luften ut

Ubrukelig design, med mindre GPUen sitter helt bak på kortet..

Lenke til kommentar

R 9 290x og 290 er laget for å bli varme, husk dette folkens. Dem jobber alt dem kan for å nå 90 grader da dette er driftstemperaturen til korta.

Så ikke kom her og si at kortet blir veldig varmt, det er ikke varmt når det er driftstemperatur.

Men anyways. 3rd parts kjøler og du får lydnivået ned :)

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

R 9 290x og 290 er laget for å bli varme, husk dette folkens. Dem jobber alt dem kan for å nå 90-95 grader da dette er driftstemperaturen til korta.

Så ikke kom her og si at kortet blir veldig varmt, det er ikke varmt når det er driftstemperatur.

Men anyways. 3rd parts kjøler og du får lydnivået ned :)

Regner med det er derfor kortene throttler ned ytelsen når de når 90 grader..

Endret av Zpeed
Lenke til kommentar

Regner med det er derfor kortene throttler ned ytelsen når de når 90 grader.. idiot..

Det gjør ikke det nei. Slutt å snakk tull.

De throttler når de ikke klarer å holde seg på 95 grader lengre.

Og forresten, hvordan ville du ha lagd en Kjøler som dumper ALL varm luft på utsiden av kabinettet om du ikke hadde vifta bakerst?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det gjør ikke det nei. Slutt å snakk tull.

De throttler når de ikke klarer å holde seg på 95 grader lengre.

Og forresten, hvordan ville du ha lagd en Kjøler som dumper ALL varm luft på utsiden av kabinettet om du ikke hadde vifta bakerst?

Så de som vannkjøler de ned til 40 grader taper ytelse? tviler..

Hjelper jo ikke om den dytter ut all luft om den yter dårlig på full effekt

2 vifter kanskje?

Egentlig rart at de tviholder på designet når de får så mange klager hver eneste gang og aldri noe positivt..

Lenke til kommentar

Standard/ref kort har 1 vifte bak på kortet som blåser luften ut

Ubrukelig design, med mindre GPUen sitter helt bak på kortet..

Fortell meg hvorfor det hadde vært en fordel å montere vifta direkte over GPUen er du snill :)

Med kjølerdesignet til AMD slik det er nå ligger kjøleribba mest mulig sentrert over GPUen så varmen overføres best mulig til kjøleribba, logikken tilsier at dette bør fungere best.

Regner med det er derfor kortene throttler ned ytelsen når de når 90 grader.. idiot..

Det er fordi AMD prioriterte støynivå og strømforbruk over ytelse, forskjellige oppgaver vil skape forskjellig varmeproduksjon på GPUen og det er derfor praktisk å regulere klokkefrekvensen slik at den justeres ned når belastende programmering utføres på GPUen.

Ad hominem er forresten alltid kult å komme med :)

2 vifter kanskje?

Egentlig rart at de tviholder på designet når de får så mange klager hver eneste gang og aldri noe positivt..

Du vinner en del ytelse på å vannkjøle kortet, mye fordi kortet nå ikke blir hindret av en litt svak kjøler og enda mer fordi kortet nå skaper mindre varme.

Kjøleløsningen fra AMD er faktisk rimelig kraftig den når du tenker deg om, selv på bare 40% kapasitet klarer den å kvitte seg med 300W med varme til tross for at kjøleribba er omtrent like stor som standardkjøleren til Intel. Sist jeg så litt etter på kjølerne fra Nvidia og AMD virket det mest som om det var viftedesignet til Nvidia som er bedre enn AMDs, Nvidias vifte må faktisk kjøre fortere enn AMDs vifte for å oppnå samme luftflyt. Problemet er egentlig dimensjonene på utvidelseskort til dagens PCer, PCI-standarden var mest sannsynlig ikke tiltenkt utvidelseskort med en varmeproduksjon på over 75W.

• Liker 1
Lenke til kommentar

2 vifter kanskje?

Ved å vannkjøle kortet så kan jo kortet overklokke seg så mye det vil uten at det har begrensninger på temperatur. Mye ytelse å hente der.

En såkalt hårfønervifte er forskjellig fra alle tredjepartskjølere ved at den fjerner den varme luften, i motsetning til alle tredjepartskjølere som bare dumper 90% av all varmen tilbake i kabinettet.

Kjøler man flere skjermkort vil referansekjøler faktisk yte bedre nettopp pga dette.

Lenke til kommentar

Endrer hva jeg skrev. Personangrep er noe jeg ikke liker, men ble provosert.

Første du bør gjøre er å lese deg skikkelig opp. Driftstemperatur er hva kortet jobber seg opp til som her er 90-95 grader. Denne temperaturen prøver kortet å holde seg på hele tiden.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Bryr meg katta siden begge er elendig laget

Jeg leste overskriften, en stund siden jeg hadde svart på tråden.

Og så går jeg inn og dette er det første jeg ser, er personangrep og tilbakemeldinger om at andre er idioter fordi de ikke får med seg ting?

Referansedesign har som regel vifter som blåser varmluften ut bak kortet.

Og aftermarket kjølere har som regel vfter som blåser varmluften ut inne i kabinettet- disse er som oftest mest effektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...