robertaksland Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Selv om TS har kjøpt seg objektiv kan jeg jo få minne om at Sigma 17-50 2.8 OS nå er på tilbud til 2490 hos Fotovideo. Jeg kjøpte mitt til 3990 for litt over ett år siden og har vært svært fornøyd. Dette er et objektiv som er tett på Canons 17-55 på alle måter, men altså nå til langt under halve prisen. De som ser etter en rimelig oppgradering fra kit-objektivet bør kjenne sin besøkstid her. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Selv om TS har kjøpt seg objektiv kan jeg jo få minne om at Sigma 17-50 2.8 OS nå er på tilbud til 2490 hos Fotovideo. Jeg kjøpte mitt til 3990 for litt over ett år siden og har vært svært fornøyd. Dette er et objektiv som er tett på Canons 17-55 på alle måter, men altså nå til langt under halve prisen. De som ser etter en rimelig oppgradering fra kit-objektivet bør kjenne sin besøkstid her. Så bra, det var vel akkurat det svaret jeg var på jakt etter akkurat nå. Sitter på et Canon 350D og har et par objektiver til dette, men det objektivet som brukes mest er kit objektivet som fulgte med i sin tid. Mao det plastic-fantastic fra 2005-2006. Er nå (omsider) på jakt etter en erstatning, og har vurdert akkurat det objektivet, og ble veldig glad da jeg fikk epost om tilbud fra fotovideo i dag tidlig. Har også vurdert dette fra Sigma: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sigma/Sigma-24-70mm-F28-IF-EX-DG-HSM-NYTT%C3%85RSTILBUD-121916-p0000127056 , men har fått høre at det kan bli litt "trangt" med kun 24mm. Noen som har en formening om det er rett eller ikke, og hvilket av objektivene som jeg i så fall burde gå for ? Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Har også vurdert dette fra Sigma: http://www.fotovideo.no/foto/Objektiver/Sigma/Sigma-24-70mm-F28-IF-EX-DG-HSM-NYTT%C3%85RSTILBUD-121916-p0000127056 , men har fått høre at det kan bli litt "trangt" med kun 24mm. Noen som har en formening om det er rett eller ikke, og hvilket av objektivene som jeg i så fall burde gå for ? Jeg bruker Canon sin 24-105 f/4 L på min 7D, veldig bra allround-objektiv, men er veldig glad jeg har en Sigma 10-20mm i tillegg (og nå en helt nyinnkjøpt Sigma 18-35 f/1.8). Så ja, for min del er 24mm litt trang, spesielt til landskapsbilder. Endret 4. januar 2014 av awesnes Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 24-70'en har ikke billedstabilisator, og er beregnet til fullformat. Det er og større og tyngre enn 17-50. Det blir akkurat som du har hørt litt i trangeste laget på 350D med 24mm. Sett normalzoomen din på 24mm og se omdu ville vært fornøyd med om dette hadde vært det videste du kunne zoome ut til. 17-50mm er det brennviddeomfanget som føles riktig på crop-kamera, og billedstabilisatoren er veldig velkommen. Så med mindre du har tenkt å oppgradere til fullformat er det ingen vits i å kjøpe 24-70 vil jeg hevde. Nå er dog 350D begynt å dra på årene, og med sine 8 megapixler og maks iso 1600 er det ganske mye å hente på å oppgradere kamerahuset også. Kanskje den nye 100D vil falle i smak? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 (endret) Selv om TS har kjøpt seg objektiv kan jeg jo få minne om at Sigma 17-50 2.8 OS nå er på tilbud til 2490 hos Fotovideo. Jeg kjøpte mitt til 3990 for litt over ett år siden og har vært svært fornøyd. Dette er et objektiv som er tett på Canons 17-55 på alle måter, men altså nå til langt under halve prisen. De som ser etter en rimelig oppgradering fra kit-objektivet bør kjenne sin besøkstid her. Veldig godt tilbud! Til Canon og Nikon er dette et kjempeflott rimelig alternativ til den dobbelt så dyre Sigma 18-35, delvis på grunn av at stabilisatoren i noen situasjoner kan veie opp for mindre blender. Pentax og Sony får som kjent stabilisering med Sigma 18-35mm også og da "mister" 17-50-objektivet den ene av de to fordelene den hadde over Sigmaen. Den andre fordelen, pris, består. Endret 4. januar 2014 av Simen1 Lenke til kommentar
Izzien75 Skrevet 5. januar 2014 Del Skrevet 5. januar 2014 17-70 til sigma er ei veldig god linse, bruker/brukte den på 7D, har nå gått til innkjøp at Tamron 24-70 for bruk med 5D siden 17-70 er ei DC linse. Er det som utgjør den størtse forskjellen i pris om det er DC/DG EX/EF linser. om man har planer om å oppgradere til fullformat brikke i nermeste framtid er det i mine øyne bedre med EF.DG linser Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 24-70'en har ikke billedstabilisator, og er beregnet til fullformat. Det er og større og tyngre enn 17-50. Det blir akkurat som du har hørt litt i trangeste laget på 350D med 24mm. Sett normalzoomen din på 24mm og se omdu ville vært fornøyd med om dette hadde vært det videste du kunne zoome ut til. 17-50mm er det brennviddeomfanget som føles riktig på crop-kamera, og billedstabilisatoren er veldig velkommen. Så med mindre du har tenkt å oppgradere til fullformat er det ingen vits i å kjøpe 24-70 vil jeg hevde. i Nå er dog 350D begynt å dra på årene, og med sine 8 megapixler og maks iso 1600 er det ganske mye å hente på å oppgradere kamerahuset også. Kanskje den nye 100D vil falle i smak? Takk for et godt svar At 24-70 var fullformat hadde jeg ikke fått med meg. Jeg har ikke planer om å oppgradere til fullformat, så da er det lite vits å kjøpe det ja. 100D ser absolutt interessant ut! Jeg har ikke fått med meg at det ble lansert, men jeg har lest litt om det, og det virker som noe som kan passe meg (og konas) bruk. Jeg er bare halvveis gjennom testet hos dpreview, og så langt virker det lovende. Det jeg ikke helt klarer å få oversikt over er hvorfor 700D koster 1000kr mer. Så langt jeg kan se så er forskjellene: vridbar skjerm på 700D litt større batteri på 700D 700D er fysisk større og tyngre, men vil kanskje passe bedre i mine hender enn i konas, og motsatt Ellers ser det meste annet likt ut, stemmer det ? eller er det noen viktige ting jeg overser ? 17-70 til sigma er ei veldig god linse, bruker/brukte den på 7D, har nå gått til innkjøp at Tamron 24-70 for bruk med 5D siden 17-70 er ei DC linse. Er det som utgjør den størtse forskjellen i pris om det er DC/DG EX/EF linser. om man har planer om å oppgradere til fullformat brikke i nermeste framtid er det i mine øyne bedre med EF.DG linser Har kikket på 17 - 70 også, men jeg liker fast F2.8 på 18 - 50, og er litt usikker på om jeg kommer til å "savne" 50->70mm spennet. Takk for et godt forslag uansett Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Vender tilbake til denne tråden bare for å nevne at jeg kjøpte meg Sigma 18-50 da det var på tilbud, og er veldig fornøyd med det! Blir skarpe fine bilder, og opplever det også som enklere å bruke enn kit-objektivet. Riktignok ble det markant tyngere, men det var også forventet. Har i tillegg gått to runder med kurs hos FotoVideo og fått lært litt om hvordan jeg skal bruke kameraet, og fått blåst nytt liv i foto-entusiasmen Ser også at det vil være mye å hente på å oppgradere kamerahuset, så jeg får ta en runde der og se hva som finnes. Har kikket litt på 100D og det frister Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Vender tilbake til denne tråden bare for å nevne at jeg kjøpte meg Sigma 18-50 da det var på tilbud, og er veldig fornøyd med det! Blir skarpe fine bilder, og opplever det også som enklere å bruke enn kit-objektivet. Riktignok ble det markant tyngere, men det var også forventet. Har i tillegg gått to runder med kurs hos FotoVideo og fått lært litt om hvordan jeg skal bruke kameraet, og fått blåst nytt liv i foto-entusiasmen Ser også at det vil være mye å hente på å oppgradere kamerahuset, så jeg får ta en runde der og se hva som finnes. Har kikket litt på 100D og det frister Regner med at du kjøpte 17-50, da 18-50 er en gammel modell. Gratulerer med godt objektiv, fotograferingsteknikken blir straks mer interesann når man har godt spillerom på blenderen også. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 6. februar 2014 Del Skrevet 6. februar 2014 Det er selvfølgelig snakk om 17-50 F2.8 ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå