raym123 Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Hei. Driver å vurderer en MacBook pro retina med ssd disk. Har hørt at jo raskere disken er jo fortere ergår den i stykker? Myte eller fakta? Vil høre hva deres erfaring er, hvis dem har lett for og ryke etter en stund så er det kjipt å sende den inn til Apple, da er det kanskje bedre å velge macmini eller en MacBook med spinnedisk? Vet om en som har hatt stasjonær pc med Intel ssd, 2 stk har blitt ødelagte på 2 år, det har vært montert i stasjonær acer, sittet veldig nærme cdromen, mulig dem har blitt ødelagte pga varmeutviklingen? Takker for svar Lenke til kommentar
johanf Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Jeg har en maskin med en SSD i, som har gått uten problemer i over 2 år. Dette er da en Samsung-disk. Jeg ville ikke kvidd meg for å kjøpe en maskin med SSD. Hvis pengene strekker til, kjøp en maskin med 256 GB SSD eller mer. Jeg mener å ha lest at større disker varer lengre enn mindre, selv om levetiden i dag er lengre enn normal levetid til selve maskinen. Also, hvis du kjøper Apple Care (dyr forsikring?) til maskinen din, har du full garanti på den i 3 år. Hvis det skjer noe med disken om 2 år og 11 måneder, bytter de disken for deg, uten å spørre. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Also, hvis du kjøper Apple Care (dyr forsikring?) til maskinen din, har du full garanti på den i 3 år. Hvis det skjer noe med disken om 2 år og 11 måneder, bytter de disken for deg, uten å spørre. Er det noen som helst grunn til at det ikke skulle dekkes av vanlig fem års reklamasjonsrett ihht. forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. desember 2013 Del Skrevet 27. desember 2013 Nei, men da slipper du uansett å krangle med leverandør og i verste fall på avslag på reklamasjon. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Hvis de ikke overholder den lovpålagte reklamasjonsretten så bør man vel styre unna helt, etter min mening, forøvrig ikke min erfaring at det er vanskelig å reklamere på Apple-produkter. Pointet med Apple Care er vel først og fremst telefonsupporten? Sjansene for defekt disk er i utgangspunktet svært liten, og så skal det i tillegg inntreffe at man ikke får anerkjent lovpålagt reklamasjonsrett oppå der, før man får utbytte av Apple Care i en sånn feilsituasjon. Mest sannsynlig penger ut av vinduet etter mitt syn, men hver sin lyst, telefonsupport kan jo være nyttig, men de kan uansett ikke fjern-heale disken i en feilsituasjon :o) Lenke til kommentar
Munty Skrevet 29. desember 2013 Del Skrevet 29. desember 2013 Interne disker i maskinen er dekket av 5 års reklamasjonsrett, og eksterne disker har 2 år. Om det skulle skje en uforskyldt skade innen gitte tidsrammer vil du få full reparasjon helt kostnadsfritt. Apple er her nødt til å følge norsk forbrukerkjøpslov som alle andre, og de er etter mine erfaringer ikke vrange som mange mener. Levetiden på SSD kontra HDD varierer innen bruksområdet. I en bærbar maskin er jeg helt sikker på at en SSD vil vare lenger enn en HDD på grunn av frakting, bevegelser og andre fysiske ytre påvirkninger. Om diskene derimot hadde ligget helt i ro i perfekte omgivelser så vil jeg tro HDD'en vinner over en gjennomsnittlig MLC SSD. Jeg ville aldri valgt noe annet enn en SSD i en bærbar maskin. HDD er til masselagring og SSD er til programmer og operativsystem. Husk nå for all del å uansett ta backup av informasjonen du har på maskina, SSD eller HDD. Den dagen noe kræsjer er du sjeleglad for å ha tenkt litt i forveien! Lenke til kommentar
quantum Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Interne disker i maskinen er dekket av 5 års reklamasjonsrett, og eksterne disker har 2 år. O Hvor har du dette fra? Det gir lite mening iom at det stort sett er snakk om samme hardware. Lenke til kommentar
Microguy Skrevet 2. januar 2014 Del Skrevet 2. januar 2014 Jeg hadde gått for SSD. Raskere og (vertfall for meg) større sjanse for å overleve. Om du mister en datamaskin i gulvet, kan du ødelegge en HDD. En SSD har ikke noen bevegelige komponenter som kan bli skadet ved bevegelser eller slag slik som en HDD. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 15. januar 2014 Del Skrevet 15. januar 2014 Ser at tråden er noen uker gammel og at TS ikke har svart. Uansett så er SSD nå blitt "vanlig" unntatt de billigste maskinene. Problemet med SSD i Mac har tidl. vært at kun Apple sine disker er godkjent og støtter TRIM-funksjonen i OSX (operativssytem). Dette kan likevel aktiveres med TRIM Enabler (omdiskutert program). Hvor vidt dette fortsatt er tilfelle på dagens Mac-er med Mavericks har jeg ikke undersøkt. Gode SSD-er fra kjente leverandører bør ikke skape problemer. De som følger med nyere Mac-er bruker PCIe-grensesnitt, noe som gir meget gode hastigheter. Alle kan være uheldige og det er som oftest disse som roper høyest. Selv har jeg hatt en Kingston HyperX i et par år uten problemer. Yter fortsatt godt i selvbygd maskin med Windows. Har hørt at jo raskere disken er jo fortere går den i stykker?Myte eller fakta? Myte! Mulig vedkommende som sa dette tenkte på hvor fort platene spinner i en harddisk. Det er ingen bevegelige deler i en SSD. De er derfor helt stille og tåler mer enn en HDD. Både når det gjelder vibrasjon og varme. TL;DR Gå for SSD i din nye Mac og ikke vær bekymret for levetiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 17. januar 2014 Del Skrevet 17. januar 2014 Min macbook Pro fra mid 2010 har SSD, merker ingen forskjell. funker som ny Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå