Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Acer-pc fryser plutselig

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Acer Aspire 105 stasjonær pc:

• 3.4 GHz AMD A10-5700 prosessor
  • AMD Radeon HD 8470 med 2 GB dedikert minne
  • 16 GB minne og 2 TB (2000 GB) lagringskapasitet
  • windows 8.1

De siste to ukene har den plutselig fryst gjentatte ganger. Skjermbildet fryser, og strømmen forsvinner i tastaturet og musa. Høres også ut som om noe stopper opp, kanskje harddisken? Eneste som funker er å holde inne power-knappen i 5 sek. Oppstarten er vanligvis normal, men noen ganger fryser den etter 10 sek, andre ganger etter noen minutter. Har prøvd å kjøre recovery, men da stopper den midt i prosessen.

Dette skjer hver eneste gang, med mindre jeg rekker å starte Spotify! Så lenge jeg rekker å starte opp musikk og kjører det i bakgrunn, så funker pc'n. Men kutter jeg Spotify, fryser den etterhvert igjen.

Jeg har ikke endret noen prg eller slikt som jeg kan huske, og etter det skjedde de første gangene har jeg oppdatert alt av drivere. Bytta virusprogram også, ingenting hjelper. Tempen er lav, og windows sin analyse av diskene sier at alt er bra. Har googla masse også...

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nede i høgre hjørne på skrivebordet høgreklikk strømikon. Velg Strømalternativer og dermed høy ytelse. Og da går maskinen (forhåpentligvis).

Så høgreklikk flagg nede i venstre hjørne og velger kjør.

I vinduet skriv cleanmgr og ok, velg C: i neste vindu og ok.

Nå følger du instruksene, haker i vei og renser maskinen.

Gjenta hele prosessen flere ganger så du får renset system også.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Ok, skal prøve å få kjørt noe fra en annen disk, noe Linux vil vel sikkert gjøre samme nytten? Tror jeg har en minnepenn liggende et sted med det. Håper det ikke er noe hw-feil. Alt fungerer helt topp så lenge det er musikk som spiller i bakgrunnen, synes det er veldig rart.

Lenke til kommentar

Fant ikke den Linux-minnepennen, så før jeg lasta ned en ny, måtte jeg bare prøve recovery-modusen i windows igjen for n'te gang, med et ørlite håp om det skulle funke. De andre gangene har den stoppet ved omtrent 20% fullført, nå klikka den først på 85%. Framgang...!;) Hvis jeg starter med "avansert" oppstart, for å kjøre i sikkerhetsmodus, så henger den seg allerede i den menyen.

Nå tar jeg backup, så blir det nye forsøk.

Lenke til kommentar

Var ingenting rødt eller feil jeg kunne se der heller, så ut som alt funka. Prøvde å legge inn windows på nytt, men det klarte den ikke å fullføre, så nå vil ikke dritten starte i det hele tatt... henger seg 20 sek inn i oppstarten. Så det ser ut som Acer får fikse det for meg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...