Toane Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 (endret) Hei! Det har seg slik at jeg har arvet en tomt på Nærbø som er ganske stor. Her befinner det seg allerede 1 leilighet, og det er plass til mange flere. Jeg har også arvet noen aksjer som ligger rundt 700 000,-. Jeg lurer da på hva som ville vært det lureste når vi tenker på å gjøre disse pengene om til mer penger. Jeg har vurdert det å låne mer penger fra banken slik at jeg kan bygge 4 nye leiligheter siden jeg allerede har tomt og lurer på om dette hadde vært en god ide? Jeg har tenkt å bli petroleumsingeniør, noe som kanskje kan bidra til å betale ned dette lånet. Hva synes dere om denne ideen? Kom også gjerne med andre forslag til hvordan jeg kan bruke denne tomten og disse aksjene til å gi mer tilbake enn det de nå er verdt. Takk på forhånd! Endret 10. april 2015 av Hårek Lagt inn slettet innhold Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Alltid litt risiko ved å ta opp lån og bygge. Ville vurdert å selge alt som det er. Penger vil det uansett ikke være mangel på hvis du får jobb som petroleumsingeniør. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Jeg ville aldri solgt alt, hovedgrunnen er at jeg ikke har noe tro på kontanter. Etter å ha lest utallige bøker har jeg kommet fram til at det er aksjer og eiendom som er tingen. Viktigste er selvfølgelig at du har nok tid til studier. Mest sannsynlig ville jeg gjort noen kalkulasjoner for å sjekke muligheter for en andre utleieleilighet. Selvfølgelig en maksimering med mulige leieinntekter mot enhetsstørrelse. Uansett så antar jeg at disse aksjene og utleieleiligheten utgjør nok penger til at du kan leve på det. Jeg vil tippe rundt 28kkr på aksjer og kanskje rundt 70-100kkr på leiligheten. Dermed ser jeg ingen grunn til å selge når du ikke trenger pengene. 1 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 26. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2013 (endret) Takk for svar! Jeg kommer nok ikke til å selge fordi det jeg prøver på er å ha en stabil ekstrainntekt hver måned som f.eks kan komme fra leiligheter. Du har helt rett, jeg kan allerede bare bruke den leiligheten jeg har og akjsene jeg har til å leve på. Jeg har ingen erfaring når det kommer til lån og slikt og lurer derfor på om følgende ide kan la seg gjøre: Låne nok penger til å bygge 4 leiligheter på tomten. Anta at dette er rundt 8 millioner med 3.5% rente. Bygger da 4 leiligheter og bruker inntekten fra leilighetene til å betale ned lånet i løpet av 10-15 år. Etter disse årene vil jeg da ha en stabil inntekt fra 5 leiligheter på 40k-50k i måneden. Jeg har ikke regnet veldig mye på det og har heller ikke noe erfaring til å vite om det kan la seg gjøre. Kom gjerne med innspill! Endret 10. april 2015 av Hårek Lagt inn slettet innhold Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 (endret) Hvem tror du vil gi deg 8 mill med 3.5% rente? Hvordan skal det betjenes mens du bygger? Hvor får du tallet 8 mill fra? Har du noen kompetanse på utbyggingsvirksomhet? For min del virker dette som et høyrisikoprosjekt som kommer til å kreve veldig mye av en student. Jeg ville sterkt vurdert å heller selge både aksjer og tomt med leilighet, og heller kjøpt meg en stor leilighet eller enebolig på studiestedet og leid ut 50% av den. Da kan du fokusere på å være student, samtidig som du lever veldig behagelig og får god avkastning på pengene. Oppsiden er ikke fullt så stor, men risikoen og innsatsen vesentlig mindre. Endret 26. desember 2013 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
Toane Skrevet 26. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2013 (endret) Takk for svar. Som sagt så har jeg ingen kompetanse. Derfor, hvis du har, kan du gi meg noen reelle tall som lager mer mening. Disse planene har jeg egentlig ikke tenkt å gjøre noe med før jeg er ferdig med å studere. Jeg vil bare få en oversikt over hvilke framtidsplaner jeg kan vurdere. Endret 10. april 2015 av Hårek Lagt inn slettet innhold Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Men da sitter du der uten avkastning i en del år, hvilket gjør potensiell avkastning enda lavere. En krone tjent nå er mer verd enn en krone tjent i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg