Gå til innhold

Rentefradrag

knipsolini

Anbefalte innlegg

Jeg fant ikke en passende tråd å spørre, så jeg startet opp en ny tråd.

Jeg er student, og har hatt en lav inntekt dette året, 60-70 000 kr brutto, sett bort i fra studielån. Jeg har hatt boliglån siden mai, og har betalt 36 000 kr i renter. Den lave lønnsinntekten min gjør at jeg i følge skattekalkulatoren til skatteetaten skal betale kun trygdeavgift, ikke alminnelig skatt på inntekt, og at jeg ikke får noe fradrag for rentekostnadene mine. Spørsmålet mitt er om rentefradraget ikke gjelder for trygdeavgiften, og hvor høy inntekten min må være før jeg får skattefradrag på rentekostnadene mine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg betaler trygdeavgift, og det er jo en skatt?

Jeg er over frikortgrensen, jeg betaler skatt. Om jeg setter inn 20.000kr på BSU får jeg fullt skattefradrag. Så er det noen som vet hvor høy inntekten må være før man får rentefradrag?

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Rentefradrag gis kun på skatt til kommune, fylkeskommune og den såkalte fellesskatten. Denne er på 28 % totalt (ofte også kalt alminnelig skatt). Skatten kommer også bare på det som kalles alminnelig inntekt, som er inntekt minus personfradrag. På trygdeavgift finnes det ikke fradrag, her skatter man i utgangspunktet fra første krone.

Endringen til at kun skatt til kommune, fylkeskommune og fellesskatten er med i fradragsgrunnlaget kom tidlig på 90-tallet. Før dette kunne man faktisk ha effekt slik at skattereduksjon betalte 40 - 50 % av rentekostnadene. Gjaldt da klart personer med høy inntekt og høy marginalskatt. Dette ble vurdert som usosialt, og en samfunnsmessig lite effektiv måte å gi skatterabatt på, så reglene ble endret slik at uansett inntekt (så lenge den en høy nok til å gi alminnelig skatt), så gir renter en "skatterabatt"/effektiv reduksjon av skatt på 28 %.

Du må ellers ha en inntekt på omtrent 150 000 kr for å få fullt utbytte av rentefradraget ditt. Du begynner å få alminnelig skatt ved ca 79 000 kr, og da begynner rentene å få skattemessig effekt. At det ikke blir skatt på alminnelig inntekt før dette skyldes to stk fradrag, nemlig minstefradraget på 40 % (min 31 800 og maks 81 300), samt personfradraget på kr 47 150. Disse to tilsammen blir 78 950, og du har ingen skatt under dette beløpet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Betyr det at jeg får fullt utnytte av skattefradraget fra BSU, uavhengig av andre fradrag, så lenge inntekten er høyere enn 56 000 kr (som gjør at man må betale en trygdeavgift på 4000 kr)? Før Bolson ga en oppklaring trodde jeg at rentefradraget fungerte på samme måte som skattefradraget ved BSU, og at min lave inntekt ville gjøre at jeg fikk noe mer skattefradrag ved å fylle opp BSU før jeg kom ut i full jobb. Men da er det vel bare å fortsette å fylle opp BSU de siste årene av studiene?

Lenke til kommentar

Ja, BSU vil gi effekt, i og med at det er et fradrag i selve skatten og ikke en fradrag i inntekt.

Så med 70 000 kr i inntekt vil man faktisk få effekt av full BSU-sparing, dvs maks skattefradrag på 4 000 kr

@Arne:

Det finnes et unntak til - det er om man har inntekt eller formue som også beskattes i et annet land. Dette for å unngå dobbelt beskatning. Har neppe betydning her.

Endret av Bolson
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt boliglån siden mai, og har betalt 36 000 kr i renter. Den lave lønnsinntekten min gjør at jeg i følge skattekalkulatoren til skatteetaten skal betale kun trygdeavgift, ikke alminnelig skatt på inntekt, og at jeg ikke får noe fradrag for rentekostnadene mine. Spørsmålet mitt er om rentefradraget ikke gjelder for trygdeavgiften, og hvor høy inntekten min må være før jeg får skattefradrag på rentekostnadene mine.

Jeg mener du kan fremføre "ubenyttet rentefradrag" i 5 år slik at du kan få ditt rentefradrag senere.

Lenke til kommentar

Hvis du har negativ "alminnelig inntekt" etter alle fradrag utenom personfradraget er trukket fra, så kan du fremføre dette underskuddet til fradrag senere år -men merk at personfradraget (på 47.150kr, ref. innlegg #4) da "forsvinner". Såvidt meg bekjent er det ikke noen annen regel enn denne som gjelder for fremføring av rentefradrag.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg lurte på akkurat det samme som trådstarter, men nå som det er oppklart har jeg da et nytt spørsmål:

Da jeg ser dere snakker om å fremføre rentefradag, hvordan går man frem da?
I mitt tilfelle har jeg betalt 76200kr i renter i 2013, og samtidig hatt en inntekt på 149500.

Dette vil da gi meg et minstefradrag på 40% av 149500 = 59800.

Personfradrag på 47150.

Skal da skatte av:

149500 - 59800 - 47150 = 42550.

Skal da skatte 28% av 42550 = 11914.

Og 7.8% av 149500 = 11661

Jeg kan skrive av:

28% av 76200 = 21336.

Bsu = 4000

Det jeg lærte av dere over her er at man ikke kan skrive av Trygdeavgiften.

Bsu kan jeg skrive av på trygdeavgiften så den vil da bli 11661 - 4000 = 7661

Så kan jeg også skrive av 21336 fra de 11914 kronene.

Så her er da spørsmålet: 21336-11914 = 9422kr. Disse får jeg ikke brukt, hvordan overfører jeg dette senere år? Hadde vært greit om noen så kjapt over regnestykket mitt, da jeg akkurat har begynt å sette meg inn i skattesystemet.

Lenke til kommentar

Som jeg var inne på i forrige innlegg, så er det såvidt jeg vet ikke mulig i ditt tilfelle.

Regnestykket ditt, med å gange gjeldsrenter med 28% og trekke dem fra i utregnet skatt stemmer forsåvidt (dvs, det gir akkurat samme resultat, se fotnote med stjerne lenger ned...), men det vanlige er å trekke fra 100% av gjeldsrentene i inntekten, før man ganger med 28% for å finne skyldig skatt.

Regnet på den vanlige måten blir det slik:

Inntekt: 149.500,-

-Minstefradrag: 59.800,-

-Renter: 76.200,-

="Alminnelig inntekt": 13.500,-

Det er dette inntektstallet som fremkommer på selvangivelsen, og i skattelistene. Hadde det blitt et negativt tall allerede her, så kunne du trukket det fra neste år.

trekker Skatteetaten fra personfradraget, men bare ned til 0kr. 33.650kr* (det av 47.150 som overstiger 13.500) av personfradraget ditt "forsvinner" rett og slett, og det kan dessverre ikke fremføres til senere år. Ordlyden som står i regelverket (har ikke link her og nå) er sånn omtrent (fritt etter hukommelsen) slik:

"Personfradraget kan ikke redusere alminnelig inntekt lavere enn 0."

*) og 33.650kr x 28% blir 9.422kr, altså akkurat samme tall du selv regnet ut på den andre måten.

Du vil, som du selv har regnet ut, ende med å betale 28% skatt av 0kr, og trygdeavgift på 11.661kr - BSU 4.000kr = 7.661kr i skatt, pluss evt. formuesskatt.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utregningen din blir feil. Eneste kriteriet for mulig overføring til neste år er at den allminnelige inntekten blir negativ, dvs som følger.

- Dvs du har en inntekt på kr 149 500

- Minstefradrag er på kr 59 800

- Din alminnelige inntekt før andre fradrag er da på kr 89 700

- Ditt rentefradrag er på kr 76 200

- Dvs din alminnelige inntekt er på kr 13 500 kr

Men personfradraget gjør at alminnelig inntekt opp til 47 150 har null i alminnelig skatt. Dette er nemlig ikke et fradrag i seg selv, bare en grense hvor inntekter opp til ikke skattlegges med alminnelig inntekt.

Du har altså ikke negativ alminnelig inntekt og således ikke noe å overføre.

BSU har ellers den virkningen du har regnet deg til.

Bruk kalkulatoren her, http://www.skatteetaten.no/upload/Applikasjoner/Enkel2013_20130107.htm, så ser du at min utregning stemmer.

Ellers er det slik at om man får negativ alminnelig inntekt, så skal den faktisk automatisk komme med på den forhåndsutfylte selvangivelsen neste år.

Edit: Inge Rognmo var før meg med samme svar.

@mobile999:

Fremføring av ubenyttede rentefradrag gjelder selskaper.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...