Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell trimming av turbomotor


Endre999999

Anbefalte innlegg

Hei.

Si at en har en 1.8 T som yter typisk ca. 180 hk.

Når jeg da søker etter trimmemuligheter på google, får jeg kun opp chiptuning.
Greit nok at det kanskje er den "enkleste" muligheten å få litt ekstra gamp i kjerra med, men hvilke "mekaniske" muligheter har vi.

Jeg vet jo også at hele motoren kan byttes ut i bedre deler, men nå tenker jeg på deler som kan byttes som vil gi en betydelig effektøkning, evt ekstradeler.

De eneste jeg kommer på er intercooler og downpipe. Kan noen med erfaring og kompetanse på området gi meg flere muligheter, gjerne med estimert effektøkning.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om gode gamle 1.8t fra vag så har du et hav av bolt-on muligheter. Selv om du sier du har googlet så ville jeg forsøkt litt til. Det finnes mer enn bare chip til disse.

 

Større turbo, større dyser, bedre grenrør, downpipes, større intercooler, alt dette for å kunne brenne mer bensin og luft.

 

Bundelen tåler ca 350hk mener jeg, skal du over det bør du bytte råder og stempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt, egentlig.

 

Blokka må "blueprintes" veiva må byttes med en som tåler juling, nye forsterkede lagere, råder, smidde stempler med senket kompresjon, ARP-bolter og toppakining i stål e.l. sammen med flowing av toppen, større ventiler , som også må være forsterket, ventilseter og masse annet. Så må du bytte grenrør så du kan sette på en større turbo, stor eksos(3 toms, minst), vet ikke om innsug takler sånn effekt, kanskje du må tenke på individuelle spjeldhus, større dyser som tåler masse trykk, turboplenum som takler økt ladetrykk. Ny motorstyring. Tilførselsystemet må også oppgraderes så det leverer nok bensin, eller hva du velger å kjøre på. Bensinpumper, bensinrør, retur. Så kommer jo alt som må til for å bruke effekten. Forsterket clutch, girkasse, mellomaksel, diffrensial, sviktaksler og mer til. Holder motorfestene? Kan være du må sveise nye, eller forsterke de som er der. Etter det kommer bremser og understell, om du noen sinne skal drømme om å få dette godkjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...