Gå til innhold

Jihadister taper statsborgerskapet sitt i Storbritannia

Burke

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10134281

Er ikke dette logisk? Når de drar ned dit for å kjempe MOT norske interesser bør de faen ikke få komme tilbake.

Hva er det med norsk lovgivning rundt statsborgerskap at du kun kan ha norsk, og at du må si opp ditt gamle? Jeg ser absolutt ingen fordeler med det. Flere land som feks. Australia oppfordrer jo folk til å ha dobbelt statsborgerskap.

Kan vi ikke bare sende ut møkka? Vi har ikke behov for dem og de utgjør en trussel for landet

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Det var visst veldig logisk for oss her i vesten å støtte jihaden til Bush og Blair - hvorfor er dette så farlig da?

Den ene sier "jihadist" og den andre sier "patriotisk frihetskjemper" - hvem skal bedømme dette?

Lenke til kommentar

Det var visst veldig logisk for oss her i vesten å støtte jihaden til Bush og Blair - hvorfor er dette så farlig da?

Den ene sier "jihadist" og den andre sier "patriotisk frihetskjemper" - hvem skal bedømme dette?

Det kan man jo godt si, men igjen er det forskjell på å reise i krig beordret av de folkevalgte og det å reise ut i en krig mot norske interesser.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det kan man jo godt si, men igjen er det forskjell på å reise i krig beordret av de folkevalgte og det å reise ut i en krig mot norske interesser.

Jeg vet jo det - det var bare et lite umiddelbart rant, på vegne av de som liksom skal være våre beste venner, og som ikke gjør annet enn å sy oss enda lengre inn i heksegryta "midtøsten". Hadde jeg selv hatt mine røtter derfra, er jeg ikke sikker på om jeg ikke hadde gjort det samme som disse som reiser ut for å kjempe for saken sin

Og når jeg ser ordene "norske interesser", lurer jeg på hvem sine interesser det nå egentlig er ..

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Ikke alle som støttet den heller. :)

Men nå kjemper jo ikke de akkurat i mot vårt samfunn heller.

Folket... Jihadisten er i mot vår måte å leve på, og i mot våre verdier. Mens det motsatte er tilfellet for den andre gruppen du nevner.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke alle som støttet den heller. :)

Men nå kjemper jo ikke de akkurat i mot vårt samfunn heller.

Nei, de kjemper kun for sin egen lille verden, og jeg er ikke sikker på at alle vi andre, så kalte "venner" får være med på den turen .. Er du helt trygg, hele tiden, på disse vennene våre?

Folket... Jihadisten er i mot vår måte å leve på, og i mot våre verdier. Mens det motsatte er tilfellet for den andre gruppen du nevner.

Jeg er også imot en god del av det vi holder på med her til lands - kort sagt; jeg stoler hverken på den ene eller den andre .., og har til gode å se en god grunn for å stole mer på den ene enn den andre

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke folk burde sendes tilbake fordi de ønsker å leve livet sitt på en måte som er annerledes enn den ''typisk norske'' måten å leve livet sitt på (hva nå det enn er.. kan noen fortelle meg det?), men hvis man skal erklære ''krig'' for å forandre landet man bor i så det blir likt landet man flyttet fra så får man faen meg bare flytte tilbake da?!

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke folk burde sendes tilbake fordi de ønsker å leve livet sitt på en måte som er annerledes enn den ''typisk norske'' måten å leve livet sitt på (hva nå det enn er.. kan noen fortelle meg det?), men hvis man skal erklære ''krig'' for å forandre landet man bor i så det blir likt landet man flyttet fra så får man faen meg bare flytte tilbake da?!

Folk skal selvfølgelig få leve som de vil, men når de velger å gå i krig for å skape ett drømmesamfunn som er den rake motsetningen til det norske, så ser jeg ingen grunn til at de skulle få komme tilbake hit.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg vet jo det - det var bare et lite umiddelbart rant, på vegne av de som liksom skal være våre beste venner, og som ikke gjør annet enn å sy oss enda lengre inn i heksegryta "midtøsten". Hadde jeg selv hatt mine røtter derfra, er jeg ikke sikker på om jeg ikke hadde gjort det samme som disse som reiser ut for å kjempe for saken sin

Og når jeg ser ordene "norske interesser", lurer jeg på hvem sine interesser det nå egentlig er ..

Ja vi kan være enig eller uenig i Norges kriger, men om man drar ut for å krige frem en islamiststat så mener jeg man bør bli i den staten, og ikke komme hit.

Norske interessert blir selvfølgelig veldig vagt, men en stat styrt av ekstreme islamister er i allefall ikke noe Norge ønsker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja vi kan være enig eller uenig i Norges kriger, men om man drar ut for å krige frem en islamiststat så mener jeg man bør bli i den staten, og ikke komme hit.

Norske interessert blir selvfølgelig veldig vagt, men en stat styrt av ekstreme islamister er i allefall ikke noe Norge ønsker.

Straks noen sier "islam", er det visst sånn for oss at ordet "ekstrem" følger helt naturlig, og den "sannheten" er jeg slett ikke med på. Vi var med på å rote det til, først i Afghanistan, så i Irak, og etterpå falt de andre som dominobrikker. Men fremdeles støtter vi de som faktisk er mest ekstremistisk, og det tas ikke med i oppsettet vårt. Jeg tenker på Saudi Arabia blant annet

Vi støtter akkurat hvem vi vil, alt etter hva som tjener våre interesser for egen lommebok

Lenke til kommentar

Folk skal selvfølgelig få leve som de vil, men når de velger å gå i krig for å skape ett drømmesamfunn som er den rake motsetningen til det norske, så ser jeg ingen grunn til at de skulle få komme tilbake hit.

Hva vil du gjøre med eventuelle boliger og andre eiendeler?

Lenke til kommentar

Er ikke dette logisk? Når de drar ned dit for å kjempe MOT norske interesser bør de faen ikke få komme tilbake.

Nei, det er alt annet enn logisk å påstå at der eksisterer noe slikt som "norske" interesser, til forskjell fra interessen til de som drar ned for å kjempe, eller interessen til visse politikere som kan sende folk ned for å kjempe på den annen side.

Slik er det vell ikke?

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-10-51 Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Så fordi vi opererer i Afghanistan er det greit at muslimer fra vestlige land drar ned og kriger i Syria?

De som kommer tilbake fra Syria er farlige mennesker hvor mange av dem kan ha begått grusomme handlinger. Jeg vil ihvertfall ikke ha dem her

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Så fordi vi opererer i Afghanistan er det greit at muslimer fra vestlige land drar ned og kriger i Syria?

De som kommer tilbake fra Syria er farlige mennesker hvor mange av dem kan ha begått grusomme handlinger. Jeg vil ihvertfall ikke ha dem her

Hvorfor fokusere på virkningene av selve årsaken, og ikke se på årsaken i det hele tatt?

Hva er en grusom handling?

Lenke til kommentar

Det hadde vel vært like greit om dere ikke opererte i Afganistan?

De som kommer tilbake fra Syria er farlige mennesker hvor mange av dem kan ha begått grusomme handlinger.

Det samme kan sies om de som kommer tilbake fra Afganistan. ;)
Lenke til kommentar

Det er strengt tatt kun om du er født med det. Ellers blir man som regel fratatt sitt norske dersom man får statsborgerskap i et annet land.

Jeg veit at man mister sitt norske, om man får et nytt. Kompisen min kom til norge som 10-åring. Han beholdte sitt gamle statsborgerskap, og fikk norskt i tillegg. Han ble faktisk tilkalt til førstegangstjeneste i hjemlandet da han var 18-19, men ble fritatt da han oppholdte seg i norge.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg veit at man mister sitt norske, om man får et nytt. Kompisen min kom til norge som 10-åring. Han beholdte sitt gamle statsborgerskap, og fikk norskt i tillegg. Han ble faktisk tilkalt til førstegangstjeneste i hjemlandet da han var 18-19, men ble fritatt da han oppholdte seg i norge.

De har vel sluttet med dette i Norge nå, altså å gi mulighet for dobbelt statsborgerskap.

Vet ikke helt hvordan reglene er, men har en kompis som er født og oppvokst i USA, men flyttet til Norge som tenåring og har lenge hatt to pass, men han måtte velge nå. Mulig det er fordi han flyttet til Sverige, ikke vet jeg.

Sånne mennesker som reiser til utlandet for å krige som jihadister, bør fratas det norske statsborgerskapet, dersom de har flere. Har de bare norsk bør de nektes alt som er av støtteordninger til de har kommet tilbake til landet og en god periode til.

Det er ikke et godt argument at man føler man må hjem å kjempe. Får du norsk statsborgerskap, bør Norge være det landet du kjemper for, og ikke kjemper imot. Liker det britene gjør angående dette.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...