Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har politiet lov til å stenge en vei?

Runar500

Anbefalte innlegg

Dette er jo igrunn en fillesak, men jeg blir igrunn litt nyskjerrig på hvilke lover våre tjenestemenn forholder seg til noen ganger..

Here it goes:

Igår (Julaften) stengte politiet veien 200 meter fra min destinasjon, og omkjøring ville tatt meg ca 30 minutter. Årsaken til at de stengte veien var "frykt for at et tre skulle blåse ned".

Om jeg vil, kan jeg ta på meg en wingsuit og hoppe ut bratte fjellskrenter i dette landet, men jeg er forbudt ved lov (?) å passere et tre som "kanskje vil ramle"?

Jeg er takknemmelig for at politiet er bekymret for meg, og de måtte gjerne gi meg en advarsel om det skumle treet, men retten til å selv utsette meg for faren for å kjøre forbi denne 20 cm tykke tørrgrana, har jeg ikke den som borger i Norge?

Jeg bare lurer..

Thanx..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig vtrl. § 9 er aktuell

Politiet kan regulere trafikken slik forholdene i hvert enkelt tilfelle krever det, og kan herunder fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7 og 8. Politiet kan også som ledd i trafikkregulering helt eller delvis sperre en vegstrekning for et kortere tidsrom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg tror nok Nik0 treffer med sine antagelser, paragraf 9 ser ut til å være nok en charte blanche for "utøvende myndighet" til å gå rundt de normale prosedyrer med å først skaffe seg vedtak, så stenge..

Tenker med gru på hva vestlendingene må oppleve av politisperringer på dager hvor det blåser litt, den vinden vi hadde i Osloområdet på Julaften er vel dagligdags langs kysten?

"Fare for liv og helse"? En 20 cm tørrgran anser ikke jeg som SÅ farlig, men som fotfolk må vi vel bare innfinne oss med hva politiet bestemmer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...