Dadaisme Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Hei Jeg har tenkt å kjøpe meg en SSD, og synes Samsung 840 EVO 250 ser ut som et godt alternativ innenfor budsjettet. Jeg tenkte imidlertid på å kjøre en dual boot med linux og windows (windows trengs dessverre fremdeles til en del spill), og da dukker det raskt opp et par spørsmål. Det første er om dual boot sliter mer på disken enn å bare kjøre ett OS. Linux er jo til tider ganske hardt på oppdateringene helt på egen hånd, men dersom man har to OS-er som bruker plass, vil det jo gjerne være en del mer aktivitet? Det andre er hvordan det blir med det "turbo write"-styret som HW beskriver i sin test av 500gb-utgaven: Hvis en del av disken er satt av til kjappere og mer varige minneblokker, vil denne da holdes utenfor en partisjonering av disken, eller vil den kun komme til anvendelse i det ene OS-et? Noen andre spørsmål er om dere tror man kan regne med at SteamOS/box kommer til å føre til at flere og flere spill også fungerer på Linux? Eventuelt om Wine funker godt nok til at jeg bare kan droppe windows helt, selv om jeg skulle ha lyst til å spille nyere og mer krevende spill? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Dual boot vil ikke slite mer på SSD'en enn et OS da du kun har et OS aktivt av gangen, det andre OS'et, Windows eller Linux, vil ikke gjøre noen ting da du ikke kan bruke to OS'er på samme tid ved dual boot. Jeg har kjørt triple boot i lengre tid, og har dual boot på laptopen, Windows 8.1 og Kubuntu. Slik jeg skjønner det, så er det "turbo-write" opplegget en egen "partisjon" og skal kunne anvendes i både Windows og Linux, hvis Linux støtter dette da, det har jeg ikke sjekket. Jeg vil anbefale deg å ikke legge Grub på boot partisjonen til Windows, lag en boot partisjon for Grub, altså lag en \boot partisjon, en swap og root partisjon. Deretter legger du Linux til i Windows sin boot loader ved hjelp av EasyBCD 2.2. Det vil nok komme flere spill til Linux etter hvert, om Wine funker godt nok til spill vet jeg ikke da jeg ikke har prøvd dette enda. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Og for de som tror at Rapid dram caching hjelper: Det hjelper ikkje en dritt Dog man får mye tall i noen benchmarks http://techreport.com/review/25282/a-closer-look-at-rapid-dram-caching-on-the-samsung-840-evo-ssd Lenke til kommentar
Dadaisme Skrevet 26. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2013 Mange takk for svar! Det jeg tenkte på med slitasjen var vel mest det at dersom jeg i løpet av en dag skulle komme til å bruke både windows og linux, så vil begge ha behov for å kjøre sine oppdateringsprosesser, eventuelt at de vil akkumulere oppdateringer etterhvert hvis det går en stund mellom hver gang jeg bruker dem, slik at den totale aktiviteten vil være høyere med to OS enn med ett, men det kan vel kanskje være slik at det likevel er lavt nok til at disken holder "lenge nok"? En annen ting er at jeg lurer på hvor "fysiske" partisjoner og lignende er på en SSD; vil ikke ting ligge litt hulter til bulter uansett? Uansett: Man får vel en slags advarsel når den nærmer seg dårligere tilstand? En annen ting jeg har tenkt på er om jeg bør ha spillene fra Steam, eller i det minste DOTA 2, som oppdateres hele tiden, på en annen disk enn SSD-en? Jeg har det jo på en vanlig disk nå, og opplever ikke at det går tregt. Det at det tar et par sekunder å starte kan jeg leve med... men egentlig så er jo det jeg tenker på hvor lang levetid en SSD har, og der har jeg blitt litt mer beroliget ved å lese på nett siden jeg postet her. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 26. desember 2013 Del Skrevet 26. desember 2013 Du trenger ikke bekymre deg mye for mer slitasje på en SSD kontra "vanlig" HDD. Og levetid på SSD er ikke dårligere enn en "snurre" disk. Har hatt min 840 Pro i snart ett år, og ingen problemer så langt. Har hatt "snurre" disker som har tatt kvelden etter 4 måneder slikt sett. Har en Crucial M4 i laptopen, den er snart 2 år, og funker fjell enda. Det var en bruker her på forumet som kjørte utholdenhets test av SSD'er, og sjekker du siste posten hans i desember 2012 har en Crucial M4 kjørt i 9128 timer med konstant skriving, noe som vel tilsvarer 5 eller 6 år for en vanlig bruker, så levetid på SSD er ikke dårlig i det hele tatt. Vet dessverre ikke hva som har skjedd med BAT, ikke en lyd fra han siden da. Ikke som jeg vet da. SSD støtter vel S.M.A.R.T funksjonen, og har du for eksempel Crystaldisk Info, vil det gi deg hint om problemer med SSD'en. Og Samsung Magician vil også gjøre det. Personlig har jeg alle spill på et annet volum, et RAID6 oppsett, har kun OS og programmer på SSD'en. Lenke til kommentar
Dadaisme Skrevet 27. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2013 Ok, takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå