Gå til innhold

Blir jeg "lurt"? Geforce FX vs ATI 9200 atlantis

Lars73

Anbefalte innlegg

Hei

Har blitt anbefalt å kjøpe Gainward GeForce FX 5200 128MB DDR (749,- kr) til en pc som er ca. 4 år gammel.

Trenger å bytte ut mitt geforce mx kort bl.a for å klare "nye" spill.

Jeg ser at jeg for 100 kr. mer får dette kortet: Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR.

Hva ville ditt valg vært, og hvorfor? Hadde satt veldig stor pris på tilbakemeldinger. :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke noe krav å klare å kjøre de aller nyeste spillene. Uansett. Jeg tror jeg går for FX kortet. Det er det billigste, og jeg har fått inntrykk av at med 1 ghz pc, så er det uansett pc'n som vil være flaskehalsen. Med andre ord ATI kortet er ikke verdt de 100,- kr mer.. Takk for tilbakemeldinger...

Lenke til kommentar

Hei.

Etter et lite søk i databasen på Futuremark sin side under 3Dmark2001 ser det ut som om Geforce FX5200 får litt høvere poengsum.

Da har jeg i søket spesifisert en prosessor mellom 800-1000MHz uansett merke.

Der ligger de 10 høyeste poengsummene for et Radeon 9200 basert kort mellom 4917 og 4692.

De 10 høyeste på FX5200 er 6001 til 4986 poeng.

En del større spredning i poengsummene på FX5200 kortene dog.

Vet ikke hvor mye en forskjell på 1000 poeng utgjør i forskjellige spill, det er vel kanskje merkbart i en del.

Men når det gjelder prisen får du jo Radeon 9200 128Mb til under 600 i flere nettbutikker, og et FX5200 med 128Mb til rundt 700. Så det du oppgir er ikke helt riktig bilde når det gjelder pris.

Erfaringsmessig så gir vel kort basert på ATI sine brikker noe bedre kvalitet på selve bildet, så dette kan vel også taes i betraktning.

Personlig har jeg mest erfaring med ATI-baserte kort, og har ikke vært skuffet over de. Så jeg ville sikkert valgt det ut ifra mitt synspunkt.

MVH Jan Kåre

Lenke til kommentar
Er ikke noe krav å klare å kjøre de aller nyeste spillene. Uansett. Jeg tror jeg går for FX kortet. Det er det billigste, og jeg har fått inntrykk av at med 1 ghz pc, så er det uansett pc'n som vil være flaskehalsen. Med andre ord ATI kortet er ikke verdt de 100,- kr mer.. Takk for tilbakemeldinger...

Hvis prisen er grunnen til at du går for FX, så får du et PowerColor 9200 til noen få kroner mindre enn FX-kortet hos Komplett...

Lenke til kommentar

gå for gf4mx440 til 4-500kr.

Lenke til kommentar

gå for gf4mx440 til 4-500kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...