Gå til innhold

Japan vil droppe pasifistparagrafen i forsvaret. Hva mener du?

Japans påtvungne pasifistparagraf  

45 stemmer

1. 1. Bør Japan fjerne pasifistparagrafen?

• Ja
      39
    • Nei
      5
    • Ingen formening/vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Nå vil Japans statsminister Shinzo Abe fjerne pasifistparagrafen Japan ble påtvunget etter 2. Verdenskrig. Paragrafen tillater Japan å kun ha militære styrker til å forsvare landet. Dere kan lese om det her:

Hvor lenge skal Japan straffes for andre verdenskrig?

Japans statsminister mener tiden er inne for å kvitte seg med begrensningene i forsvarspolitikken som landet ble pålagt etter nederlaget i 1945. Ikke alle er enige i det.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Hvor-lenge-skal-Japan-straffes-for-andre-verdenskrig-7412134.html#.UrqzMfbKzIU

Så over til debatten: Mener dere at Japan kan fjerne pasifistparagrafen? Og bør de? Jeg mener klart ja! 2. Verdenskrig er for lengst historie selv om krigens hendelser fortsatt preger deler av verden og selv om Den kalde krigen som ble resultatet av 2. Verdenskrig også preger verden. Japan er politisk et vestlig land og som det bla. nevnes i artikkelen kan de bli en god motvekt mot Kina som stadig vokser. Personlig har jeg de siste årene bare ventet på at en ny kald krig skal starte og denne gangen tror jeg de to største rivalene blir USA som leder Vesten og Kina som leder Østen. Om dette skulle skje (og det er jeg 99,99% sikker på vil skje) er det viktig at alle vestligorienterte land står sterke både militært, økonomisk og politisk! Rent bortsett fra det hindres Japan i å gi viktige bidrag slik det nevnes ved starten av artikkelen. Hva mener dere? Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hva er poenget med å fjerne den? Dersom det stemmer at Japan bare skal ha innenlandsstyrker ser jeg ikke problemet med den paragrafen. :)

Lenke til kommentar

Les artikkelen så forstår du det. Det hindrer dem i mange aktive bidrag samt hindrer dem i å bli en motpol til Kina som bare blir mer og mer aggressiv i disse dager. Dessuten er det ingen vits i at de skal straffes i alle år det de gjorde under 2. Verdenskrig. Har Tyskland og Italia lignende sanksjoner mot seg etter alle disse årene?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Forsvarsbudsjettet til Japan er det sjette største i verden. De har et sterkt forsvar, som også kan brukes offensivt. Pasifistparagrafen hindrer dem å bruke disse styrkene i angrepskrig, som f.eks å støtte Sør-Korea i en eventuell krig mot Nord-Korea, ikke i anskaffelser av våpen som kan brukes offensivt. Og ja, jeg er helt enig i at denne paragrafen bør fjernes.

http://www.globalfirepower.com/defense-spending-budget.asp

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å fjerne den? Dersom det stemmer at Japan bare skal ha innenlandsstyrker ser jeg ikke problemet med den paragrafen. :)

Dersom Japan på nytt skulle få militærdiktatur tviler jeg på at de ville la seg stanse av en lovparagraf ;)

Japan får stadige trusler ifra både Kina og Nord-Korea. De må være istand til å kunne forsvare seg. Noen ganger må man forsvare seg ved å angripe først, slik som f.eks Seksdagerskrigen. Det kan tenkes at Japan vil komme i en situasjon der de blir nødt til å angripe den kinesisk flåten eller Nord-Korea fordi de utgjør en umiddelbar trussel.

Tenk om Nord-Korea vil angripe Japan med langdistanseraketter og masseødeleggelsesvåpen og Japan har hendene bundet bak ryggen og ikke kan angripe først.

Lenke til kommentar

Japan og Kina krangler fortsatt om den øyen ute i havet. Kan bryte ut krig her mellom Kina og Japan hvis Japan får lov til å ha angreps styrker.

Kina ønsker å være ledende makt i Asia. De ønsker kontroll overalt. Kina kan ikke lenger være den mektigste i Asia hvis Japan får lov til å ha angreps styrker.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Japan og Kina krangler fortsatt om den øyen ute i havet. Kan bryte ut krig her mellom Kina og Japan hvis Japan får lov til å ha angreps styrker.

Kina ønsker å være ledende makt i Asia. De ønsker kontroll overalt. Kina kan ikke lenger være den mektigste i Asia hvis Japan får lov til å ha angreps styrker.

En god grunn i seg selv til at Japan bør bli sterkere!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...